Polttomoottorien kehitystyö tähtää yhä pienempiin päästöihin ja suurempaan taloudellisuuteen. Evo2-uutuusmoottori on saatavilla jo moniin Škoda-malleihin.
Sähköautoilun suosion kasvun ohella autovalmistajat kehittävät jatkuvasti yhä fiksumpia polttomoottoreita täyttääkseen autoilijoiden erilaisia tarpeita sekä vastatakseen jatkuvasti tiukentuviin päästövaatimuksiin.
Muutaman vuoden markkinoilla olleen ja edelleen kehitetyn huippumodernin 1.5 TSI -moottorin uusimmasta versiosta käytetään nyt nimitystä evo2. Uudistukset tarkoittavat ennen kaikkea entisestään kehitettyä taloudellisuutta ja pienempiä päästöjä. Moottori on myös suunniteltu toimimaan yhdessä erilaisten hybridivoimalinjojen kanssa.
Evo2-uutuusmoottori on saatavilla Fabiaan, Scalaan, Kamiqiin ja Karoqiin 110 kW (150 hv) -versiona, ja siitä on tulossa myöhemmin myös muita tehoversioita. Moottori tulee myöhemmin saataville myös muihin Škodan polttomoottorimalleihin.
Uudet tekniikat vastaavat tiukkoihin päästövaatimuksiin ja mahdollistavat erittäin alhaiset polttoaineen kulutuslukemat.
Yhä puhtaammat päästöt
Merkittävin päästöihin vaikuttava uudistus on kolmitoimikatalysaattorin ja hiukkassuodattimen yhdistäminen yhdeksi moduuliksi sekä sen siirtäminen lähemmäksi moottoria. Uudistuksella saavutetaan lisää tehokkuutta päästöjen puhdistukseen. Samalla lisätään ekologista kestävyyttä käyttämällä yleisempiä metalleja, jotka ovat oleellisia katalysaattorin ja hiukkassuodattimen valmistuksessa. Evo2-moottorit on myös suunniteltu toimimaan uusiutuvista ainesosista koostuvien polttoaineiden kanssa.
Polttomoottorien kehitystyöllä tähdätään suurempaan taloudellisuuteen ja pienempiin päästöihin.
Taloudellisuuden tekijät
Evo2-moottorin erinomaisen taloudellisuuden takana ovat lukuisat tekniset ratkaisut, kuten ACT (Active Cylinder Technology) -sylinterilepuutustoiminto. ACT-järjestelmä pystyy poistamaan kaksi keskimmäistä sylinteriä väliaikaisesti käytöstä kevyen kuormituksen aikana sulkemalla sylinterien venttiilit kokonaan moottorin edelleen pyöriessä. Käytöstä poistetut sylinterit eivät tällöin aiheuta juuri lainkaan häviöitä. Sylinterien poistaminen käytöstä ja ottaminen takaisin käyttöön kesken ajon on lähes huomaamatonta, joten autolla ajaminen on tasaista ja miellyttävää.
Uusia teknisiä ratkaisuja
Muita erityisiä teknisiä ratkaisuja ovat muiden muassa muuttuvageometrinen turboahdin, plasmapinnotteiset sylinterien seinämät, 350 baarin polttoaineen suihkutuspaine sekä erittäin nopeat ja tarkat muuttuva-ajoitukselliset imu- ja pakonokka-akselit, jotka mahdollistavat energiatehokkaan Miller-työkierron käyttämisen moottorissa. Uusilla tekniikoilla täytetään nykyiset tiukat päästövaatimukset ja päästään erittäin alhaisiin polttoaineen kulutuslukemiin.
Evo2-polttomoottori on suunniteltu toimimaan yhdessä erilaisten hybridivoimalinjojen kanssa.
Škoda vastaa koko Volkswagen-konsernin TSI-bensiinimoottorien kehityksestä
TEKSTI ŠKODA AUTO
Škoda kehittää kaikki EA 211 -sarjan polttomoottorit koko Volkswagen-konsernille. Tähän mennessä Škoda on kehittänyt pääasiassa tämän sarjan MPI-luokan vapaasti hengittäviä bensiinimoottoreita, mutta vastaa nyt myös turboahdettujen TSI-bensiinimoottorien kehittämisestä.
”Tämä kertoo Škodan korkeasta teknisestä osaamisesta ja korostaa samalla Škodan merkitystä koko konsernissa, sillä tämän sarjan moottoreita käytetään 50 mallisarjassa seitsemässä Volkswagenin tuotemerkissä”, Škodan teknisestä kehityksestä vastaava johtoryhmän jäsen Johannes Neft kertoo.
Škodalla on pitkät perinteet moottorien kehitystyöstä Mladá Boleslavissa. Nyt Škoda on ottanut vetovastuun koko Volkswagen-konsernin EA 211 -sarjan moottoreiden kehityksestä.
Škodan moottorien kehitysperinne Mladá Boleslavissa ulottuu lähes 125 vuoden päähän. Polttomoottorien kehittämisen ja valmistuksen historia vie aina vuoteen 1899, jolloin Václav Laurin ja Václav Klement rakensivat ensimmäisen apumoottorilla varustetun polkupyöränsä. Jo vuonna 1905 Laurin & Klement esitteli ensimmäisen autonsa, Voiturette A:n, jonka voimanlähteenä oli itse kehitetty 1-litrainen nestejäähdytteinen moottori.
Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta Škoda käytti lähes yksinomaan omia voimanlähteitään, kunnes se liittyi Volkswagen-konserniin 1991. Fuusio ei lopettanut moottorien valmistuksen perinteitä Mladá Boleslavissa, vaikka konsernin muiden merkkien kehittämiä moottoreita alkoi ilmestyä Škoda-mallienkin konepeltien alle.
Škodan ensimäinen automalli oli Voiturette A, joka valmistui vuonna 1905. Autossa oli itse kehitetty 1-litrainen nestejäähdytteinen moottori.