Portaat. Yksinkertainen sana, joka herättää paljon mielikuvia. Kiivetään. Ollaan matkalla jonnekin. Ihan niin kuin nyt uuden ŠKODA Scalan kanssa.

Škoda-perheen tuoreimman tulokkaan mallinimi juontuu latinankielestä ja tarkoittaa joko portaita, tikkaita tai mittasuhteita eli skaalaa. Nimi on paitsi nokkela myös osuva. Scalan avulla Škoda todellakin kiipeää jälleen ylöspäin.
Myös termi skaala osuu ja uppoaa. Scalan avulla Škoda todistaa jälleen kerran, miten se osaa venyttää sisätilat maksimiin auton ulkomittoihin nähden. Aloitetaan tutustuminen siis ulkoapäin.

Tyylikäs Scala on hyvä ja vakaa kulkija. Scala esittelee ensimmäisenä Škodan tulevien sukupolvien muotoilun suuntaviivat.

Teräviä linjoja

Scalaa katsottaessa auto on helppo tunnistaa Škodaksi. Silti Scalan yksityiskohdissa on myös paljon uutta. Scala on ensimmäinen Škoda, johon on vedetty tulevien Škoda-sukupolvien muotoilun suuntaviivat. Muotoilu on terävää ja täsmällistä. LED-ajovalotkin katsovat terävästi eteenpäin. Niiden välissä, leveässä ja isossa keulasäleikössä, on jotain ihan uutta.

Ei enää logoa perässä. Nimi kirjailtuna takalasissa kertoo kaiken.

Iso ja pitkälle alas laskeutuva takalasi on komeaa katsottavaa. Sen alalaitaan on kirjailtu Škoda, mutta merkkilogoa ei enää ole. Ratkaisu kertoo itsevarmuudesta: yksi sana riittää. Takalasi sulautuu takavaloihin, jotka ovat todella viirumaiset – ja nekin luonnollisesti LED-tekniikalla toteutetut.

Kokonaisuus on tasapainoinen ja kiinnostava. Scala muuttaa jännästi muotoaan, riippuen siitä, mistä kulmasta sitä katsotaan. Keula ja perä ovat särmikkäät, kylkilinja rauhallisempi. Etu- ja takaylitykset ovat lyhyehköt, mikä luo Scalalle menevän profiilin. Scalaa on vaikea kategorisoida: se on ikään kuin hatchbackin ja farmarin välimuoto.

Scalassa on reippaat perheauton tilat. Takakontin tilavuus on peräti 467 litraa.

Ainakin ammattilaisten silmin katsottuna muotoilu on onnistunut, sillä Scala on ehtinyt jo voittaa arvostetun Red Dot Award -palkinnon. Scala liittyy kunniakkaaseen joukkoon, sillä se on 13. arvostetun palkinnon napannut Škoda-malli.

Ilmava ohjaamo

On aika siirtyä auton sisälle. Oven avaaminen aiheuttaa ison yllätyksen: ohjaamo on mukavan avaran oloinen. Merkittävä tekijä tähän on erittäin selkeä kojelauta, jota hallitsee koeajoautossa iso 9,2-tuumainen ja ns. ”kelluva” kosketusnäyttö. Sen alta löytyvät loogisilta paikoiltaan ilmastoinnin säädöt sekä avonainen lokerikko, jossa yhteensopiva älypuhelin latautuu langattomasti ajon aikana.

Ohjaamo on avara kelluvan ison kosketusnäytön sekä kojelaudan selkeän muotoilun ansiosta. Kaikki on hyvin käsillä.

Kuljettajan on helppo löytää luonteva ajoasento, kun kaikki on hyvin käsillä. Selkä tykkää uudenlaisesta istuimesta, ja Suedia-mikrokuitukangas tuntuu miellyttävältä. Oviverhoilu on pehmeää ja kojelaudassakin on runsaasti pehmeää materiaalia.

Kun penkki on kohdillaan, on aika katsoa tarkemmin ohjaamon yleisilmettä. Avaruuden lisäksi huomio kiinnittyy lukuisiin yksityiskohtiin ja yleiseen laatuvaikutelmaan.

