4.8.2023
Secto Rally Finland vetää puoleensa – satoi tai paistoi Ajankohtaista & Uutta

Suomen MM-rallin eli Secto Rally Finlandin toinen päivä tarjosi sitä, mitä pitikin: vauhdikkaita erikoiskokeita, hektisiä huoltominuutteja, aurinkoa, sadetta ja suuren urheilutapahtuman huumaa. Katso kisapäivän kuvat ja tunnelmat.

Teksti Sari Okko, Kuvat Esko Tuomisto

Maailman nopeimpana rallina tunnettua Suomen MM-rallia on ajettu jo vuodesta 1951. Nelipäiväinen MM-rallielämys pääsi torstaina 3.8. jälleen vauhtiin täyttäen Jyväskylän rallikansasta. Kisapäivien aikana kaupungissa ei voi olla huomaamatta, mistä on kysymys. Myös Škoda näkyy tuttuun tapaan kilpailun virallisena automerkkinä niin rallitaipaleilla, huoltoparkissa, tapahtumatorilla kuin kaupunkikuvassa.

Suomen MM-ralli tunnetaan haastavuudestaan, suurista nopeuksistaan, vaihtelevista erikoiskokeistaan ja hyppyreistään. Tänä vuonna Škoda Fabia RS Rally2 -autoilla kisataipaleille starttasivat Škoda Motorsport Suomen kuljettajina TGS Worldwide -tallissa ajavat autokunnat Lauri Joona-Tuukka Shemeikka ja Mikko Heikkilä-Samu Vaaleri sekä Toksport-tallissa ajava Sami Pajari-Enni Mälkönen.

Perjantaina ajettiin yhdeksän värikästä ja vaiherikasta erikoiskoetta, mutta rallitaipaleiden ohella kisapäivä tarjosi paljon muitakin elämyksiä. Rallikansan rallihuumaa ei himmennä vaihteleva suomalainen sää, sateen liukastamat reitit tai edes mutavelliksi muuttuvat tapahtumapaikat. Viime vuonna Suomen MM-ralli tarjosi peräti 230 000 katsojaelämystä. Tämän vuoden luvut lasketaan myöhemmin, mutta selvää on jo nyt, että näistä rallikilometreistä ja -hetkistä syntyy jälleen uusia tarinoita.

Škoda-mekaanikot Sara Strandling ja Janne Puronen pääsevät Secto Rallyssä haastamaan ammattitaitoaan osana Toni Gademaisterin johtamaa TGS Worldwide -tiimiiä.

Škoda-mekaanikot heti tositoimissa huoltopilttuussa

Viime vuoden tavoin Škoda-maahantuoja Helkama-Auto Oy starttasi keväällä kilpailun, johon kutsuttiin kaikki Škoda-mekaanikot ympäri Suomen – tavoitteena löytää Škoda-mekaanikkoja TGS Worldwide -tiimiin. Voittajat, Sara Strandling ja Janne Puronen, pääsivät Jyväskylässä heti tositoimiin huoltopilttuussa: Sara Lauri Joonan ja Janne Mikko Heikkilän mekaanikkotiimiin.

”Hieno kokemus päästä mukaan Secto Rallyyn. Tekeminen on täällä kaikin tavoin hyvin erilaista kuin omissa töissä. Paljon on odottelua, mutta sitten kun alkaa tapahtua, tapahtuu todella vauhdilla”, Autokeskus Airportissa Vantaalla työskentelevä Sara ja Hedin Automotive Espoossa työskentelevä Janne tuumivat.

Huoltopilttuulta perjantaina iltapäivällä tavoitettu Lauri Joona oli hyvillä mielin. ”Kisa on startannut ihan hyvin, mutta kovempaakin voisi mennä. Vaikka liukkaat taipaleet ja vesisade hieman haastavat, nyt nautiskellaan.” Kuvassa taustalla Škoda-mekaanikot Sara Strandling ja Janne Puronen.

Aura Silvennoinen (vas.) ja Jane Hölsö pitävät pyörät pyörimässä Jyväskylän Paviljongin Škoda-osastolla, jossa pääsee testaamaan omia ajotaitoja rallisimulaattorilla. Esillä on myös uusi Škoda Fabia RS Rally2 -auto.

Äiti Päivi Hildën ja Eetu Ryynänen fiilistelivät rallipäivää Jyväskylän Paviljongin Škoda-osastolla ja rallisimulaattorilla.

Eetu Ryynäsen Eetu Rytkösen (11 v) simulaattoriralli sujui niin mallikkaasti, että palkinnoksi tuli Škoda Motorsport-lippis.

Tapahtuman sydämenä toimii messu- ja tapahtumakeskus Jyväskylän Paviljonki, josta löytyvät sekä huoltoparkki varikot että kilpailukeskus oheistapahtumineen ja aktiviteetteineen kaikenikäisten tapahtumavieraiden iloksi.

Škodan vieraat pääsivät kokemaan todellista rallihuumaa moninkertaisen Suomen Mestarin, Teemu Asunmaan, kyydissä legendaarisella Ruuhimäen rallitaipaleella.

Ruuhimäen erikoiskoe tunnetaan hypyistään ja Suomen MM-rallin päättävänä Power Stage -erikoiskokeena. Teemu Asunmaa näytti kyyditettävilleen, miltä vauhti ja lento kartturin paikalta tuntuvat.

Verstasvastaava Kari Rytkönen luotsaa Jyvässeudun Ajoharjoitteluradan toimintaa. Paikka toimii mm. ralliautojen testi- ja erilaisten moottoriurheilutapahtumien areenana. Liikenneturvallisuustilassa voidaan havainnollistaa liikenneturvallisuuteen vaikuttavien turvalaitteiden oikeaa käyttöä tai käyttämättömyyden merkitystä: miltä tuntuu esimerkiksi törmäys, kolarointi 500-kiloisen hirven kanssa, miten tavarat pakataan turvallisesti tai miten kolaripaikalla toimitaan.

Perjantai-illan EK9 Halttula 2 ajettiin vaihtelevassa säässä. Myös katsojat saivat osansa suomalaisesta kesästä mutavelliksi muuttuneella katsomoalueella, mikä otettiin vastaan huumorilla. Rallikansa ei vähästä säikähdä.

Škoda ja moottoriurheilu kuuluvat yli 120-vuotisen historian kautta yhteen. Suomen MM-rallissa eli Secto Rallyssä Škoda Škoda näkyy monin tavoin kilpailun virallisena automerkkinä niin rallitaipaleilla, huoltoparkissa, tapahtumatorilla kuin kaupunkikuvassa.

Paviljongin promenadilla riitti kävijöitä pitkin päivää. Vuonna 2022 Secto Rally veti puoleensa noin 230 000 katsojaa.

Lue myös

Uusia tuulia – Škoda mukana purjehduksen Europe Class MM-kisoissa 2024

Ajankohtaista & Uutta

Scala ja Kamiq: suositut automallit uudistuvat

Ajankohtaista & Uutta

Škoda Motorsport ja suomalaiset osa 1: 1960-1963 Škoda Octavia TS

Ralli