21.10.2023
Škoda Motorsport ja suomalaiset osa 7: 2009-2014 Škoda Fabia S2000 Ralli

Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien uraa seuraavan juttusarjan seitsemännessä osassa mennään vuosiin 2009-2014, jolloin ralliradoilla tuli tutuksi Škoda Fabia S2000 sekä Juho Hänninen ja Esapekka Lappi.

Teksti Marko Mäkinen, Kuvat Marko Mäkinen ja Škoda Motorsport

Vuodet: 2009–2014
Automalli: Škoda Fabia S2000
Tehdaskuljettajat: Juho Hänninen ja Esapekka Lappi

Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien välille muodostui jo yli puolivuosisataa sitten yhteistyöosaamisen suhde, joka jatkuu tänäkin päivänä. Suomalaiskuljettajat ovat vuodesta 1960 kilpailleet ja toimineet lähes jokaisen Škoda-ralliautomallin kehitystyössä.

Kauden 2006 päätteeksi rallin MM-sarjasta vetäytynyt Škoda ryhtyi kehittämään FIA:n uutta S2000-luokituksen autoa. Uuden ralliauton testikuljettajana toimi muun muassa Sebastian Lindholm.

Kolme vuotta myöhemmin Škoda Motorsport palasi ralliin nelivetoisella Fabia Super 2000-autolla, kuljettajanaan edellisenä vuonna tuotantoautojen MM-sarjasta hopealle yltänyt Juho Hänninen, joka osallistui uuden auton testiohjelmaan jo syksyllä 2008.

Juho Hänninen totesi ennen ensimmäistä Škodalla ajamaansa rallia uskovansa siihen, että Fabia S2000 on heti kilpailukykyinen, koska auto oli rakennettu teknisesti erinomaisista komponenteista ja se oli tasapainoinen ajettava.

Hännisen ennustus osui oikeaan. Hän kilpaili Škoda Motorsportin kuljettajana kaikkiaan neljän kauden ajan, jona aikana suomalaiskuljettaja voitti kaikki kolme S2000-luokan autoille rakennettua kansainvälistä rallimestaruussarjaa: kaudella 2010 IRC- (Intercontinental Rally Challenge) rallisarjan, kaudella 2011 rallin MM-sarjassa kilpaillun SWRC-sarjan ja kaudella 2012 rallin Euroopan mestaruussarjan.

Hänninen voitti Škodalla kaikkiaan 14 kansainvälistä rallikilpailua ja nousi samalla suomalaiskuljettajista eniten kansainvälisten asfalttirallien voittoja (8 kpl) ajaneiden listan kärkeen ohi Henri Toivosen.

Kun Juho Hänninen siirtyi WRC-sarjaan, hänen tilalleen Škoda Motorsport palkkasi Esapekka Lapin. Nuori suomalaiskuljettaja oli voittanut ralli SM-sarjan puhtaalla pelillä, ajamalla kauden jokaisen SM-rallin voittoon. Lappi kilpaili Škodan tehdaskuljettajana neljän kauden (2013–2016) ajan.

Ensimmäisellä kaudellaan Lappi kilpaili muun muassa Aasian-Tyynenmeren rallisarjassa, jonka loppupisteissä hän sijoittui toiseksi. Kaudella 2014 Lappi ajoi rallin Euroopan mestariksi ja kahta vuotta myöhemmin rallin MM-sarjassa WRC2-luokan mestariksi.

Kaudella 2015 Škoda Fabia S2000-auto vaihtui turbomoottorilla varustettuun Fabia R5-automalliin, jonka kehitystyössä Lapilla oli merkittävä rooli. Fabia R5-autolla Lappi voitti muun muassa luokkansa Suomen MM-rallissa Jyväskylässä.

Lue osa 1 tästä linkistä: 1960-1963 Škoda Octavia TS

Lue osa 2 tästä linkistä: 1970-1976 Škoda110

Lue osa 3 tästä linkistä: 1972-1979 Škoda 130 RS

Lue osa 4 tästä linkistä: 1988-1991 Škoda 130 L, Favorit 136 ja Felicia

Lue osa 5 tästä linkistä: 2002-2003 Škoda Octavia WRC

Lue osa 6 tästä linkistä: 2003-2006 Škoda Fabia WRC

Juho Hänninen ja Mikko Markkula juhlivat Škodalla kaikkiaan kolmea kansainvälisestä rallimestaruutta.

Esapekka Lappi ajoi Škodalla muun muassa rallin Euroopan mestariksi 2014.