Se on täyssähköinen, tyylikäs, tehokas, taloudellinen ja tilava. Se on itsevarma, sporttinen, vetovoimainen ja nelivetoinen – se, joka huomataan. Se on huippumalli, joka lähti neitsytmatkalleen Helsingistä etelään.
Ensimmäiset ŠKODA ENYAQ iV -täyssähkökatumaasturit nähtiin Suomen kiertueella tammikuussa 2021.
Tänä vuonna Vuoden Auto Suomessa 2022 -tittelin napannut ENYAQ iV sai rinnalleen ENYAQ COUPÉ iV -mallin sekä sen urheilulliset SportLine- ja RS-malliversiot. Suomessa RS-malli esittäytyi ensimmäisen kerran 2022 Jääkiekon MM-kisoissa toukokuussa.
ENYAQ COUPÉ iV erottuu sisarmallistaan heti ensisilmäyksellä loivasti kohti perää viettävästä ja takaluukkuun sulautuvasta kattolinjasta sekä koko katon alueen kattavasta tummennetusta panoraamalasikatosta. Ominaispiirteisiin kuuluvat myös sporttinen etuhelma, korinväriset sivuhelmaverhoukset, 19-21 tuuman kevytmetallivanteet, hienostuneet yksityiskohdat – ja paljon muuta.
Yksi erottuu joukosta. Mamba Green -erikoisvärillä varustettu ENYAQ COUPÉ RS iV todellakin kääntää päät. Sitä ei yksinkertaisesti voi olla huomaamatta.
ENYAQ COUPÉ RS iV teki neitsymatkansa Helsingistä Tallinnan kautta Pärnuun ja takaisin.
On aika tutustua ja selvittää, mistä kaikesta Škodan ensimmäinen täyssähköinen RS-malli on tehty.
Yksi ei huku massaan
Elokuun puoliväli tarjoaa tilaisuuden matkustaa Helsingistä etelään. Matka-autoksi lähtee upouusi ENYAQ COUPÉ 80x 4x4 RS iV. Kun auto lipuu Helsingin Länsisatamaan, sen erottaa jo kaukaa. Kanssakulkijoiden päiden kääntymisestä voi päätellä, ettei autoa voi olla huomaamatta aamuruuhkassa satamaan suuntaavien henkilöautojen, pakettiautojen, rekkojen ja raitiovaunujen keskellä. Lähtöselvitys hoituu jouhevasti ja ENYAQ COUPÉ sujahtaa autoletkan mukana laivaan. Autokannella 4 653 mm pitkä, 1 879 mm leveä ja 1 622 mm korkea ENYAQ COUPÉ asetellaan tarkasti omalle paikalleen muiden autojen joukkoon. Yksi erottuu täälläkin joukosta vähintäänkin erikoisvärinsä ansiosta. Tätä autoa ei voi hukata massaan. Mamba Green -värinen ENYAQ COUPÉ RS iV on valmiina ensiristeilylleen.
Mukavaa matkantekoa
Tallinnassa navigaattoriin näpytellään Pärnu. Matkaa on edessä noin 130 kilometriä, ja kartanlukijalla on aikaa tutustua 13-tuumaisen tietoviihdenäytön lukuisiin ominaisuuksiin. Käyttöliittymään kannattaakin käyttää hieman aikaa, jotta siitä ja sen yksilöitävistä ominaisuuksista saa kaiken ilon irti. Head Up -tuulilasinäyttö heijastaa kuljettajan näkökenttään oleellisia tietoja kuten ajonopeuden, tunnistetut liikennemerkit ja avustinjärjestelmien tilan. Näytettäviä tietoja, niiden sijaintia, väriteemaa ja kirkkautta voi itse säätää omien toiveiden mukaan.
Digitaalinen 5,3-tuumainen mittaristo kertoo ajokelin lämmöksi liki 30 astetta, mutta matkustamossa mukavuuden voi maksimoida mieleisekseen älykkään ilmastoinnin ansiosta. Kolmialueisen Climatronic-automaatti-ilmastoinnin Air Care -toiminnon aktivoimalla ulkoilman pienhiukkaset ja siitepölyt suodattuvat vieläkin tehokkaammin sisäilmasta.
