Nürburgring. Nordschleife. ”Vihreä helvetti”. Maailman vaativin kilparata. ŠKODA vei uuden seitsemänpaikkaisen katumaasturinsa tälle kuuluisalle radalle rikkomaan rataennätyksen.

Škodan kookkaan ja sarjatuotantomallisen ŠKODA KODIAQ RS -katumaasturin tavoite oli rikkoa Saksan länsiosassa sijaitsevan ja legendaarisen 21 kilometriä pitkän kilparadan rataennätys. Koska kyseistä automallia ei vielä ole esitelty virallisesti, sen muotoilun yksityiskohdat oli naamioitu valkoisella teippauksella. Teipeissä oli ennätyspäivään liittyvä teksti “ŠKODA Record Day” kertomassa, miksi kyseinen auto oli tuotu Nürburgringin radalle.
Nürburgringin vanhempi rata eli pitkä Nordschleife on nykyään varattu urheiluautoilla ja superurheiluautoilla sekä muilla suorituskykyisillä erikoisautoilla ajamiseen. Mutta miksi viedä katumaasturi legendaariselle moottoriradalle? Kuulostaa täysin hullulta idealta, mutta ŠKODA toteutti sen.
Koska tavoitteena oli nopein mahdollinen kierrosaika, ŠKODA-tiimi ei jättänyt mitään sattuman varaan. Nopeaan autoon tarvitaan nopea kuljettaja, ja siksi Nürburgringiin oleellisesti liittyvä nainen pääsi tämän sporttisen katumaasturin puikkoihin. Vain harva kuljettaja tuntee tämän moottoriradan yhtä hyvin kuin kilpakuljettaja Sabine Schmitz. Hän on edelleen ainut nainen, joka on voittanut Nürburgringin 24 tunnin kisan. Tällä radalla hänellä on erilaisilla autoilla takanaan yli 30 000 kierrosta.

“Nordschleife voisi kertoa monta tarinaa. Se on uskomaton moottorirata, kaikki ovat kuulleet siitä. Siellä on tapahtunut paljon dramaattista – sekä pahaa että hyvää. Auton ajaminen tällä radalla on uskomaton tunne. Taistelet rataa ja säätä vastaan. Ajat auringonpaisteessa, mutta muutaman kilometrin päässä sataa rankasti. Olen ajanut täällä jopa lumessa. Rata on pitkä ja ennalta aavistamaton. Se on haaste,” Schmitz kuvailee tätä moottorirataa.



Seitsemänpaikkaisen nelivetoisen katumaasturin moottoria ei mitenkään muutettu tätä ennätysyritystä varten. Auto on täsmälleen samanlainen kuin se, joka esitellään suurelle yleisölle lokakuussa ja joka tulee myyntiin.
“Auto näyttää sporttiselta, ja se on sporttinen ajaa. Etukäteen arvelin, ettei seitsemänpaikkainen auto olisi mitenkään helppo käsiteltävä, erityisesti Nordschleifen kaltaisella vaativalla moottoriradalla, mutta tuntuma on mainio. Sitä on helppo ajaa. Se todella tekee vaikutuksen. Auto otettiin suoraan tuotannosta, emme tehneet mitään muutoksia. Jos ennätys rikotaan, haluan rikkoa sen autolla, jonka voi ostaa autoliikkeestä. Muutoin tässä ennätysyrityksessä ei ole järkeä. Haluan näyttää ihmisille, miten hyvän auton he voivat ostaa,” Sabine Schmitz kertoi KODIAQ RS -mallia kehuen.

Auton vahvuuksien suhteen Schmitziä säestää ŠKODA KODIAQ RS -mallin vastaava johtaja František Drábek, jolle mallin jokainen yksityiskohta on tuttu. Ennätysajossa František Drábek istuu Sabine Schmitzin vieressä, joten etumatkustajan istuimelle ei löytyisi kyseisen auton paremmin tuntevaa ihmistä.

“RS-kirjaimet tarkoittavat rallia, rataa ja sporttisuutta. Ne liittyvät Škodan moottoriurheiluhistoriaan. Aktiivisen elämäntyylin ihmiset ihastuvat KODIAQ RS -malliin. Yksi ja sama auto kuljettaa koko perhettä turvallisesti ja mukavasti, mutta silti sillä voi myös ajaa vaikka rataa,” Drábek luonnehtii tätä autoa lyhyesti.

“Nordschleife tunnetaan maailman kovimpana moottoriratana. Vaatii paljon työtä, jotta autosta saadaan tälle radalle nopea. Insinöörit ovat tehneet upean työn, jotta sarjatuotantoautolla päästään täällä tällaisiin nopeuksiin. Minulla on luottavainen ja mukava fiilis, mitä en oikeastaan odottanut,” Schmitz sanoi ennen ennätysajoaan. “Suunnitteluvaiheen aikana KODIAQ RS -mallia testattiin usealla moottoriradalla Euroopassa. En ole huolissani,” Drábek totesi avoimesti autoon luottaen.

Moottoriurheilufanien pyhäkkö Nordschleifelle otti Sabine Schmitzin, František Drábekin ja ŠKODA KODIAQ RS -mallin vastaan varsin poikkeuksellisella säällä – ilma oli kirkas ja aurinkoinen koko päivän.Kahden maissa iltapäivällä oli aika käynnistää ŠKODA KODIAQ RS:n voimanlähde. Uusi kahdella turboahtimella varustettu 2.0 TDI -dieselmoottori kehittää tehoa 176 kW eli 239 hv. Sen käyntiäänet säveltää Dynamic Sound Boost – ja auto oli valmis tavoittelemaan Nordschleifen ennätystä.

