Tarkkalinjaisuus ja pintojen selkeys leimaavat ja korostavat FlexGreen-erikoisvärisen hybridikonseptiauton muotoilua. Sporttisuutta tuo mukaan antrasiitinvärinen katto. Huomiota herättävät puskurit, dominoivat kylkihelmat, kookas panoraamalasikatto väkevöittävät ulkonäköä.

ŠKODA antaa esimakua automalliston tulevasta kehityksestä. ŠKODA Vision X on konseptivisio tulevaisuuden urbaanista crossover-mallista.

Geneven maaliskuisessa autonäyttelyssä esitelty ŠKODA Vision X yhdistää suorituskyvyn, monipuolisuuden ja ajamisen nautinnon niin kaupunkiajossa kuin maastoseikkailuretkillä. Kätevällä koolla, reiluilla sisätiloilla ja edistyksellisillä tietoviihdeominaisuuksilla varustettu konseptiauto puhuttelee aktiivisen ja nykyaikaisen elämäntyylin ihmisten kohderyhmiä.

Konseptiauto liittyy uusien menestysmallien, Kodiaqin ja Karoqin, seuraan jatkaen Škodan katumaasturimalliston laajentumista. Tulevaa visioiva malli edustaa malliston pienintä, urbaania crossover-vaihtoehtoa.

Kahden moottorin yhteisteholla ŠKODA Vision X kiihtyy 9,3 sekunnissa nollasta nopeuteen 100 km/h ja saavuttaa huippunopeuden 200 km/h.

Bensiinillä, sähköllä ja kaasulla

ŠKODA Vision X:n voimalinja on suunniteltu kestävän kehityksen periaatteet ja suorituskyky huomioon ottaen. Se on syntynyt tulevaisuuteen suuntautuvasta tekniikasta. Uusi hybridijärjestelmä takaa välittömän tehon ja alhaiset päästöt. Ensimmäistä kertaa tehotaloudellinen ja poikkeuksellisen vähäpäästöinen polttomoottori on yhdistetty hihnakäyttöiseen käynnistingeneraattoriin ja taka-akselille asennettuun sähkömoottoriin.

Pelkästään sähkömoottorin voimalla voidaan ajaa lyhyitä matkoja. Sähkömoottorilla myös saadaan lisää tehoa ripeisiin liikkeellelähtöihin. Maantiellä tai maastossa ajettaessa autoa vetävät etupyörät tai takapyörät tai tarvittaessa molemmat nelivetona. ŠKODA Vision X:n edistyksellinen hybridijärjestelmä yltää NEDC-standardin mukaisessa testisyklissä vain 89 gramman CO2-päästöön kilometrillä.

Normaaliajossa hybridijärjestelmän älykäs ohjaus varmistaa polttomoottorin ja sähkömoottorin mahdollisimman tehotaloudellisen käytön. Kuljettaja voi halutessaan valita myös pelkästään sähköllä ajamisen, jolloin ŠKODA VISION X liikkuu pakokaasupäästöttä.

Konseptiautossa on erityisesti maakaasulle (CNG) suunniteltu nelisylinterinen, pakokaasuahdettu 1,5-litrainen G-TEC-polttomoottori. Maakaasun ohella tämä moottori voi käyttää myös biokaasua, vihreän energian avulla tuotettua synteettistä maakaasua tai bensiiniä.

Maakaasukäyttöisten autojen CO2-päästöt ovat noin 18-25 prosenttia pienemmät kuin vastaavan tehoisten bensiinimoottoriautojen. Biokaasulla CO2-päästö saadaan vieläkin pienemmäksi. Jos autossa käytetään pelkästään biokaasua tai synteettistä maakaasua, maakaasuauto on CO2-neutraali.

ŠKODA Vision X vie digitalisoitumisen uusiin ulottuvuuksiin.

Uusi muotokieli, uusi yhdistettävyys

ŠKODA Vision X:n sisätiloissa nähdään täysin uusi muotokieli. Leveä, ergonomisesti muotoiltu kojelauta ja siinä vapaasti seisova värinäyttö hallitsevat sisätilojen ilmettä. Näytön kautta tietoviihde- ja liitettävyyspalveluihin pääsee nopeasti ja helposti käsiksi. Kristallilasista leikatut elementit yhdessä värinäytön kanssa luovat sisätiloihin komeat valaistusefektit.

ŠKODA Vision X vie digitalisoitumisen uusiin ulottuvuuksiin Smart Parking, HoppyGo, TwoGo ja CareDriver -palveluilla. Nämä tekniikat mm. opastavat käytettävissä oleviin pysäköintipaikkoihin tai tarjoavat autoa vuokrattavaksi, kun autoa ei itse tarvitse.

ŠKODA Connect -toimintojen avulla ŠKODA Vision X:n kuljettaja ja matkustajat voivat olla aina verkossa. Autossa on digitaalinen mittaristo, jossa näyttöjen sisältöä ja sijaintia voidaan muunnella yksilöllisesti.

Lisäksi autossa on täysin uusi keskusvalvontanäyttö, johon liittyy Human Machine Interface (HMI) -järjestelmä. Tämä tarkkapiirtoinen värillinen kosketusnäyttö on integroitu kojelautaan vapaasti seisovana yksikkönä. Se näyttää kuljettajalle henkilökohtaisen tervetulotoivotuksen oven avaamisen myötä ja toimii ajon aikana tietoviihdejärjestelmän ja liitettävyyden kaikkien toimintojen keskusnäyttönä ja käyttöyksikkönä.

Auton avaimeen tallennetut kuljettajan istuimen yksilölliset säädöt sekä mukavuusvarusteiden kuten ilmastoinnin ja tuuletuksen sekä mielimusiikin asetukset aktivoituvat käyttöön järjestelmän käynnistymisen yhteydessä.
ŠKODA Vision X on tätä ja paljon muuta. Tervetuloa tulevaisuuteen.

ŠKODA Vision X on 4 255 mm pitkä, 1 807 mm leveä ja 1 537 mm korkea. Akseliväli on 2 645 mm ja tavaratilan koko 380 litraa.