ŠKODA Suomi on ollut vuoden aikana monessa mukana. Supervuosi starttasi jo keväällä 2022 Jääkiekon MM-kisoista. Matka jatkui kesällä Saimaan ympäri pyöräilyyn, pesisfestareille Tampereelle ja Tenavaleirille Sotkamoon sekä elokuussa Jyväskylässä ajettuun Suomen MM-ralliin. Syyskuussa ŠKODA nähtiin myös Nordic Business Forumissa Helsingin Messukeskuksessa.
ŠKODA oli tänä vuonna MM-rallin suosituin automerkki, sillä kilpailuun starttasi kaikkiaan 14 ŠKODA-autokuntaa. Emil Lindholm kartturinaan Reeta Hämäläinen ajoi WRC2-luokan voittoon.
MM-rallin ja Škodan juhlaa
Suomen MM-ralli eli Secto Rally Finland ajettiin Jyväskylässä 4.-7.8.2022. ŠKODA näkyi monin tavoin kisan virallisena automerkkinä niin rallitaipaleilla, varikolla, tapahtumatorilla kuin kaupunkikuvassa.
Maailman nopeimpana rallina tunnettua Suomen MM-rallia on ajettu jo vuodesta 1951. MM-rallielämys pääsi tänä vuonna jälleen loistoonsa täyttäen Jyväskylän ja Keski-Suomen autourheiluhuumalla. Kisapäivien aikana kaupungissa ei voinut olla huomaamatta, mistä on kysymys.
Tapahtuman sydämenä toimi messu- ja tapahtumakeskus Jyväskylän Paviljonki. Sieltä löytyivät sekä rallitallien varikot että kilpailukeskus oheistapahtumineen ja aktiviteetteineen kaikenikäisten tapahtumavieraiden iloksi.
Kilpailun huoltoparkissa Jyväskylän Paviljongilla oli nähtävissä täyssähköinen ENYAQ COUPÉ RS iV, OCTAVIA RS iV, KODIAQ RS, SUPERB SportLine iV ja FABIA Monte Carlo sekä ensimmäistä kertaa Suomessa Škodan uusin WRC2-luokan ralliauto FABIA RS Rally2.
ŠKODA oli näyttävästi esillä omalla osastollaan Jyväskylän Paviljongilla.
Harjun kaupunkierikoiskokeen etuautona toimi ENYAQ COUPÉ RS iV.
Harjun legendaarisella kaupunkierikoiskokeella nähtiin ENYAQ COUPÉ iV, ja etuautona toimi ENYAQ COUPÉ RS iV. Ennen kilpailijoita rallireittiä 0-auton tehtävissä kiersi ŠKODA KAROQ. Myös kisaorganisaation käytössä oli rallipäivien aikana useita ŠKODA-malleja.
ŠKODA oli tänä vuonna MM-rallin suosituin automerkki, sillä kilpailuun starttasi kaikkiaan 14 ŠKODA Fabia Rally2 Evo- tai R5 -autokuntaa. ŠKODA Motorsport Suomen autokunnat Emil Lindholm–Reeta Hämäläinen, Teemu Asunmaa–Ville Mannisenmäki ja Mikko Heikkilä–Samu Vaaleri lähtivät kisaan haastamaan WRC2-luokan kansainväliset kärkikuljettajat.
Kisoissa nähtiin sitä, mitä pitikin: vauhtia ja jännittäviä tilanteita, hektisiä huoltominuutteja, suuren urheilutapahtuman juhlaa, onnistumisia ja ulosajojakin. Rallikansa teki kisojen aikana uusia yleisöennätyksiä ja kilpailun kruunuksi autokunta Emil Lindholm-Reeta Hämäläinen ajoi WRC2-luokan voittoon.
