27.8.2021
Ympäristövastuu näkyy uusien autojen suunnittelussa Vastuullisuus

Ympäristövastuullisten tuotteiden suunnittelussa ja kehitystyössä on otettava huomioon kokonaisuus. Tarkastelun alla ovat materiaalihankinnan koko ketju, osien valmistus sekä käyttöiän jälkeiset kierrätysmahdollisuudet.

Kestävän kehityksen mukaiset materiaalit ovat löytämässä tiensä autojen valmistukseen. ŠKODA on perinteidensä mukaisesti avoin innovatiivisille ratkaisuille. Toisinaan pyrkimys vastuullisten materiaalien käyttöön aiheuttaa myös yllätyksiä.

TEKSTI JA KUVAT ŠKODA AUTO

Škodan Color & Trim -osaston suunnittelijat esittelevät ideoitaan esimerkiksi nojatuolien ja erimuotoisten maljakoiden avulla.

Kierrätetyt materiaalit ja luonnonkuidut sekä uudet maalit, pintakäsittelyt ja nahan käsittelyn uudet tavat avaavat uusia mahdollisuuksia. Näihin tarttuu Škodan Color & Trim -osasto, joka pyrkii luomaan entistä vastuullisempia automalleja.

"Haluamme käyttää kierrätysmateriaaleja ja luonnonmateriaaleja, mutta vastuullisuus ei aina ole niin yksiselitteistä kuin voisi ajatella. On yllättävää, että esimerkiksi joillakin kierrätysmateriaaleilla voi olla ilmaston lämpenemiseen suurempi vaikutus kuin uusien raaka-aineiden käytöllä. Siksi meidän onkin tarkasteltava kaikkia puolesta ja vastaan vaikuttavia seikkoja aina tapauskohtaisesti", Color & Trim -osaston johtaja Kateřina Vránová kertoo.

Synteettiset kuidut sopivat kierrätykseen

Kierrätys ei automaattisesti tarkoita sitä, että materiaali olisi muita vaihtoehtoja vastuullisempi.

"Etsimme kaikilla osastoillamme keinoja ja tapoja, joilla voimme tehdä tuotteistamme vastuullisempia ja ympäristöystävällisempiä. Aina näennäisen suora ja selvä polku ei johdakaan haluttuun tulokseen", vastuullisuuden koordinoinnista Škodan eri osastojen kanssa vastaava Stefan Webelhorst toteaa.

"Esimerkiksi synteettiset kuidut, kuten polyesterikuidut, soveltuvat hyvin kierrätykseen. Polyesterikuituja voidaan kierrättää monta kertaa ja ne ovat helpommin kierrätettävissä kuin luonnonkuidut. Luonnonkuitujen kierrätys vaatii repimistä ja leikkaamista, kun polyesteri voidaan sulattaa. Leikkaaminen puolestaan muuttaa materiaalin laatua, minkä takia se ei välttämättä sovellu jatkossa kaikkiin käyttötarkoituksiin”, Webelhorst sanoo.

Kateřina Vránová, Osastonjohtaja Color & Trim

Stefan Webelhorst, Color & Trim -asiantuntija

Hamppu ja pellava sopivat autoon

Ympäristövastuullisten tuotteiden suunnittelussa ja kehitystyössä on otettava huomioon kokonaisuus: ei ainoastaan käyttö tietyssä tarkoituksessa, vaan myös materiaalihankinnan ketju, osien valmistus sekä käyttöiän jälkeiset kierrätysmahdollisuudet.

"Nykyisin käytämme kierrätysmateriaaleja tai kierrätyskelpoisia materiaaleja muun muassa istuinverhoiluissa. Verhoilun alla olevien rakenteiden ja materiaalien vuoksi verhoilumateriaalin uudelleenkierrätys ei kuitenkaan ole tällä hetkellä helppoa tai jopa edes mahdollista. Siksi kehitämme tuotekehitysosaston kanssa uudenlaisia istuimia, jotka helpottavat materiaalien kierrättämistä”, Webelhorst kertoo.

Webelhorstin mukaan esimerkiksi PVC-muovi on materiaali, jota ei yleensä kierrätetä, koska siihen kuluu paljon energiaa. Toisaalta PVC-muovia on helppo valmistaa, ja PVC-muoviosan hiilijalanjälki voi olla huomattavasti pienempi kuin luonnonkuidusta valmistetun osan.

”Sopivia luonnonmateriaaleja ovat jätteistä tai kasvien osista valmistetut materiaalit. Puuvilla sen sijaan ei sovellu autoihimme, koska se syttyy ja palaa helposti, ja sen kasvattamiseen kuluu valtavasti vettä. Hamppu ja pellava ovat meille paremmin sopivia vaihtoehtoja."

Nahka voidaan kierrättää ja käyttää uusiin osiin. Kierrätetty nahka ei kuitenkaan vielä sovellu istuinverhoiluihin suuren kulutusrasituksen takia. / Lampunvarjostinta voi käyttää erilaisten saumaus- ja tikkausvaihtoehtojen tutkimiseen. / Tavallinen nojatuoli näyttää, miten innovatiivisesti valoa voidaan käyttää.