Yksityiskohdista on pakko mainita kojelaudan koristelistan kristallimainen muotoilu, jossa toistuu sama kuvio kuin ajovaloissa. Molemmat muistuttavat böömiläisestä kristallilasista ja siihen liittyvästä pitkästä käsityön perinteistä.
Kun etutilat on käyty läpi, mennään takapenkille.

Takaistuimilla on hämmentävän väljä tunnelma.

Huikeat takatilat

Scala on rakennettu VW-konsernin uusimmalle ja skaalautuvalle MQB-A0 -pohjalevylle. Auton takapenkille siirtyminen aiheuttaa todella ison yllätyksen. Jos nykyisen Octavian omistaja istutettaisiin tänne, hän ei huomaisi juurikaan eroa Octavian jalkatiloihin. Selitys löytyy Scalan akselivälistä, joka on 2 649 millimetriä.

Koko näkyy selvästi myös tavaratilassa, jonka tilavuus on Scalassa peräti 467 litraa. Puhutaan siis reippaista perheauton tiloista. Takaistuimien selkänojat kaatamalla kuljetuskapasiteetti kasvaa 1 410 litraan. Lisäbonuksena löytyy sähköisesti avautuva takaluukku, joka helpottaa fiksusti arkielämää.

Anna matkan alkaa

Nyt ollaan jälleen etupenkillä, jossa sormi löytää start-napin. Moottori hyrähtää käyntiin ja iso 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo herää henkiin. Mittariston näkymä on muunneltavissa, ja näyttävimmillään se on, kun näkymään levitetään iso ja tarkasti piirtyvä 3D-
kartta.

Tien päällä Scala tuntuu heti tutulta ja turvalliselta. Se on Škodalle tyypillisesti helppo ja loogisesti ajettava. Jousitus on sopiva sekoitus mukavuutta ja jämäkkyyttä, ohjaus tuntuu luontevalta käteen. Kuusivaihteinen manuaali toimii täsmällisesti.

Keskikonsolista löytyy taikanappi, jonka avulla auton luonnetta voidaan muuttaa. Ajotila-asetuksia on kolme: eco, normal ja sport, joista jokainen löytää mieleisensä.

Ajamisen mukavuutta ja helppoutta on avustamassa lukuisia turvajärjestelmiä ja ajoavustimia. Auto näkee ympärilleen ja varoittaa kuljettajaa vaaratilanteista sekä tarvittaessa jarruttaa itsenäisesti. Kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja pysäköintiavustin löytyvät varustelistalta luonnollisesti nekin.

Tie vie korkeuksiin

Scalan myynti käynnistyy kahdella bensamoottorilla: litraisella ja 115-hevosvoimaisella kolmisylinterisellä vaihtoehdolla tai tuoreella 1,5-litraisella ja nelisylinterisellä voimalalla.

Malliston hinnat alkavat houkuttelevasti alle 20 000 eurosta. Ensialkuun kolmisylinterisen saa vain manuaalina, mutta DSG-automaatti tulee tarjolle vielä tämän kesän aikana. Nelisylinterinen vaihtoehto on puolestaan aina automaattivaihteinen. Moottorivalikoimaan lisätään tämän vuoden aikana myös kolmisylinteriseen bensamoottoriin perustuva maa- ja biokaasuversio.

Me jatkamme matkaa, sillä tie kutsuu. Auton nimeä kunnioittaaksemme keräsimme sopivan soittolistan Scala-aiheiselle roadtripille. Arvaatteko jo aloituskappaleen?

Aivan, se on luonnollisesti Led Zeppelinin Stairway to Heaven. Sitä kelpaa kuunnella Škodan uudella äänentoistojärjestelmällä: soinnut helisevät ilmoille kymmenen kaiutinta kattavan ja subwoofer-bassokaiuttimen sisältävän järjestelmän kautta.
Scala on valmis kaikkeen, mitä tie eteen tuo.

Viirumaiset takavalot ovat näyttävät ja ne on toteutettu luonnollisesti LED-teknologialla.