› Sabine Schmitz kellotti ŠKODA KODIAQ RS -mallilla seitsemänpaikkaisten katumaastureiden nopeimman kierrosajan Nürburgringin legendaarisella Nordschleifella
› Ison katumaasturinsa sporttisimmalla versiolla ŠKODA jatkaa suorituskykyisten automalliensa perinteitä
› ŠKODA KODIAQ RS ensiesitellään Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2018
Raportti ennätyskierroksesta, siihen liittyvä video ja kuvagalleria, sekä Sabine Schmitzin ja František Drábekin haastattelun sisältävä juttu löytyvät skodamagazine.fi-sivustolta .
Fuchsröhre, Schwedenkreuz ja Karussel – kaikki autourheilun ystävät tuntevat Nürburgringin kuuluisan Nordschleifen sektorit nimeltä. Maailmassa ei ole haastavampaa moottorirataa. Missään muualla kuljettajat ja autonsa eivät joudu yhtä lailla äärirajoille kuin tällä Eifel-vuoriston 20,832 kilometriä pitkällä radalla. ŠKODA KODIAQ RS selviytyi tämän ”vihreäksi helvetiksi” kutsutun radan haasteista ja pysäytti kellot aikaan 9.29,84 minuuttia. Se on seitsemänpaikkaisten katumaastureiden Nordschleife-ennätys.
Ennätyskierroksella ŠKODA KODIAQ RS -mallia ajoi Sabine Schmitz. Schmitz ajaa pitkien matkojen ratakisasarjassa (VLN-sarja) ja Nürburgringin 24 tunnin kisoissa. Vuonna 1996 hän ensimmäisenä naisena voitti 24 tunnin kisan, ja voittonsa hän toisti seuraavana vuonna. Hänet on jo pitkään tunnettu myös "ringin taksina". Hän on juontanut useita auto-ohjelmia televisiossa, joten hän on tullut tutuksi laajalle yleisölle. Schmitz arvioi, että tähän mennessä hän on ajanut Nordschleifella yli 30 000 kierrosta.
“ŠKODA KODIAQ RS oli todella hauska radalla,” Sabine Schmitz sanoi. “ŠKODA on KODIAQ RS -mallilla saanut suuren katumaasturin potentiaalista kaiken irti. Olen ihan varma, että jatkossa näen vielä usein KODIAQ RS -autoja täällä Nordschleifella,” Schmitz lisäsi silmää iskien.
ŠKODA AUTON KODIAQ RS -mallin suunnittelusta vastaava johtaja František Drábek oli myös mukana tekemässä kierrosennätystä. Hän korostaa, että “KODIAQ RS -mallissa perheauto-katumaasturin monikäyttöisyys ja mainiot sisätilat saavat seuraansa tunteita herättävän dynaamisuuden”.
Uuden kahdella turboahtimella varustetun 2.0 TDI -moottorin teho on 176 kW (239 hv). Moottorin teholuonne ja reagointiherkkyys ovat erinomaiset, myös pienillä kierrosluvuilla. Pakokaasujen puhdistusjärjestelmänä käytetään SCR-katalysaattoria. KODIAQ-mallistossa kahdella turboahtimella varustetun TDI-dieselmoottorin saa vain RS-malliin. Mukautuva alustan säätöjärjestelmä DCC (Dynamic Chassis Control) sisältää ajoasetuksen valinnan ja progressiivisen ohjaustehostuksen. Näillä vakiovarusteillaan tämä nelivetoinen auto – vielä naamiointiteipattuna Eifel-vuoriston radalla esiintyessään – oli erinomaisen valmis tekemään Nordschleifen uuden kierrosennätyksen.
ŠKODA KODIAQ RS nousee parrasvaloihin kuluvan vuoden lokakuussa, kun se ensiesitellään Pariisin autonäyttelyssä 2018.
Tarkka raportti ennätyskierroksesta, siihen liittyvä video ja kuvagalleria sekä Sabine Schmitzin ja František Drábekin haastattelun sisältävä juttu löytyvät skodamagazine.fi-sivustolta . Nämä materiaalit ovat vapaasti ladattavissa median käyttöön.