30.10.2023
Kodiaqin matka maanalaiselle metroasemalle – näin se tehtiin! Ajankohtaista & Uutta

Palataan vielä hetkeksi uuden Kodiaqin ensi-iltaan, joka edellytti poikkeuksellisia valmisteluja. Ensi-illassa neljä katumaasturia ajoi metrotunneliin, joka oli täynnä kutsuvieraita, värivaloja ja kameroiden välähteleviä salamavaloja.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Uusi Kodiaq ensiesiteltiin lokakuussa Berliinin ytimessä, Potsdamer Platz -aukion alapuolella maanpäällisten ja maanalaisten raidelinjojen risteämiskohdassa. Vain joitakin metrejä paikan alapuolelta, missä tuhannet turistit ja asukkaat kulkevat päivittäin, löytyy katseilta piilossa oleva tila, jota käytetään vain satunnaisesti erilaisiin tapahtumiin.

Tila rakennettiin 1990-luvulla U3-metrolinjan asemaksi, mutta sitä ei koskaan käytetty alkuperäiseen tarkoitukseensa. Nyt tila tarjosi täydelliset puitteet Škodan Let's Explore -filosofiaan ja uutuuden julkistamisjuhlaan sopien.

Ensimmäiseksi tuli keksiä, miten Kodiaq-katumaasturit saataisiin maanalaiseen tunneliin, jonka molemmat päät on suljettu.

"Ainoa keino oli käyttää maanalaisen aseman sisäänkäyntiä ja siirtää autot aukiolta portaikkoa pitkin alas", autojen kuljetuksesta ensiesittelytilaisuuteen vastannut Petr Kavrentzis kertoo.

"Meidän piti asentaa luiskat koko portaikkoon, minkä jälkeen laskimme autot luiskia pitkin hinausauton vinssin avulla."

Koska uutuuden ulkonäkö oli pidettävä visusti salassa, autot oli peitetty pressuilla, mikä ei parantanut kuljettajien näkyvyyttä!

Petr Kavrentzis, lehdistöautokoordinaattori

Autot peitettiin kuvioiduilla suojapressuilla ennen maan alla järjestettyä ensiesittelyä.

Autojen laskeminen maanalaiselle asemalle oli projektin vaikein osuus, muttei missään nimessä ainoa haaste. Autoja siirreltiin erittäin ahtaista paikoista, jotta ne saatiin tarkasti valituille paikoille ensiesittelytilaisuutta varten. Tämä vaati kaikilta täydellistä huomiota ja keskittymistä.

Sama päti autojen lyhyeen, mutta sitäkin näyttävämpään ajoon tunnelin läpi, jolloin ulkonäkö paljastettiin ensimmäistä kertaa. "Jotta hetkestä saatiin mahdollisimman jännittävä ja dramaattinen, autoilla ajettiin lähes täydellisessä pimeydessä, jota korosti upea vilkkuva valoshow", Kavrentzis kuvailee.

Uusi Kodiaq ajoi Berliinin maanalaisen aseman läpi ensiesittelytilaisuudessa.

"Ensiesittelyn avainasemassa oli logistiikka", koko tapahtumasta ja sen sijaintipaikan valinnasta vastannut viestintäpäällikkö Vítězslav Kodym vahvistaa.

”Saksa lukeutuu Kodiaqin ja yleisestikin Škoda-autojen keskeisimpiin markkina-alueisiin. Oli melkoinen haaste löytää aivan Berliinin ytimestä näin ainutlaatuinen ja käytännössä täysin tuntematon paikka, jossa voitiin järjestää tapahtuma 350 vieraalle. Erinomaisen tiimityön ansiosta onnistuimme."

Potsdamer Platzin alapuolella sijaitsevan tilan yksi merkittävistä eduista oli Kodymin mukaan useita satoja metrejä pitkä tunneli, joka tarjosi mahdollisuuden unohtumattomaan tapahtumaan niin paikan päällä olleille vieraille kuin livestriimiä seuranneille katsojille.

Vítězslav Kodym, Škodan viestintäpäällikkö

Ei ole liioiteltua sanoa, että uusi Kodiaq on aidosti kyvykäs katumaasturi, joka ei kaihda mitään ympäristöä – ei edes maanalaista metroasemaa.

Klaus Drives

Škodan toimitusjohtajan, Klaus Zellmerin, uusin video kuvattiin Kodiaqin ensi-illassa. Seuraa vieolta, miten hän tutustui Berliinin alla olevaan maailmaan uuden katumaasturin ratissa.

Lue myös nämä

Uusi Kodiaq autotoimittajien silmin

Škoda mediassa

”Ensivaikutelma oli WAU isoin kirjaimin”

Ajankohtaista & Uutta

Tuulen viemät lapset, junnut ja aikuiset – mukana myös Škoda

Ajankohtaista & Uutta