Tätä päivää on odotettu siitä lähtien, kun uusi ŠKODA Karoq ensiesiteltiin keväällä Tukholmassa. Nyt on ensikoeajon aika.
Takana on päivä uuden Karoqin ratissa. Paikka on Sisilia, ja tilaisuus Karoqin kansainvälinen esittelytilaisuus lehdistölle. Škodan katumaasturimallistosta tuttu, mainetta ja menestystä niittänyt Yeti on vetäytynyt talviunille. Yetistä ovat tykäneet niin ostajat kuin autolehdistö, joka on palkinnut Yetin sadoilla vertailutestien voitoilla ympäri maailmaa. Yeti jättää jälkeensä isot saappaat, jotka Karoq täyttää mallikkaasti 4,38 metrin pituudellaan .
Tyylikkäissä linjoissa on jotain tuttua, vaikka Karoqin muotoilussa on lähdetty liikkeelle tyhjältä pöydältä ja malli on täysin uusi.
Moottoreita joka lähtöön
Karoqin moottorivalikoima kattaa kaksi bensakonetta (1.0 TSI/115 hv ja 1.5 TSI/150 hv) sekä kolme dieseliä (1.6 TDI/150 hv, 2.0 TDI/150 hv ja 2.0 TDI/190 hv). Hinnat alkaen -moottori on mielenkiintoinen litrainen bensaturbo. Se on vakiona manuaalivaihteinen, mutta kaikkien moottorien yhteyteen saa myös DSG-automaatin. Tehokkaimmassa dieselissä vaihteisto on aina automaatti.
Uusi mielenkiintoinen moottoriversio on 1,5-litrainen ja 150-hevosvoimainen bensaturbo, jossa on paljon edistyksellistä tekniikkaa, kuten polttoainetta säästävä sylintereiden lepuutustoiminto. Tämä on Karoqeista ensimmäinen, jonka otamme koeajoon.
Maantiellä auto istuu tiessä hyvin. Karoq suoriutuu syheröisillä mutkateilläkin mallikkaasti liikoja kallistelematta.
Moottori miellyttää heti ensimetreiltä lähtien. Sen luonne on hyvin elastinen. Maksimivääntö 250 newtonmetriä on tarjolla laajalla kierrosalueella 1 500–3 500 r/min. Kone käy todella nätisti ja sivistyneesti, mikä korostaa auton hiljaista luonnetta. Moottori on myös melko kevyt, joka pitää painon keulalla pienenä ja menon ketteränä.
Ajoasetuksista valitussa Eco-tilassa Karoq rullaa kevyesti, ja rennosti kaartelevalla maantiellä järjestelmä sammuttaa hanakasti sylintereitä. Tätä ei tosin huomaa muuten kuin mittaristoa vilkaisemalla. Sylintereiden lepuutus säästää polttoainetta ajotyylistä riippuen enimmillään noin puoli litraa sadalla kilometrillä.
Mukavaa kyytiä
Sisiliassa on monessa paikassa sama tiemestari kuin Suomessa eli ei mestaria lainkaan. Tiet ovat epätasaisia ja täynnä kuoppia. Näissä Karoqin iskunvaimennus näyttää kyntensä.
Terävät iskut vaimentuvat pehmeiksi ja pidemmät heitot hallituiksi. Alusta toimii hienosti mitä erilaisemmilla pinnoilla. Kori on jäykkä ja vakaa, meno turvallisen eleetöntä.
Valittavana on erilaisia ajoasetuksia, jotka vaikuttavat niin moottorin toimintaan kuin ohjaukseen. Perusasetuksella ohjaus on aavistuksen kevyt, urheilullisemmassa asetuksessa ohjaus muuttuu selvästi raskaammaksi. Sport-asetuksen myötä vaihteiston toiminta muuttuu astetta urheilullisemmaksi. Oma suosikkini on Invidual, mikä tarkoittaa mukavia perusasetuksia hieman raskaammalla ohjauksella.
Valittavissa olevat eri ajomoodit muuttavat auton käytöstä haluttuun suuntaan.
Karoqista toiseen
Karoqiin on istutettu paljon uusinta teknologiaa. Vaihdamme hetkeksi maantieltä moottoritielle, jossa tutka mittaa etäisyyttä edellä ajavaan ja soveltaa vakionopeudensäädintä sen mukaan. Meno on rentoa.