Nordschleifen lähtöviivalle on mahdollista päästä kokemaan adrenaliiniryöppy omalla, useimmiten viritetyllä autolla maksua vastaan. Nyt viivalle asettui ŠKODA KODIAQ RS -katumaasturi ratissaan Sabine Schmitz vieressään František Drábek. Heidän takanaan tilaa olisi ollut viidelle matkustajalle kahdella istuinrivillä.

“Ajotyylini? Pyrin aina olemaan mahdollisimman nopea,” Schmitz sanoo hymyillen ja suunnitelmansa paljastaen. “Miksi ei? Haluan tehdä jotakin erilaista,” hän selittää haluaan lähteä tavoittelemaan ennätystä. “Suunnitelma ennätyksen saavuttamiseksi? Painaa kaasu pohjaan ja pysyä radalla,” hän nauraa, mutta jatkaa sitten tarkempiin yksityiskohtiin. “Jarruttaa mutkaan niin myöhään kuin mahdollista ja sitten avata niin aikaisin kuin ikinä,” hän lisää hieman vakavampana.

Sabine Schmitz valitsee Sport-ajotilan, ja kun ruutulippu kohoaa konepellin päältä, ŠKODA KODIAQ RS ampaisee liikkeelle. Sabine Schmitz ei aio päästää autoa helpolla. Hän ajaa kaasu pohjassa ja jarruttaa todella myöhään. Hän pitää auton ihannelinjoilla kaarteisiin tultaessa varmistaen, ettei nopeus turhaan hidastu. KODIAQ RS taittuu mutkiin, nousee mäkiin ja laskee rinteet vaivattomasti. Lähtöviivalta käynnistynyt ajanottokello nakuttaa sekunteja.Sabine Schmitz selvittää autolla tämän moottoriradan haastavat sektorit valtavalla nopeudella. KODIAQ RS selviytyy tiukoista mutkista ja nopeista kaarteista, joiden nimet Fuchsröhre, Schwedenkreuz, Laudas Corner ja legendaarinen Karussel ovat kaikille tuttuja. Tämä sporttinen katumaasturi antaa voiman puhua. Ratissa Sabine Schmitz hallitsee sen tehoja ajaessaan kelloa vastaan. Valkoisen naamiointiteippauksen koristama seitsemänpaikkainen katumaasturi suorastaan lentää radalla kohti maalia. Kohta auto tulee näkyviin maalisuoran alussa. Kaikki jännittävät miten kellon kanssa käy. Juuri siksihän KODIAQ RS on täällä tänään.

Maalilinjalla odottava tiimi katsoo kärsimättömänä suoran päähän odottaen KODIAQ RS:n ilmestymistä. Jännitys tiivistyy heidän tuijottaessaan vuorotellen suoran päähän ja kelloon. Vihdoin! Katumaasturi näkyy ja lähestyy nopeasti. Auto ylittää maalilinjan yli 200 km/h nopeudella.

Ruutulippu heilahtaa kierroksen päättymisen merkiksi. Tiimin jokainen jäsen seuraa katsellaan autoa sen suhahtaessa ohi. Sitten katseet kääntyvät kelloon. Se on pysähtynyt lukemaan 9 minuuttia, 29 sekuntia ja 84 sadasosasekuntia. ŠKODA KODIAQ RS on rikkonut ennätyksen! Se on Nordschleifen nopein seitsemänpaikkainen katumaasturi!

“Vau että oli hauskaa,” Sabine Schmitz sanoo hymyillen. “Se oli vauhdikasta,” Drábek tunnustaa. “Auto käyttäytyi erittäin vakaasti ja jarrut toimivat mainiosti. Meillä oli tosi hauskaa,” kuljettaja summasi. “Minulla oli koko ajan turvallinen olo,” Drábek totesi suoritusta ylistäen. “Hyvä niin,” Schmitz naurahti.

Škodan uusi katumaasturimalli nousi upeasti tilanteen herraksi tällä legendaarisella moottoriradalla. Auto osoitti urheilullisuutensa ja että on monta hyvää syytä odottaa ŠKODA KODIAQ RS -mallin esittelyä tänä syksynä.

Sabine Schmitz

Sabine Schmitz on ammattimainen kilpakuljettaja ja Nordschleifen ekspertti. Hän on syntynyt radan lähellä ja asuu seudulla edelleen. Hän on ainoa nainen, joka tähän mennessä on voittanut Nürburgringin 24 tunnin kisan. Lisäksi hän esiintyy nykyään moottoriohjelmien juontajana Saksan televisiossa, ja hän on vieraillut BBC:n tunnetussa Top Gear -ohjelmassa.

Nürburgring ja Nordschleife

Legendaarinen moottorirata rakennettiin vuosina 1925‒1927 noin 3000 miehen voimin Saksan länsiosassa sijaitsevaan Eifel-vuoristoon. Alkuperäinen rata on 20,832 kilometriä pitkä, ja sillä on 73 mutkaa, joista 33 kääntyy vasemmalle ja 40 oikealle. Radan matalimman ja korkeimman kohdan välinen korkeusero on noin 300 metriä. Formula ykkösten maailmanmestari Sir Jackie Stewart antoi radalle nimen ’green hell’. Nykyään rataa käyttävät lähinnä autotehtaat testiajoihin. Rata on myös avoin yksityishenkilöille maksamalla ratamaksu.