Hyväkuntoinen ja puhdas tuulilasi on turvallisuustekijä, joka korostuu keväisessä auringonpaisteessa. Miten toimia, kun tuulilasiin tulee vaurio tai on vaihtamisen aika? Lue asiantuntijan vinkit.
”Tuulilasin vaihdolle on kaksi yleistä syytä: tuulilasiin tulee ulkoinen vaurio tai tuulilasi on niin kulunut, että se pitää vaihtaa turvallisuuden nimissä”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo.
Autovahinkotilastojen mukaan tuulilasit ovat alttiita vaurioille etenkin keväisin, kun tiet alkavat sulaa. Yli 90 prosenttia tuulilasivahingoista saa alkunsa kiven tai nastan iskemistä. ”Tyypillisesti vaurion aiheuttaa karkea hiekoitussepeli, jota lennähtää renkaiden lamelleista takana-ajavan auton tuulilasiin”, Vesalainen toteaa.
”Tuulilasin vaurioitumiseen kannattaa varautua vapaaehtoisella tuulilasivakuutuksella”, Teppo Vesalainen sanoo. (kuva: Autoliitto)
Nykyauton tuulilasi ei ole pelkkää lasia
Vaurioitunut tai kulunut tuulilasi kannattaa korjata tai vaihdattaa, sillä se on turvallisuusriski. Vesalaisen mukaan autoilija tottuu helposti huonokuntoiseen tuulilasiin, kun se on kulunut ja naarmuuntunut hiljalleen.
”Totuus vanhasta tuulilasista selviää monesti vasta sitten, kun pääsee ajamaan uuden lasin takaa. Tuulilasin kunto paljastuu etenkin keväällä vasta-aurinkoon ajaessa”, Vesalainen toteaa.
Nykyautoissa tuulilasin merkitys korostuu, sillä se on osa auton kantavaa ja turvallista korirakennetta. Tänä päivänä tuulilasi on paljon muutakin kuin lasia sisältäen monenlaista tekniikkaa, kuten kameroita, tunnistimia, lämmitysvastuksia ja tuulilasinäyttöjä.
Tänä päivänä tuulilasi on paljon muutakin kuin lasia sisältäen monenlaista tekniikkaa, kameroita ja tunnistimia.
Tuulilasin vaihto vaatii tietoa ja taitoa
Jos kiveniskemä on pienempi kuin kahden euron kolikko, vaurio on todennäköisesti korjattavissa. Mitä lähemmäs tuulilasin reunaa isku tulee, sitä varmemmin vaurio voi laajeta nopeastikin. Suoraan kuljettajan näkökentässä olevia kiveniskemiä ei mielellään korjata, koska korjaus saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä lasiin.
”Kiveniskemä tulee peittää välittömästi tuulilasilaastarilla tai teipinpalalla, jotta vauriokohtaan ei pääse likaa. Myös lämpötilamuutokset kannattaa pitää mahdollisimman vähäisinä ja korjauttaa lasi mahdollisimman nopeasti”, Vesalainen vinkkaa.
Kun vaihdettava tuulilasi on irroitettu, vanha liima poistetaan huolellisesti. Kehykseen ja lasiin laitetaan pohjustusaine ja uusi lasi liimataan paikalleen.
Espoon Luomannotkon merkkihuollon asentaja Tomi Rämänen kytkee tuulilasin antureita juuri vaihtamaansa lasiin.
Uuden tuulilasin tulee olla aina alkuperäistä vastaava. Vaihto tehdään asiantuntevalla merkkikorjaamolla, josta löytyy osaamista sekä tarvittavat työvälineet ja testilaitteistot. Vaihdon yhteydessä avustinjärjestelmiä tukevat anturit ja kamerat kalibroidaan tehtaan määritysten mukaisesti.
Pidä huolta autosi tuulilasista
Tuulilasin ikään ja kuntoon voi vaikuttaa omalla toiminnalla.
- Hanki autoon roiskeläppäsarja. Eturoiskeläpät suojaavat kiveniskemiltä oman auton kylkiä ja takaroiskeläpät takana ajavia autoja.
- Pese tai pesetä auto säännöllisesti, jolloin tuulilasissa on vähemmän kuraa ja hiekkaa. Kun käytät tuulilasinpyyhkimiä, älä säästele lasinpesunestettä.
- Muista riittävä turvaväli, jolloin tuulilasi säästyy paremmin edellä ajavan auton renkaista sinkoutuvilta irtokiviltä.
- Neljän sekunnin turvaväli on maantienopeuksissa hyvä nyrkkisääntö. Kun edellä ajava ohittaa tietyn kiintopisteen, saat itse olla samaisessa kohdassa aikaisintaan neljän sekunnin kuluttua.
- Jos mahdollista, vältä talvella tuulilasin skrabaamista, mikä voi naarmuttaa tuulilasin pintaa. Ellei käytössäsi ole autotallia tai -katosta, hyödynnä auton esilämmitystä lasien sulattamiseksi. Olennaista on, että kaikki lasipinnat ovat puhtaat lumesta ja jäästä ennen ajoon lähtöä.
VINKKI!
Roiskeläppäsarja suojaa kiveniskemiltä
Esimerkiksi Karoq: roiskeläppäsarja eteen (57A075111) 25,60 € ja taakse (57A075101) 19,50 €. Škoda Shopin löydät osoitteesta: shop.skoda.fi
Ehjä ja kunnossa oleva sulka ei vaurioita lasia
Uudet merkki- ja mallikohtaiset pyyhkijänsulat voit hankkia Škoda Service -merkkihuollosta. Esimerkiksi Octavia: Aero-sulkasarja (5E4998001) 39 €.