Pirellin MM-ralliohjelman johtaja Terenzio Testoni tunnetaan Suomi-fanina. ”Mr. Pirelli” on vieraillut Suomessa rallin ansiosta pitkälti toistasataa kertaa – niin myös elokuussa Suomen MM-rallissa Jyväskylässä.
Italialaisella rengasvalmistaja Pirellillä on pitkät perinteet rallin MM-sarjan WRC-luokan autojen rengastoimittajana. Nykyinen vuonna 2021 alkanut nelivuotinen sopimus jatkuu vuoteen 2024 saakka. Vuoden 2023 Suomen MM-rallissa Pirelli näkyi paitsi ralliautoissa myös varikkoalueella ja tapahtumatorilla.
Testoni pitää Suomen MM-rallia yhtenä helpoimmista mitä rengasvalintoihin tulee. Myös Keski-Suomen olosuhteet ovat helposti ennakoitavissa, satoi tai paistoi.
”Pehmeä rengas toimii hyvin, sillä suomalaiset soratiet ovat tasaisia ja nopeita. Koska kaikilla kuljettajilla on samat renkaat, menestyminen ei ole kiinni tallin tekemistä rengasvalinnoista vaan kuljettajista. WRC2-luokan kuljettajat ovat herrasmiehiä ja kohtelevat renkaita sen mukaisesti”, Testoni sanoo hymyillen.
Käytännössä kohteliaisuus renkaita kohtaan tarkoittaa sitä, että renkaita kuluu WRC2-luokassa vähemmän kuin joissakin muissa luokissa. Renkaiden suorituskyky on luonnollisesti tärkeää, mutta päätavoitteena on toimittaa hyvin ajettavia ja kestäviä renkaita.
Pirellin MM-ralliohjelman johtajan, Terenzio Testonin, mukaan olosuhteet Jyväskylässä ovat helposti ennakoitavissa – satoi tai paistoi.
Testoni arvostaa Suomen MM-rallin olosuhteita, järjestelyjä ja tiestöjä. Hänen lempierikoiskokeisiinsa kuuluu Ouninpohja, joka tunnetaan vauhdikkaista mutkistaan ja peltoaukeistaan sekä legendaarisesta Kakariston risteyksestään.
Vuonna 1996 Pirellillä aloittanut Testoni on käynyt Suomessa vähintäänkin toistasataa kertaa niin rengastestien tiimoilta kuin rakkaudesta lajiin. Hän on aina mukana esimerkiksi Tunturirallia edeltävissä talvirengastesteissä, mutta käy omaksi ilokseen myös seuraamassa SM-rallin osakilpailuja.
Testoni tuntee kaikki suomalaiset Škoda-rallitaiturit, kuten tiimissä ajaneet ja ajavat kuljettajat Toni Gardemeisterin, Juho Hännisen, Kalle Rovanperän, Esapekka Lapin, Emil Lindholmin, Teemu Asunmaan, Mikko Heikkilän, Lauri Joonan ja Sami Pajarin.
Jos Testonilta kysyy, kuka on paras suomalainen ralliautoilija, vastaus on lyhyt ja diplomaattinen. ”Nopein.”
Yhden nimen Testoni kuitenkin nostaa esiin: monella automerkillä ajaneen Juha Kankkusen, joka ajoi maailmanmestaruuteen vuosina 1986, 1987, 1991 ja 1993.