”Tallinna maanteellä” tuulee paikoittain navakasti, mutta sitä ei ajossa huomaa – kiitos pienen ilmanvastuksen (cd alkaen 0,234). Kun coupé-katumaasturi halkoo ilmaa aerodynaamisesti, se näkyy pidempänä toimintamatkana. Ja sitähän riittää, sillä ENAYQ COUPÉ 80x 4x4 RS iV yltää WLTP-tietojen mukaan jopa 540 kilometriin.
”Tallinna maanteellä” ENYAQ COUPÉ iV etenee tasaisen turvallisesti.
Merikotkia ja kattohaikaroita
Maantien varrelle pystytetyt merkit muistuttavat turvaväleistä, mutta tällä reissulla etäisyyttäkin valvoo Travel Assist -ajoavustinkokonaisuus, jossa yhdistyvät mukautuva vakionopeuden säädin, mukautuva kaista-avustin, liikenneruuhka-avustin ja hätätilanneavustin.
Järjestelmä ohjaa ENYAQ COUPÉ iV:tä kaistallaan ja valvoo etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon. Liikenteen ruuhkautuessa auto osaa myös pysähtyä ja lähteä liikkeelle muita autoja seuraten Travel Assist -kokonaisuuden ansiosta. Maantieajossa voi jo arvata, että avustimet osoittautuvat isoksi avuksi myös Pärnun kapeilla kaduilla ja kujilla.
Koko kattoalueen mittainen panoraamalasikatto tuo matkustamoon lisää valoisuutta ja tarjoaa apukuljettajalle mahdollisuuden ihailla sinistä taivasta, pilvien vaihtuvia muotoja ja merikotkia. Ääntä eristävistä sivuikkunoista voi bongailla virolaiseen maisemaan kuuluvia kattohaikaroita ja lyhtypylväiden päissä kekottavia pesiä.
Kattohaikaraa pidetään hyvän onnen tuojana, ja niiden kerrotaan tuovan vauvoja silkkinyyteissä.
ENYAQ COUPÉ RS iV solahtaa pittoreskiin katukuvaan ja on kapeilla kujilla kuin kotonaan.
Aurinkoinen keskipäivän ajosää ei pistä miettimään valoja. Pimeneviä iltoja ajatellen on kuitenkin hyvä tietää, että Matrix LED -ajovaloilla voi ajaa turvallisesti kaukovalot päällä muita tienkäyttäjiä häikäisemättä. Kun tuulilasin kamera tunnistaa vastaantulevan tai edellä ajavan ajoneuvon tai muun heijastavan kohteen tai valonlähteen, valotekniikka sammuttaa valokuviosta yksittäisiä osia tarpeen mukaan. Nerokasta.
Mikä ME 3.0 -ohjelmistopäivitys?
Uuden ohjelmistoversion eduista hyötyvät kaikki ENYAQ iV -autoilijat. Päivitys auttaa lyhentämään latausaikoja niissä malleissa, joissa on jo valmiiksi nopeampi kuin 50 kW latausvalmius ja tuo parannuksia tietoviihdejärjestelmän toimintoihin, digitaaliseen mittaristoon, Head Up -tuulilasinäyttöön, navigointijärjestelmään ja ŠKODA Connect -online-palveluihin.
ENYAQ COUPÉ iV -malliin on tarjolla kaksi akkukokoa, takaveto ja neliveto, sekä neljä maksimitehovaihtoehtoa välillä 132 kW - 220 kW. **
Pikalatausta jäätelötauolla
Matka-auto, nelivetoinen ENYAQ Coupé RS iV, on mallisarjansa tehokkain: kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 220 kW (noin 300 hv)**. Tällä teholla RS lupaa tarjota dynaamisia ajoelämyksiä malliston suurimmalla huippunopeudella 180 km/h ja lähes malliston nopeimmalla kiihtyvyydellä: nollasta sataan 6,5 sekunnissa. Maksimivauhtia ei nyt päästä kokeilemaan, mutta muita sähköautoiluun liittyviä ominaisuuksia kyllä.
Tietoviihdejärjestelmän 13-tuumainen näyttö kertoo mm. latauksen tilan ja toimintamatkan.
