4.12.2023
Škoda Motorsport ja suomalaiset osa 9: 2023 Škoda Fabia RS Rally2 Ralli

Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien uraa seuraavan juttusarjan yhdeksännessä ja viimeisessä osassa eletään vuotta 2023, jolloin ralliradoilla on nähty tehdaskuljettajina Emil Lindholm ja Sami Pajari.

Teksti Marko Mäkinen, Kuvat Marko Mäkinen ja Škoda Motorsport

Vuodet: 2023–
Automalli: Škoda Fabia RS Rally2
Tehdaskuljettajat: Emil Lindholm ja Sami Pajari

Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien välille muodostui jo yli puolivuosisataa sitten yhteistyöosaamisen suhde, joka jatkuu tänäkin päivänä. Suomalaiskuljettajat ovat vuodesta 1960 kilpailleet ja toimineet lähes jokaisen Škoda-ralliautomallin kehitystyössä.

Škoda Fabia R5 Evolla ralli SM1-luokan Suomen mestaruuden ja Fabia Rally2 Evolla WRC2- ja WRC2 Junior-luokkien mestaruudet voittanut Emil Lindholm on viimeisin lenkki Škodan ja suomalaiskuljettajien välisessä ketjussa. Lindholm oli yksi neljästä uuteen Fabia-malliin perustuneen Rally2-auton kehitystyökuljettajista.

Uuden sukupolven Škoda Fabia Rally2 tuotiin markkinoille vuoden 2023 alussa Monte Carlossa. Uudessa Rally2-autossa kaikki on uutta: uusi MQB-A0-perusrakenne, uusi Škodan RS-malleista tuttu EA888-moottorisarjan 2.0 TSI-moottoriin pohjautuva 1.6-litran turbomoottori, uusi jousitusgeometria ja elektroniikka.

Fabia RS Rally2:n konehuoneessa on 2.0 TSI-moottoriin pohjautuva 1.6-litran turbomoottori, jonka huipputeho on 214 kW (289 hv). Moottorin suurin vääntö 430 Nm välittyy viisivaihteisen sekventiaalivaihteiston kautta mekaanisilla lukoilla varustettujen tasauspyörästöjen kautta neljälle vetävälle pyörälle.

Moottorissa on sylinterikanteen integroitu pakosarja. Edelliseen moottoriin verrattuna uutta on myös turboahdin, erilaiset imu- ja pakoventtiilit, optimoidut männät ja palotilat, säätyvä venttiilien ajoitus sekä mukautettu öljynkierto. Moottorissa käytetään uutta pakokaasuahdinta, suuremman moottoritilan ansiosta aiempaa kookkaampaa välijäähdytintä sekä tehokkaampaa jäähdytysnestekiertoa. Myös moottoriohjauksen ohjelmisto on uusi.

Uusi rakenne on poikkeuksellisen jäykkä sekä 4,8 senttiä leveämpi ja akseliväliltään 9,4 senttiä edeltäjäänsä suurempi. Polttoainesäiliö on sijoitettu paremman painojakautuman saavuttamiseksi uudelleen ja kokoluokkansa parhaan aerodynamiikan avulla auton taka-akselille on pystytty rakentamaan enemmän pitoa ja sen downforce on lähes kaksinkertainen edeltäjäänsä verrattuna.

Iskunvaimentajien liikematka on pidempi ja MacPherson-tuenta jäykempi. Lisäksi iskuvaimentajien sisäistä kitkaa on vähennetty ja pyöräntuennan kinematiikkaa kehitetty. Myös tasauspyörästöjen rakennetta, vaihteiden kytkentäominaisuuksia ja eri komponenttien kestävyyttä on parannettu.

Lue osa 1 tästä linkistä: 1960-1963 Škoda Octavia TS

Lue osa 2 tästä linkistä: 1970-1976 Škoda110

Lue osa 3 tästä linkistä: 1972-1979 Škoda 130 RS

Lue osa 4 tästä linkistä: 1988-1991 Škoda 130 L, Favorit 136 ja Felicia

Lue osa 5 tästä linkistä: 2002-2003 Škoda Octavia WRC

Lue osa 6 tästä linkistä: 2003-2006 Škoda Fabia WRC

Lue osa 7 tästä linkistä: 2009-2014 Škoda Fabia S2000

Lue osa 8 tästä linkistä: 2015-2022 Škoda Fabia RS

Rallin Suomen mestari Emil Lindholm toimi 2023 esitellyn Fabia RS Rally2-auton testikuljettajana.