Taajamiinkin on tarjolla auton ympäristöä tarkkailevia järjestelmiä, jotka vähentävät onnettomuusriskiä sekä helpottavat arkirutiineja, kuten vaikkapa pysäköintiä.
On seuraavan koeajon vuoro. Toinen Karoqin versio on kaksilitrainen ja 150-hevosoimainen diesel – automaatilla ja nelivedolla höystettynä. Moottorin luonne on hieman bensakonetta joustavampi. Miellyttävä paketti tämäkin.
Jousitus nielee epätasaisuuden kiitettävästi myös epätasaisilla tiepinnoilla.
Mars maastoon
Viimeisenä koeajoon osuu tehokkain eli 190-hevosvoimainen diesel. Nyt meno on eleettömän rivakkaa. Kuljettajan käytössä on muhkea 400 Nm:n vääntö, jonka tuntee heti oikean jalan päkiän alla.
Nyt on aika poiketa myös päällystetyn tien ulkopuolella. Viemme Karoqin kierrokselle Sisilian vuoristoon. Karoqia valmistetaan sekä etu- että nelivetona. Perusversiot ovat aina etuvetoisia ja huippumallit nelivetoja. Näiden välissä eli 150-hevosvoimaisten moottoreiden kohdalla se on joko tai.
Alamäkihidastin pitää nopeuden optimaalisena vaikeakulkuisella alamäkiosuudella.
Hiekka- ja hienokivinen ajoväylä kiipeää jyrkästi ylöspäin. Syvemmän ojan ylitys nostaa toisen takatassun ilmaan ja pyörät etsivät pitoa. On aika kytkeä päälle Offroad-asetus.
Napin painallus muuttaa ASR-vetoluiston asetuksia maastoon sopivaksi ja samalla sähköisesti ohjattu tasauspyörästönlukko toimii ripeämmin. Näillä avuin Karoq lähtee kiipeämään kohti korkeinta huippua. Se saavutetaan melko eleettömästi.
Alas tullessa rinne on jyrkkä ja irtokivet tarjoavat todella liukkaan alustan alamäkihidastimen testaamiseen. Karoqin järjestelmä toimii upeasti ja pitää nopeuden tasaisessa kolmessa tuntikilometrissä.
Lopulta edessä on vielä jyrkkä penger, jossa takatassu nousee taas ilmaan – tällä kertaa lähes puolen metrin korkeuteen. Karoq on osoittanut kyntensä. Vastaavalle maastoreitille harva toisi omaa autoaan, mutta jos autoa vie usein soratielle, Karoqiin kannattaa valita huonon tien -paketti, jolloin auton alle tulee auton pohjaa ja rakenteita enemmän soralta, pölyltä, mudalta ja lumirännältä suojaavia levyjä.
Herkkuja ja fiksuja yksityiskohtia
Loppumatkasta on aika keskittyä Karoqin yksityiskohtiin. Karoq jättää itsestään juuri sopivan kokoisen kuvan. Se on kompakti ajettava, mutta tarjoaa hyvin tilaa perheellisille.
Sisätiloissa on korkean laadun vaikutelma. Etupenkit tarjoavat sekä mukavuutta että tukea.
Jos kädet ovat täynnä tavaraa, takaluukku aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Takapuskurin alta taittuu esiin myös vetokoukku, jos kuljetettavaa tavaraa on enemmän kuin tavaratilaan mahtuu. Koukkuun saa kiinni mökille vietäväksi jopa 2000 kiloa painavan kärryn.
Karoqin hinnat alkavat 27 500 eurosta jo hyvin varusteltuna Ambition-varustelulla. Hinnasto kokonaisuudessaan julkistetaan 17.11.2017.
Suomessa autot esitellään viikonloppunäyttelyssä tammikuussa 2018.
Hinnastot, varusteluettelo sekä lisätietoa KAROQ-mallista löytyy alla olevan linkin kautta:
Täältä pääset lukemaan vielä eri medioissa jo julkaistuja tunnelmia KAROQ-koeajoista:
Moottori: Lue tästä
Moottori: Lue tästä
Kauppalehti: Lue tästä
Iltalehti: Lue tästä
Iltasanomat: Lue tästä
Tekniikan Maailma : Lue tästä
Lue lisää KAROQ-mallista myös täältä: skoda.fi