Autossa käytettävät materiaalit ovat suuressa roolissa ympäristövaikutuksia ajatellen. Materiaalien valinta on monipuolinen prosessi, jossa otetaan huomioon niin valmistus kuin käyttö auton eliniän päätyttyä. Jokaisessa uudessa tai uudistuneessa Škoda-mallissa on enemmän kierrätetyistä materiaaleista tehtyjä osia kuin edeltäjissään.
Auton kehityksessä on edetty vaiheittain, jossa jokin asia on ollut omana aikanaan muodikas. Puoli vuosisataa sitten pyrittiin tekemään laadukkaampia autoja, jonka jälkeen painotettiin suorituskykyä.
Energiakriisit nostivat pienen kulutuksen arvoa ja vähitellen havahduttiin auton päästöjen merkitykseen, mikä toi autoihin muun muassa katalysaattorit. Vähän ennen vuosituhannen vaihdetta painotettiin turvallisuutta, ja parin viimeisen vuosikymmenen ajan on pyritty tekemään ympäristön paremmin huomioivia autoja.
Ei pikamatka, vaan maraton
Škoda Auton johtoryhmässä teknisestä tuotekehityksestä vastaava Johannes Neft korostaa, että kestävään kehitykseen suuntautuneelle autonvalmistajalle on tärkeää pystyä kierrättämään auto kokonaan tai ainakin lähes kokonaan. Neft muistuttaa, että EU:ssa tavoite on asetettu 85 prosenttiin, mutta Škoda ja koko Volkswagen-konserni pyrkivät yli 95 prosentin kierrätysasteeseen. Erittäin tärkeänä osana kierrätystä ovat materiaalit.
Škoda on kehittänyt ympäristön kannalta parempia materiaaleja ja osia jo yli 15 vuoden ajan. Samalla tavalla kuin maailman parannuksessa, myös osien parannuksessa muutos kestävän kehityksen mukaiseksi on hitaampaa kuin toivotaan. Koska autossa on valtava määrä osia, muutostyössä keskitytään yhteen ryhmään kerrallaan. Tie parempaan on haastava ja pitkä, sillä yhdenkään autonvalmistajan resurssit eivät riitä kaikkien osa-alueiden kehittämiseen yhtä aikaa.
Škodan IVET-tutkielma perustuu neljännen sukupolven Octaviaan ja siihen on koottu potentiaalisia tulevaisuuden verhoilumateriaaleja.
Lisäksi on otettava huomioon, että automallin kehityskaari on vuosien mittainen. Esimerkiksi nykyisin myynnissä olevan, vuonna 2019 esitellyn neljännen sukupolven Škoda Octavian, suunnittelu aloitettiin jo neljä vuotta aiemmin eli lähes vuosikymmen sitten, jolloin ajatukset autossa käytettävien materiaalien suhteen olivat paljon kehittymättömämmät kuin nykyisin.
Esimerkiksi edellä mainitussa Octaviassa on vähän yli 260 kg muovia, josta reilut 16 kg on kierrätysmateriaaleja. Tilanne on kuitenkin kokonaisuutena paljon parempi, sillä auton kaikista materiaaleista lähes kolmasosa on kierrätettyjä.
Konkreettisia vihjeitä tulevasta antaa Škodan Vision 7S -tutkielma, jossa muun muassa etu- ja takahelmojen osat, lokasuojien suojukset ja matkustamon lattia on tehty kierrätetyistä renkaista.
Kojelaudan koristelistassa käytetään lähellä Škodan kotipaikkaa Mladá Boleslavia sijaitsevalta sokeritehtaalta saatavaa sokerijuurikaskuitua.
Enyaq- ja Karoq-malleihin on tarjolla verhoilu, jossa hyödynnetään villan ja kierrätetyistä muovipulloista tehdyn polyesterin sekoitusta.
Tulevaisuudessa nahkaa parkitaan öljypohjaisten kemikaalien sijaan esimerkiksi kahvipavun kuorista tehdyllä aineella.
