12.10.2023
Uusi Superb – sähköllä nyt kaksi kertaa pidemmälle Ajankohtaista & Uutta

Škoda nostaa polttomoottori-huippumallinsa tasoa lähes kaikilta osin. Jatkossa Superb on tilavampi, mukavampi ja turvallisempi. Siinä on yhä enemmän varusteita ja sillä pääsee entistä pidemmälle pelkällä sähköllä.

Teksti Toni Jalovaara, kuvat Škoda Auto

Uusi neljännen sukupolven Škoda Superb esitellään virallisesti marraskuussa 2023, kun historian ensimmäisestä Superbista tulee kuluneeksi 90 vuotta.

Huippumalli hienommaksi

Škoda Auton pääjohtaja Klaus Zellmer kuvailee uutta Superbia napakasti: ”Yli kahden vuosikymmenen ajan Škoda Superb on ollut synonyymi korkeatasoiselle mukavuudelle, tilalle, tekniikalle ja turvallisuudelle. Olemme käyttäneet kaiken osaamisemme nostaaksemme kaikki nuo ominaisuudet vielä korkeammalle tasolle tulevassa polttomoottorimalliemme lippulaivan sukupolvessa.”

Jokainen Škoda Superb -sukupolvi on ollut edellistä suositumpi.

Superbin uusissa muodoissa on veistoksellisuutta ja samalla ne kuvastavat voimaa. Škodan muotoilujohtaja Oliver Stefani toteaa, että Superbin neljäs sukupolvi on edeltäjäänsä tyylikkäämpi ja dynaamisempi. Tarjolla on edelleen kaksi korimallia: viisiovinen viistoperä liftback ja Combi eli farmari. Suuri muutos on valoissa niin edessä kuin takana, sillä ne ovat entistä sirommat ja kristallimaisemmat.

Runsasta 2,84 metrin akseliväliä ei tarvinnut venyttää, mutta molempiin korimalleihin on tullut nelisen senttiä lisää pituutta – mittaa on jo vähän yli 4,9 metriä. Myös korkeus on hieman kasvanut, mikä tuo sekä eteen että taakse lisää pääntilaa.

Ohjaamossa on yhdistelmä käsin käytettäviä perinteisiä säätimiä ja kosketusnäytöstä löytyviä toimintoja. Kosketusnäyttö on perusmuodossaan 10,4-tuumainen, mutta se on saatavilla myös 12,9-tuumaisena eli suurempana kuin Škodan polttomoottorimalleissa on koskaan ollut.

Vaihteenvalitsin on siirretty ohjauspylvääseen, jossa se on helposti käytettävissä. Muutos on ollut mahdollinen, sillä kaikissa Superbeissa on jatkossa DSG-automaattivaihteisto. Keskikonsoli on voitu suunnitella kokonaan uudelleen, jolloin siihen on saatu puhtaammat linjat ja enemmän säilytystilaa. Sitä on myös takana, sillä tavaratila on kasvanut jo aiemmin suurista mitoistaan sekä viisiovisessa että farmarissa.

Pidemmälle sähköllä

Neljännen sukupolven Superbiin tulee saataville kuusi voimalinjavaihtoehtoa, joiden yhteydessä on vaihteistona aina DSG-automaatti. Bensiinimoottoreita on kolme, joista pienin on Superbin ensimmäisessä kevythybridimallissa, dieseleitä on kaksi ja kuudentena vaihtoehtona on suomalaisittain erittäin mielenkiintoinen ladattava hybridi.

Ladattavassa hybridissä maksimiteho on ennallaan 150 kilowatissa (204 hv), vaikka bensiinimoottori on kasvanut desillä 1,5-litraiseksi. Škodan tavoitteena ei ole ollutkaan äärimmäinen suorituskyky, vaan sen sijaan on keskitytty taloudellisuuteen. Ajoakun bruttoenergiasisältö on yli kaksinkertaistunut 12,7 kilowattitunnista 25,7 kilowattituntiin. Sen ansiosta WLTP-toimintamatka sähköllä on jopa yli sata kilometriä.*

Ennen vaihtovirtalatauksen maksimiteho teho oli 3,6 kilowattia, mutta nyt virtaa saa ladattua kolminkertaisella 11 kilowatin teholla. Lisäksi lataukseen voi käyttää pikalaturia, jolla lataus toimii jopa 50 kilowatin teholla.

Bensiinimoottoreista pienin on 110 kilowatin (150 hv) tehoinen 1,5-litrainen kevythybridi, joka toimii taloudellisella Miller-työnkierrolla. Kulutusta pienentävät myös muuttuvasiipinen turboahdin ja ACT-sylinterinlepuutusjärjestelmä. Kaksilitraisen bensiiniturbon saa joko 150 kilowatin (204 hv) tai 195 kilowatin (265 hv) tehoisena, joista jälkimmäinen on nelivedon yhteydessä. Kaksilitraisessa turbodieselissä on tehoa joko 110 kilowattia (150 hv) tai 142 kilowattia (193 hv). Myös turbodieseleissä tehokkaampi vaihtoehto tulee nelivedon kera.

Turvallisempi ja vakaampi ajettava

Škoda on kehittänyt edelleen Superbissa käytettävää MQB-perusrakennetta. Ajossa uusi Superb etenee eleettömästi kuin ajatus. Auto täyttää ajettavuudellaan ja mukavuudellaan hyvän määritelmän, kun sen käytös ei herätä mitään kysymyksiä. Juuri näin on laita uudessa Superbissa. Ohjauspyörän takaa tarkasteltuna Superb tuntuu tien päällä todellista pienemmältä, mikä sekin on hieno asia.

Lisävarusteena saa mukautuvan alustan säätöjärjestelmän (DCC) yhdessä progressiivisen ohjauksen kanssa. Tässä järjestelmässä on iskunvaimentimissa kaksitoimiset venttiilit, joiden avulla voidaan säätää erikseen sekä sisään- että ulosjoustoa.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät toimivat entistä monipuolisemmin. Etualueen törmäysvaroitin reagoi nyt myös polkupyöriin ja risteyksessä käännyttäessä ajaja saa varoituksen risteävästä liikenteestä. Saatavilla on myös Area View -kamerajärjestelmä, joka antaa neljän kameran avulla 360 asteen kuvan auton ympäriltä.

Škoda Superbin uudesta neljännestä sukupolvesta esitellään marraskuussa Combi-malli. Liftback-mallin vuoro on vähän myöhemmin. Ennakkomyynti alkaa alkuvuodesta 2024, ja Suomeen uusi Superb on tulossa kesään mennessä.

* Edellä mainitut arvot ovat ennakkotietoja

Katso myös

Uusi Škoda Kodiaq on esitelty – katso video ja lue lisää!

Ajankohtaista & Uutta

Suunnittelijat muistelevat: ensimmäisen sukupolven Superb oli läpimurto

Ajankohtaista & Uutta

Autotoimittajien koeajossa uusi Kodiaq – tutustu

Škoda mediassa