Sitä se oli: suuren rallitapahtuman huumaa ja unohtumattomia kilometrejä. Suomen MM-ralli eli Secto Rally Finland huipentui päätöspäivään Himoksella, jonka kruunuksi Škoda Fabia RS Rally2:lla Toksport-tallissa ajava Sami Pajari ajoi ensimmäiseen WRC2-voittoonsa.
Jo 72. kerran ajettu Suomen MM-ralli tarjosi kaikkea sitä, mitä haettiin ja osattiin odottaa: vauhdikkaita ja vaiherikkaita erikoiskokeita, hektisiä huoltominuutteja, onnistumisia ja yllätyksiä, aurinkoa ja sadetta sekä ennen kaikkea suuren rallitapahtuman tunnelmia.
Vuonna 2022 Suomen MM-ralli tarjosi peräti 230 000 katsojaelämystä. Tämän vuoden luvut selviävät parin viikon sisään, mutta jo nyt tiedetään, että niin kuljettajille kuin katsojille jäi muistoksi unohtumattomia kilometrejä.
Škoda näkyi tuttuun tapaan kilpailun virallisena automerkkinä rallitaipaleilla, huoltoparkissa, tapahtumatorilla ja kaupunkikuvassa.
”Suomen MM-ralli meni hienosti vaihtelevista sääolosuhteista huolimatta. Yleisöä oli runsaslukuisesti liikkeellä sekä Jyväskylässä että ympäri Keski-Suomea. Oheistapahtumat kiinnostivat ja esimerkiksi keskiviikon uusi seremoniallinen lähtö oli suosittu. Median edustajia tapahtumaan akkreditoitui yli 400, mikä on valtavan hieno lukema”, Suomen MM-rallin toteuttamisesta vastavan AKK Sports Oy:n viestintäpäällikkö Sami Kolsi kertoo.
Vaikka pöly ei ole vielä kokonaan laskeutunut, vuoden 2024 Secto Rally Finlandia tehdään Kolsin mukaan jo muun muassa reittisuunnittelun osalta ja tämän vuoden palautteen perusteella. ”Ensi vuodesta ollaan tiiviissä yhteistyössä rallin MM-sarjan promoottorin ja kansainvälisen autoliiton FIA:n kanssa. Vauhti kiihtyy syksyllä – puhumattakaan ensi keväästä.”
Sami Pajari ja Enni Mälkönen ajoivat Jyväskylässä uransa ensimmäiseen WRC2-luokan voittoon. ”Auto toimi hienosti koko kisan. Ei tätä oikein osaa vielä käsittää”, Pajari totesi heti kisan jälkeen. (podium-kuvat Merita Mäkinen)
Korkeimmalla korokkeella kaksikko Sami Pajari & Enni Mälkönen
Škoda Fabia RS Rally2 -autoilla kisataipaleille starttasivat Škoda Motorsport Suomen kuljettajina TGS Worldwide -tallissa ajavat autokunnat Lauri Joona-Tuukka Shemeikka, Mikko Heikkilä-Samu Vaaleri ja Toksport-tallissa ajava Sami Pajari-Enni Mälkönen.
MM-rallin virallinen automerkki Škoda näkyi vahvasti Suomen MM-rallireitillä ja lopulta myös podiumilla eli palkintokorokkeella, kun kaksikko Sami Pajari-Enni Mälkönen toivat autonsa komeasti uransa ensimmäiseen WRC2-luokan voittoon.
Voitto kotikisoissa sai kaksikon lähes sanattomaksi. Pajari lähetti suuret kiitokset kaikille kannustajille ja tsemppaajille sekä kaikille niille tahoille, jotka ovat kaiken mahdollistaneet.
Maailman nopeimpana rallina tunnettua Suomen MM-rallia on ajettu jo vuodesta 1951. Nelipäiväinen MM-rallielämys täytti tänäkin vuonna Jyväskylän ja Keski-Suomen rallikansasta.
Mikko Heikkilä ja Samu Vaaleri ajoivat Suomen MM-rallin viidenneksi. ”Ensimmäinen soraralli Suomessa uudella Škodalla oli viikonlopun positiivisin kokemus. Auto tuntui kivalta – se on miellyttävä ajaa ja etenkin uusi moottori on tosi hyvä”, Heikkilä totesi.
Lauri Joona ajoi Tuukka Shemeikan kanssa kahdeksanneksi. ”Kokonaisuutena ralli meni meiltä hyvin. Tavoitteet olivat korkeammalla, mutta WRC2-luokan ensikertalaisena tulokseen pitää olla tyytyväinen. Paljon tuli kokemusta ja oli hienoa päästää pätkillä menemään”, Joona kommentoi.
Suomen MM-ralli huipentui sunnuntaina Himoksella ajettuun Power Stageen. Viimeinen kisapäivä aurinkoisessa säässä veti yleisöä puoleensa.