Monen osatekijän summa
Uuden automallin materiaalivalinnat on haastava projekti, jossa Škodan tekninen tuotekehitysosasto tekee tutkimustyötä yhdessä Liberecin teknisen yliopiston kanssa. Yhtenä tavoitteena on kehittää komposiittimateriaalien sijaan monomateriaaleja, joita on helpompi kierrättää. Yksi kierrätyksen haastavimpia ja vaikeimpia vaiheita on erottaa eri muovilaadut toisistaan edelleen käytettäviksi.
Nyt ja tulevaisuudessa Škoda haluaa käyttää yhä enemmän luonnonmateriaaleja, joiden tuotannossa tarvitaan mahdollisimman vähän fossiilisia polttoaineita raakaöljystä puhumattakaan. Yhtälö ei ole kuitenkaan helppo. Esimerkiksi istuimien verhoilussa villa olisi sellaisenaan luonteva ja miellyttävä luonnonmateriaali. Materiaalin on kuitenkin kestettävä yli 20 vuotta, oltava paloturvallinen ja allergiavapaa. Keston varmistamiseksi villaan sekoitetaan polyesteriä, joka saadaan nykyisin tehtyä pääosin kierrätetyistä PET-juomapulloista.
Kierrätysrenkaat toimivat edelleen jalostettuina mainiosti Škoda Vision 7S:n lokasuojien ja helmojen suojina.
Škoda on luopunut osittain nahasta ja tuonut siten tarjolle esimerkiksi erilaisia kojelaudan kangasverhoiluja vaihtoehtona nahkaisille versioille. Lisäksi alihankkijat ovat kehittäneet uusia kestävän kehityksen mukaisia keinoja nahan ympäristöjalanjäljen pienentämiseen. Tiettyjen sisustusten yhteydessä nahkaa parkitaan nyt öljyn sijasta muun muassa oliivinlehtiuutteella ja kahvipapujen kuorista tehtävällä aineella.
Ennakkoluulottomia uusia materiaaleja
Tutkimus- ja kehitystyö on jatkuvaa entistä paremmin ympäristön huomioon ottavien materiaalien löytämiseksi. Esimerkiksi Škoda Enyaq- ja Karoq-malleihin on saatavissa verhoilu, jossa jopa 70 prosenttia materiaalista on peräisin kierrätetyistä muovisista PET-juomapulloista. Syksyllä esiteltävässä uudessa Kodiaqissa kierrätysmateriaalin osuus vastaavassa verhoilussa on kasvatettu jo täyteen sataan prosenttiin.
Neljännen sukupolven Škoda Octaviaan perustuvassa IVET-sisätilatutkielmassa esitellään ennakkoluulottomia ja potentiaalisia tulevaisuuden verhoilumateriaaleja. Esimerkiksi sisustuksessa pilarien verhoukset on tehty polypropyleenin ja nopeasti kasvavan elefanttiheinän kuidun komposiitista.
Škoda Vision 7S -tutkielmassa matkustamon ja tavaratilan lattia on tehty kierrätetyistä renkaista.
Toinen käänteentekevä materiaali on sokerijuurikkaasta saatava kuitu, jota voidaan käyttää yhdessä ABS-muovin kanssa oviverhouksiin sekä kojelaudan ja keskikonsolin koristeosiin. Molemmilla uusilla materiaaleilla vähennetään muovin osuutta verhoilussa.
Škodan tekninen tuotekehitysosasto tutkii myös useita muita ennennäkemättömiä verhoilumateriaaleja. Esimerkiksi kookospähkinänkuoria, pähkinänkuoria, riisiä, korkkia, humalaa ja kahvinporoja testataan komposiittimuovien täyteaineena. IVET-tutkielman ovitaskussa on pieni roskakori, jonka pidike ja kansi on tehty kompostoituvasta muovista ja roskapussi on biohajoava.
Kehitys ei ole vain teoriaa. Syyskuussa 2022 Škoda järjesti Sustainable-tapahtuman, jossa Simply Clever -varusteisiin kuuluvan sateenvarjon valmistaja lupasi heidän tuotteidensa olevan tulevaisuudessa täysin kierrätysmateriaaleista valmistettuja. Lupaus toteutetaan ensimmäistä kertaa uusissa Škoda Kodiaq- ja Superb -malleissa.