Lasi on suosittu materiaali väreihin ja verhoiluun erikoistuneella Škodan Color & Trim -osastolla. / Kangasmateriaalien rakenteissa on runsaasti vaihtoehtoja. / Kontrastisaumat, erilaiset rakenteet ja kuvioinnit kohottavat yksityiskohtina sisätilojen ilmettä.

Nahkakin on ympäristöystävällistä

Kaikista perinteisistä materiaaleista, kuten nahasta, ei tarvitse luopua, sillä nahkakin on kierrätettävissä. ŠKODA työstää jo ratkaisua kierrätetyn nahan käyttämiseksi. Nahka on myös kestävän kehityksen mukainen materiaali.

"Autoteollisuuden käyttämä nahka on pääasiassa lihateollisuuden jätettä. Näitä lehmiä ei kasvateta nahan vaan lihan vuoksi, joten nahka päätyisi ilman kierrätystä jätteeksi, joten uusi käyttö on parempi vaihtoehto", nahkamateriaaleista suunnitteluosastolla vastaava Markéta Kalíková kertoo.

"Koska ymmärrämme, että joillekin asiakkaille nahka ei ole vaihtoehto, heille tarjoamme muita vaihtoehtoja."

Oma lukunsa on nahan parkitseminen, joka sekin on muuttunut aiempaa luonnollisemmaksi ja ympäristöystävällisemmäksi. Esimerkkinä Kalíková mainitsee ŠKODA ENYAQ iV -malliin saatavan nahkaverhoilun, joka on parkittu oliivinlehtiuutteella.

Markéta Kalíková, Color & Trim -asiantuntija

Yksi autojen sisustuksen uusista tuulista juontaa kotien sisustuksesta. Suunnittelijat ja muotoilijat etsivät ideoita esimerkiksi olohuoneista löytyvistä arkipäivän esineistä.

Peregrina Iglesias, Color & Trim -asiantuntija

Inspiraatiota pinnoitteista ja kalvoista

Suunnittelijat etsivät innovaatioita myös maaleihin ja pintakalvoihin. ŠKODA esimerkiksi valmistelee erityispinnoitteiden käytön lisäämistä kromin käytön tilalle, sillä kromattujen osien valmistukseen kuluu verrattain paljon energiaa.

"Kromielementit ovat suosittuja, mutta silti niiden määrää ollaan vähentämässä. Vuodesta 2024 alkaen EU-maissa on kiellettyä käyttää kuusiarvoista kromia, mutta ominaisuuksiltaan hieman erilaista kolmearvoista kromia saa käyttää", maaleihin ja lakkoihin sekä niillä toteutettaviin erikoisefekteihin erikoistunut Peregrina Iglesias sanoo.

Peregrina näyttää esineitä, joiden pinnassa on lakkakerroksilla aikaansaatu tekstuuri tai graafinen ilme. Maalattuun osaan saadaan esimerkiksi värillisten pisaroiden muodostama satunnaiskuvio tai osan pintaan karkeaa paperia muistuttava tekstuuri. Vastaavasti pinnoitteella saadaan koristeosiin täysin uudenlainen, käsiin tuntuva laatu.

Kierrätysmateriaalista syntyy myös koristeosia

Toisin kuin ympäristöystävällisempiä lakkoja, pinnoitteita voidaan käyttää monenlaisten materiaalien pinnalla. Kromimainen tai alumiinimainen efekti saadaan toteutettua muovisten osien pinnalla, minkä ansiosta osat ovat edullisempia ja hiilijalanjäljen suhteen parempia.

Maaleilla luodaan vivahteikas viimeistely.

"Viemme IMD-kalvoilla monet koristeosat uudelle tasolle", muoviosien ja pintarakenteiden parissa työskentelevä Lada Dlabolová kertoo.

Kalvoja käytetään esimerkiksi muovisissa verhoiluosissa ja kohteissa, joiden muovipinnassa voi olla jo ennestään erityinen rakenne. Kalvoilla toteutetaan graafisia piirteitä, jolloin pinnan rakenne ja kalvo yhdessä luovat yllättävän efektin.

"Voimme käyttää tietyn automallin eri varustetasoissa samaa osaa: joissakin varustetasoissa ei ole kalvoa ja joissakin on kalvo luomassa arvokkaampaa ilmettä", Dlabolová kuvailee.

Lada Dlabolová, Color & Trim -asiantuntija

Véronique Favia, Color & Trim -asiantuntija

Satunnaisen efektin tuottamaan maalaamiseen verrattuna kalvon etuna on säännöllisen rakenteen lisääminen osan pintaan. Kalvo pystyy myös peittämään materiaalin optiset virheet, jollaisia kierrätetystä luonnonkuidusta valmistetuissa osissa helposti on.

"Aiemmin emme pystyneet käyttämään tällaisia materiaaleja koristeosien valmistamiseen, mutta nyt se on kalvojen ansiosta mahdollista", kalvopinnoitteiden asiantuntija Véronique Favia lisää.

"Monet tässä esittelemistämme tekniikoista ja ratkaisuista ovat nyt valmiita sarjatuotannossa käytettäviksi ja jotkut on jo otettu käyttöön. ŠKODA-automallien maksimaalinen ympäristövastuullisuus on vaiheittain saavutettavissa eikä pelkkä kaukainen tavoite"

Kateřina Vránová, osastonjohtaja, Color & Trim