Škodan suurin katumaasturi tarjoaa asiakkailleen väkevän RS-malliversion, joka on urheilullisuuden ja mukavuuden mestarillinen yhdistelmä. Videolla rallimestari Emil Lindholm tutustuu sen upeisiin ominaisuuksiin. Katsotaan, mitä ne ovat!
Škoda Motorsport Suomen kuljettaja, maailmanmestari Emil Lindholm esittelee viisi hyvää syytä ihastua Kodiaq RS:ään. Katso alta video.
Aiempaa tehokkaampi
Konepellin alla sykkivä 2,0-litrainen TSI-bensiinimoottori kehittää tehoa 195 kW (265 hv), joka on 15 kW (20 hv) aiempaa enemmän. Huippuvääntö on tasan 400 Nm. TSI-moottorin täydellisenä parina on nopeasti vaihtava seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto.
"Moottori on erinomaisen joustava. Jopa alemmilla kierrosluvuilla siinä on runsaasti voimaa, mikä ansiosta ohittaminen käy vaivattomasti ilman tarpeetonta vaihteenvaihtoa", Emil kiittelee.

Monipuolinen alusta
Kodiaq RS on vakiona nelivetoinen ja siinä on progressiivinen ohjaus, joka parantaa ohjattavuutta ja helpottaa käsittelyä etenkin alemmissa nopeuksissa ja tiukemmissa kaarteissa. Ohjauksen muuttuvan välityssuhteen ansiosta auto liikkuu ketterän sulavasti jo pienemmilläkin ohjauspyörän kääntöliikkeillä. Lisäksi pyörien pito on erinomainen kaikilla tienpinnoilla.
"Etuakseli toimii kauniin tarkasti, aliohjautuvuudesta ei ole tietoakaan", kokenut kilpa-ajaja sanoo.

Ensiluokkaisen mukava
Mukautuva alustan säätöjärjestelmä DCC Plus säätelee iskunvaimennusta nyt erikseen sekä sisään- että ulosjoustoissa. Näin järjestelmä reagoi nopeammin ja tarkemmin sekä varmistaa, että auton alusta vastaa tienpinnan muutoksiin tarkasti, niin urheilullisessa kuin rennossakin ajossa. Ääntä eristävät laminoidut etusivulasit edistävät entisestään hiljaista ja tärinätöntä ajoa.
"Niiden ansiosta sisällä on hiljaista ja rauhallista", Emil kuiskaa – ja kuulemme hänet edelleen selkeästi.

Reilut tilat
Jopa Kodiaqin urheilullisin versio on saatavana 7-paikkaisena. Kolmannen rivin istuimien selkänojat eteen taitettuina tavaratilan perustilavuus on massiiviset 845 litraa.
"Muutaman mekaanikon ja osien mukaan ottaminen rallin huoltoparkkiin ajettaessa onnistuu helposti", Emil kertoo ja suunnittelee jo käyttävänsä Kodiaq RS:ää kilpailuviikonloppuna.

Itsevarma muotoilu
Voimakkain Kodiaq-malli herättää kunnioitusta huomion kiinnittävällä etupuskurilla, jäähdyttimen säleikön valaistulla vaakalistalla ja mustilla RS-designelementeillä. 2,0-litraisen TSI-moottorin rohkeaa luonnetta korostavat kiiltävän teräksiset ulostulot takapuskurissa, kun taas kiillotetun mustat 20-tuumaiset kevytmetallivanteet lisäävät ripauksen urheilullista eleganssia.

Tärkeimmät vakiovarusteet
- 2.0 TSI -bensiinimoottori teholtaan 195 kW (265 hv)
- Nelivetojärjestelmä, jossa on sähköhydraulisesti ohjattu monilevykytkin etu- ja taka-akselin välillä
- Mukautuva alustan säätöjärjestelmä DCC Plus ja progressiivinen ohjaus
- Matrix LED -ajovalot, joissa kääntymisvalotoiminto ja huonon sään valot
- Travel Assist -ajoavustinkokonaisuus, sis. ennakoiva ja mukautuva vakionopeuden säädin, mukautuva kaista-avustin, liikenneruuhka-avustin ja hätätila-avustin
- Virtual Pedal – kosketukseton takaluukun avaus ja sulkeminen
- 13” tietoviihdejärjestelmä, navigointi ja Head Up -tuulilasinäyttö
- Canton Sound System -äänentoistojärjestelmä
- Sähköisesti säädettävät sport-etuistuimet muistilla
- Lämmitettävät takasivuistuimet
- Istuinverhoilu keinonahkaa ja Suedia-mikrokuitukangasta
- 20” Elias-kevytmetallivanteet, kiillotettu musta
Lue lisää Kodiaqista tästä linkistä