5.8.2023
Nämä rallikilometrit eivät hevin unohdu Ajankohtaista & Uutta

Suomen MM-rallissa kuljettajat ajavat neljän päivän aikana noin 310 kilometriä. Näitä kilometrejä ja ajettuja erikoiskokeita muistelee pitkään myös rallikansa. Mutta mitä tapahtuu samaan aikaan huoltopilttuussa? Lue myös Sami Pajarin tunnelmat.

Teksti Sari Okko, Kuvat Esko Tuomisto

Suomen MM-rallin eli Secto Rally Finlandin kolmas päivä on startannut TGS Worldwide -tiimin huoltopilttuussa jo tuttuun tapaan. Škoda-mekaanikot Sara Strandling ja Janne Puronen ovat solahtaneet muutamassa päivässä luontevasti osaksi tiimiä, ja paikan päällä on vähintäänkin odottava tunnelma.

Tilanne sähköistyy muutamaa minuuttia ennen, kun pilli soi ja autokunnat Lauri Joona-Tuukka Shemeikka ja Mikko Heikkilä-Samu Vaaleri kurvaavat paikalle. Huollon alkaminen tuo myös rallikansan huoltopilttuun laidalle. Huoltoaika on tasan 40 minuuttia ja se starttaa tyynen tehokkaasti: jokaisella on paikkansa ja jokainen tietää tehtävänsä – kellon käydessä. Muutama minuutti ennen ajan loppumista kaikki on valmista.

"Homma meni ihan käsikirjoituksen mukaan", päämekaanikko Kaitsu Ahola kuittaa.

”Secto Rally on ollut upea kokemus, hetkeäkään en vaihtaisi. Rallipäivät ovat menneet vähän liiankin nopeasti ja jo nyt harmittaa, että tämä on pian ohi”, Škoda-mekaanikko Sara Strandling kertoo. Heti rallin jälkeen alkavat tutut omat työt Autokeskus Airport Vantaan Škoda-merkkihuollossa.

”Intensiivisen huoltohetken jälkeen on varsin lämpimät tunnelmat. Kyllä tätä hommaa olisi pidempäänkin mielellään tehnyt”, Škoda-mekaanikko Janne Puronen tuumi. Rallin jälkeen Jannella on viikon loma ja sitten paluu töihin Hedin Automotive Espoon Škoda-merkkihuoltoon.

”Rallikisoissa mekaanikkojen osaaminen, kokemus ja ammattitaito korostuvat. Päiviin kuuluu paljon odottelua, mutta sitten, kun alkaa tapahtua, toimitaan nopeasti ja töitä tehdään kelloa vastaan rauhallisesti kiiruhtaen. Taas on ollut vaiherikas ralli, mutta kaikki on mennyt hyvin”, TGS-tiimin päämekaanikko Kaitsu Ahola kuittaa.

Aati Laitinen (12 v) on innokas rallifani. TGS Worldwide -huoltopilttuulla Aati onnistui saamaan sekä Mikko Heikkilän että Lauri Joonan nimikirjoitukset – toisen käsivarteen ja toisen kortille.

Jane Hölsö, Elisa Hildén ja Aura Silvennoinen vauhdittivat viime vuoden tavoin rallitapahtumaa Škodan osastolla Jyväskylän Paviljongin promenadilla. Tarjolla oli muun muassa rallisimulaattori, arvontoja, autojen esittelyä ja yllätysohjelmaa.

Sami Pajari lähti viimeiseen rallipäivään hyvillä mielin

Suomen MM-ralli Jyväskylässä on Samille ja hänen kartanlukijalleen Enni Mälköselle kauden viides osakilpailu, jossa he tavoittelevat MM-pisteitä. Edellisessä osakilpailussa Virossa parivaljakon tuloksena oli toinen sija, joten kotikisaan startattiin hyvissä asemissa.

Škoda Fabia RS Rally2 -autolla Toksport-tallissa ajava Sami Pajari oli lauantai-illan huoltoon saapuessaan hyvillä mielin, kun takana oli kolme vauhdikasta ja vaiherikasta rallipäivää.

”Helppoa ei ole ollut, mutta nyt on hyvät fiilikset. Rallipäiviin on mahtunut monenlaista säätä kaatosateesta helteeseen, ja sunnuntaiksi toivotaan kuivaa keliä, mikä olisi meille parempi. Vielä on pitkä päivä ja neljä pätkää edessä”, Sami tuumaili.

Toksport-tallin Sami Pajari ajoi hyvillä fiiliksillä kotikisojen kolmannen päivän iltaan. Sunnuntain neljälle erikoiskokeelle Sami ja kartturi Enni Mälkönen toivoivat kuivaa keliä.

Škoda näkyi Jyväskylässä tuttuun tapaan kilpailun virallisena automerkkinä niin rallitaipaleilla, huoltoparkissa, tapahtumatorilla kuin kaupunkikuvassa.

Lue myös

Secto Rally Finland vetää puoleensa – satoi tai paistoi

Ajankohtaista & Uutta

Nyt ajetaan tuulen voimalla – mukana myös Škoda

Ajankohtaista & Uutta

Škoda Motorsport ja suomalaiset osa 1: 1960-1963 Škoda Octavia TS

Ralli