Liki tismalleen matkan puolivälissä on jo pelkästään mielenkiinnon takia pakko pysähtyä Märjamaan kohdalla. Kuten älypuhelimeen ladattu Powerpass-sovellus jo ennakkoon osoitti, tien varresta löytyy 350 kW:n Ionity-suurteholatauspiste. Se kertoo nimensä mukaisesti tehosta ja nopeudesta.
Tallinnasta lähtiessä ajoakun varaustaso on noin 80 prosenttia ja arvioitu toimintamatka yli 400 kilometriä. Näillä lukemilla auto ei lataamista kaipaisi koko Tallinna-Pärnu-Tallinna -matkan aikana, mutta uteliaisuus voittaa, kun mahdollisuus osuu kohdilleen ja toinen suurteholatauspiste on sopivasti vapaana.
Lataaminen starttaa kätevästi Powerpass-kortilla ja hoituu parissakymmenessä minuutissa 86 prosenttiin. Se aika riittää passelisti taukojäätelön ja kahvin rauhalliseen nauttimiseen.
Vihreä ja vehreä kohtaavat
Menomatkan toisella puoliskolla voi ihailla komeaa, kilometrien mittaista männikköä maantien molemmin puolin. Pian metsät, peltoaukeat ja risteyksiin asettuneet kylät vaihtuvat Pärnun esikaupunkiin ja kuvauksellisten puutalojen kaventamille kujille.
Kirkkaan vihreä, täyssähköinen coupé-katumaasturi on Viron kesäpääkaupungissa paikallisia pakokaasupäästöjä tuottamatta kuin kotonaan. Vuonna 2020 Pärnu valittiin Itämeren maiden kestävimmäksi matkailukohteeksi. Kaupunki kuuluu myös vuoden 2020 Sustainable Top100 -kohteisiin. Tämän kansainvälisen kestävän matkailun tunnuksen ansaitsee kohde, joka täyttää yli sata muun muassa luontoon, ympäristöön ja ilmastoon liittyvää kriteeriä.
Pärnussa metsät, puistot ja puutarhat kattavat miltei viidenneksen kaupungin pinta-alasta. Rantapuisto on luonnonsuojelualuetta, jonka monimuotoisuus hoituu luonnonmukaisesti lehmien voimin. Hiekkarannan ”Hoia rannas puhtust” -kyltit kertovat, mitä lomailijoilta odotetaan.
Täyssähköinen coupé-katumaasturi liikkuu paikallisia pakokaasupäästöjä tuottamatta ja pienin käyttökustannuksin.
Pärnussa hienot rantakohteet ovat lähekkäin ja helposti saavutettavissa.
Pärnussa vihreä ja vehreä kohtaavat.
Keskiajalla perustettu Pärnu on pinta-alaltaan Viron suurin, valkeista hiekkarannoistaan, rantapromenadeistaan ja suihkulähteistään tunnettu vehreä kaupunki.
ENYAQ COUPÉ RS iV on Škodan ensimmäinen täyssähköinen RS-malli.
Sporttisilla ŠKODA-coupé-malleilla on pitkät perinteet jo 1930-luvulta lähtien. Uusi ENYAQ COUPÉ RS iV tarjoaa linjakasta muotoilua, taloudellisuutta ja voimaa.
Tilaa, tyyliä ja mukavuutta
ENYAQ COUPÉ RS iV pääsee tutustumaan niin valkeaan rantahiekkaan, puistoteille, puiden ja värikkäiden puutalojen reunustamille kujille kuin keskustan sokkeloisille kaduille. Kylpylöiden, suihkulähteiden ja komeiden rakennusten edustalla kelpaa paistatella sekä ihailla auringonlaskua Pärnu Jahtklubin rannassa. Luonnonpuiston reunamillakin piipahdetaan, mutta lehmiä ei ole näkyvissä.
Rannahotellin pihamaalla rauhallisesti sujuneen yön jälkeen ENYAQ COUPÉ katsastaa hiekkarannan ja surffipaikat uudemman kerran ennen jäähyväisiä. Paluumatka sujuu käänteisessä järjestyksessä jo tutuksi tulleen taukopaikan, Märjamaan Ionity-suurteholatauspisteen kautta.
Matkalla on aikaa ihastella ohjaamon RS Suite -design- valinnan tyylikkyyttä, kojelaudan ja ovien koristelistoja, hallintalaitteiden helppoutta, mustaa nahkaverhoilua RS-logoineen sekä istuinten miellyttävää syleilyä tyylin viimeistelevine harmaine tikkauksineen ja kontrastisaumoineen.
