19.4.2024
Uusi Kodiaq autotoimittajien silmin Škoda mediassa

Toisen sukupolven Škoda Kodiaq vietti maailman ensi-iltaansa viime syksynä Berliinissä. Nyt esimmäiset täysin uuden Kodiaqin koeajomaistiaiset tulevat tuoreeltaan Barcelonasta.

Kooste Sari Okko, Kuvat Škoda Auto

"Suomi-spesiaali mainittu, torille!"

"Tarjolla on ensimmäistä kertaa hybridivoimalinja, mutta Škoda ei ole unohtanut diesel-asiakkaitakaan", autotoimittaja Arttu Toivonen kirjoittaa.

"Viisipaikkaisen mallin tavaratila on vetoisuudeltaan melko mykistävä 910 litraa, tai saman verran kuin kahdessa normaalissa isohkossa henkilöautossa."

"Varustetasoja tulee myyntiin kolme: perustaso on nimeltään nykyään Selection, mutta koska suomalaisille mikään ei välillä riitä, sen yläpuolelle tulee vain meillä tarjolla oleva Style, jossa on lisätty niin mukavuus- kuin turvavarustelunkin määrää."

Škodan iso karhu nyt myös lataushybridinä

Barcelonasta maistiaisen tarjoaa ensimmäisten joukossa Moottori-lehti. ”Škodan iso karhu eli Kodiaq on suunniteltu kokonaan uudelleen. Suomalaisia viehättänee erityisesti pitkän toimintamatkan lataushybridi."

”Kookkaan akun ansiosta WLTP-toimintamatka sähköllä on parhaimmillaan 124 km.” ”Lataushybridn 48 955 euron aloitushinta on malliston edullisimmasta päästä.”

"Suomessa uusi Škoda Kodiaq on jälleenmyyjillä koeajettavissa toukokuun aikana.”

Suosittu maasturikarhu piti dieselit ja sai sähköä

"Uuden Kodiaqin voimalinjoissa on mistä valita. Täyssähköistä versiota ei ole, mutta kaikkea muuta tshekit tarjoavat. Valittavissa on kaksi erilaista dieselversiota, mikä on vuonna 2024 harvinaista", Keskisuomalaisen toimittaja Timo Nieminen kirjoittaa.

"Jo alimmassa varustetasossa ovat vakiona esimerkiksi LED-valot, lämmitettävä tuulilasi, pysäköintitutka, matkapuhelimen langaton lataus ja kolmialueinen automaatti-ilmastointi. Varustelu on siis alimman hyllyn kyykkymallista lähtien todella kattava."

Suosikkiauton täysin uusi versio

"Škoda vei kutsuvieraat 80-luvulla hylätylle metroasemalle – ja maan alla odotti suosikkiauton täysin uusi versio", Iltalehti otsikoi. Toimittaja Arttu Toivosen mukaan kiinnostavin uutuus on isoakkuinen lataushybridivoimalinja.

"Pikalataustoiminto lataushybrideissä on tuikiharvinainen, erityisesti tämän hintaluokan autoissa. Škodassa pikalataustoiminto on lisäksi vakiovarusteinen." "Lataushybriditekniikan ohella Škoda rummuttaa myös kevythybridiversion puolesta, se kun on ensimmäinen laatuaan Kodiaqissa."

Kauttaaltaan pieniä parannuksia

"Heti alkuun voidaan todeta, ettei toisen sukupolven Kodiaq eroa radikaalisti edeltäjästään. Samaan hengenvetoon täytyy sanoa, että kuitenkin oikeastaan kaikki on erilaista kuin ennen", Tekniikan Maailman toimittaja Toni Jalovaara kirjoittaa.

Suomalaisittain ehkä mielenkiintoisin on lehden mukaan lataushybridi, jollaista ei ole ennen Kodiaqiin ollut tarjolla. "Sen arvioidaan nappaavan yli puolet toisen sukupolven myynnistä." "Tarkkoja kulutus- ja päästöarvoja ei vielä annettu, mutta uudet Kodiaqit ovat 7–13 prosenttia aiempaa taloudellisempia."

Kukonaskeleen verran suurempi

"Toisen polven Kodiaq on täysin uuden sijaan merkittävä päivitys edeltäjäänsä, mutta toisaalta mitään tarvettakaan ei ole ollut uudistua kuin tietyiltä kohdin. Pääpiirteissään tämä tarkoittaa lisää tilaa sekä monen odottamaa lataushybridivaihtoehtoa", Benjamin Helander kirjoittaa Moottori-lehdessä.

"Ulkonäkönsäkin puolesta uusi Kodiaq on tunnistettavissa nimensä kantajaksi, mutta toki aina kun kaikki pellit uusitaan, auto näyttää erilaiselta. Mielenkiintoisia uusia muotoiluyksityiskohtia ovat esimerkiksi muodikkaasti toisiinsä yhdistetyt takavalot sekä D-pilarin erottaminen muusta korista kromijäljitelmäpaneelilla."

Edeltäjäänsä väkevämmän näköinen

Ilta-Sanomat nostaa esiin mm. Kodiaqin uudet mitat. "Kodiaqin koriin on tullut kuusi senttiä pituutta, jotka on käytetty takamatkustajien ja tavaroiden hyväksi." "Erityinen tunnustus täytyy antaa takapenkin suunnittelijoille. Se ei ole tasainen levy, kuten usein on tapana, vaan reunapaikoilla on erittäin mukava istua vaikka pituutta olisi liki kaksi metriä."

"Ulkonäössä on paljon tuttua Enyaq-sähköautosta, ja Škoda kertoo linjojen olevan menossa kohti heidän uutta Modern Solid -muotokieltään." "Ohjaamossa on otettu oikein mahtava digiloikka."

Pelkällä sähköllä jopa yli 100 kilometriä

"Uudistus kasvattaa Škodan suurimman katumaasturin Kodiaqin sisätiloja entisestään. Ostajien kiinnostusta herättää etenkin uusi ladattava hybridi-versio, joka yltää jopa yli 100 kilometrin toimintamataan pelkällä sähköllä", Maaseudun Tulevaisuuden toimittaja Jarmo Palokallio kirjoittaa.

"Auton sisätilan materiaaleissa korostuu ajan hengen mukaisesti vastuullisuus ja kierrätettävyys." "Valtava on oikea sana kuvaamaan Kodiaqin tavaratilaa."

Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa

Tutustu myös näihin tarinoihin

Uusi Škoda Kodiaq on esitelty – katso video ja lue lisää!

Ajankohtaista & Uutta

Uusi Superb ja uusi Kodiaq pärjäävät sekä kuumassa että kylmässä – katso testivideo

Ajankohtaista & Uutta

Lifestyle – hetkiä, joista syntyi tarinoita

Lifestyle