Tilaa, tunnelmaa ja mukavuutta riittää niin edessä kuin takana. Tavaratila on 570 litran kokoinen, fiksusti muotoiltu, helposti muunneltavissa ja Simply Clever -verkkojärjestelmällä varustettu. Tähän takakonttiin mahtuu matkatavara poikineen hyvässä järjestyksessä.
Muotoilun kiehtoviin piirteisiin kuuluu B-pilareiden tasalta loivasti kohti perää kaartava kattolinja, jonka muoto sulautuu takaluukkuun.
Crystal Face -etumaskissa on peräti 131 ledillä valaistut pystyrivat ja vaakasuuntainen valonauha.
Tehokas ja taloudellinen
Parin päivän reissu vakuuttaa: ENYAQ COUPÉ 80x 4x4 RS iV on huoleton, jämäkkä, mukava, tehokas ja taloudellinen matkakumppani. Koska ajoakku on sijoitettu auton pohjaan, painopiste on matalalla, mikä näyttäytyy turvallisen vakaina ajo-ominaisuuksina. RS kiihtyy kaikissa ajotilanteissa niin kuin pitää ja matka tuntuu taittuvan kuin itsestään.
Pitkä toimintamatka varmistaa, ettei lataamisen kanssa tarvitse hätäillä missään vaiheessa. Oletetusta elokuisesta lomasesongista huolimatta suurteholatauspisteellä ei ole jonoa, ja Powerpass-mobiilisovellus löytää kätevästi kaikki latauspisteet matkan varrella, menipä tie mihin suuntaan tahansa.
Ajossa kevyt kaasujalka palkitaan pidempänä toimintamatkana. Mielenkiinnosta ajon aikana tulee seurattua sitäkin, miten rekuperaatiotoiminto eli jarrutusenergian talteenotto toimii syöttäessään jarrutuksen tuloksena syntyvän energian korkeajänniteakkuun.
Kotimatkalla on vielä testattava, miten ajoasetukset Eco, Comfort, Sport, Normal ja Individual vaikuttavat muun muassa kiihtyvyyteen, ohjaukseen ja ilmastoinnin tehokkuuteen. Nelivetoisessa RS-mallissa Mode-näppäimen takaa löytyy myös esimerkiksi liukkaille tienpinnoille ja soralla ajamiseen tarkoitettu Traction-vaihtoehto.
Sporttiseen huippumalliin saatavissa olevassa RS Suite -designvalinnassa istuinverhoiluna on musta rei’itetty nahka harmain terein ja kontrastisaumoin. Sisustuksen designvalinnoissa käytetään luonnonmateriaaleja, ympäristövastuullisesti valmistettuja materiaaleja ja kierrätysmateriaaleja.
Kirjaimet RS tulevat sanoista Rally Sport. Škodalla on jo 120 vuoden mittainen moottoriurheiluhistoria.
Etäisyyttä edellä ajavaan valvoo Travel Assist -ajoavustinkokonaisuus.
Tallinnan turistien ikuistama
Tallinnan vanhassa kaupungissa ENYAQ COUPÉ RS iV sujahtaa katukuvaan samaan malliin ketterästi ja sulavasti kuin Pärnussa – sillä erotuksella, että auto ikuistuu nyt yhä useamman turistijoukon kännyköihin.
Merellinen paluumatka näyttää parhaat puolensa. Merituuli on lempeä ja auringonlasku häikäisevä. Autokannella on jo rauhallisen odottava maihinnousun tunnelma, ja Länsisatamassa lasti purkautuu yllättävän nopeasti vain ottaakseen vastaan seuraavan.
ENYAQ COUPÉ 80x 4x4 RS iV on neitsytristeilynsä tehnyt. Mittariin kertyi kaupunkiajoineen kaikkineen noin 400 kilometriä. Koko matka olisi sujunut ilman lataamista, mutta kun täyssähköisellä coupé-katumaasturilla matkaan pääsi, niin olihan sitä kokeiltava.
Vihreä ihme on näyttänyt luontonsa.
Paluumatkan Helsinkiin kruunasi auringonlasku lähes trooppisen lämpimään iltaan.