Merkkikorjaamosta MM-kisoihin
Rallissa mekaanikkojen osaaminen, koulutus, kokemus ja ammattitaito korostuvat. TGS Worldwide -tiimin nuoret ŠKODA-mekaanikot osoittivat, miten merkkikorjaamosta voi sujahtaa vaativaan rallimaailmaan.
Suomen ŠKODA-maahantuoja Helkama-Auto Oy starttasi keväällä kilpailun, johon kutsuttiin kaikki ŠKODA‑mekaanikot ympäri Suomen. Kilpailun palkintona oli toimiminen TGS Rally -tiimissä Jyväskylässä ajettavan Secto Rally Finland -MM-kisan ajaksi.
Osallistujat lähettivät kilpailun järjestäjälle huollon yhteydessä tehdyn Service CAM -tarkastusvideon, jossa he myös esittelivät itsensä ja perustelivat, miksi juuri heidän tulisi päästä mukaan. Hakijoiden taso oli kova ja valinta vaikea.
Voittajakolmikkoon pääsivät Hanna Skantz, Kimmo Korpi ja Janne Mäenpää. Trio tapasi ennen Jyväskylän tositoimia kesäkuussa SM Pohjanmaa Rallissa ja heinäkuussa testiajoissa Moksissa.
”Oli mahtavaa päästä mukaan MM-kisoihin ja tuntea aidosti kuuluvansa TGS Worldwide -tiimiin. Meidät otettiin hienosti vastaan ja pääsimme tekemään oikeita töitä”, Kimmo Korpi (vas), Hanna Skantz ja Janne Mäenpää summasivat.
”Ehkä vain kerran elämässä”
Keravan Laakkosella mekaanikkona työskentelevä Hanna Skantz (25 v) suoritti autoalan ammattitutkinnon vuonna 2015, josta lähtien hän on tehnyt unelmatyötään. ”En tiedä, mitä muuta voisin tehdä tai mikä muu työ olisi näin lähellä sydäntäni”, Hanna tuumii.
”Olen kuulemma pienestä asti sanonut haluavani mekaanikoksi. Ehkä asiaan vaikuttaa se, että sedällä oli aikanaan oma autokorjaamo sekä se, että isä ja äiti ajoivat jokamiesluokassa. Olen myös muutaman kerran toiminut palomiehenä kiihdytyskisoissa.”
”Mekaanikkokisaan lähdin mukaan, koska ajattelin, ettei toista vastaavaa mahdollisuutta ehkä tule elämässä vastaan.”
Sertifioidun ŠKODA Mekaanikon erikoiskoulutus antaa eväät vaativien huolto- ja korjaustöiden suorittamiseen tilanteessa kuin tilanteessa. Janne Mäenpää toimi Mikko Heikkilän auton huoltotiimissä.
”Komiaa päästä ruuvaamaan”
Raskasta metallimusiikkia kuuntelevaksi automekaanikoksi itseään luonnehtiva Janne Mäenpää (29 v) valmistui ajoneuvoasentajaksi Kankaanpään ammattikoulusta vuonna 2012. Armeijan ja puimuritehtaalla työskentelyn jälkeen Janne sai työpaikan Porin Rinta-Joupista.
”Ammattikoulun vaihtoehdoista mekaanikon työt kiinnostivat eniten. En oikein näe itseäni missään muissakaan töissä. Mekaanikkona oppii uutta joka päivä eikä kahta samanlaista työpäivää olekaan”, Janne sanoo.
Jannelta löytyy Škodan Hi-Tech-koulutuksia sekä sertifikaatteja. Tämän päivän työnkuvaan kuuluu koko merkkihuollon repertuaari, mutta ehkä ne kiinnostavimmat työt huollossa liittyvät vianmäärityksiin ja niiden selvittämiseen.
”Ainutkertainen mahdollisuus”
Tampereelta kotoisin oleva Kimmo Korpi (26 v) valmistui Pirkanmaan ammattiopistosta ajoneuvoasentajaksi vuonna 2014. Se oli ainoa opintovaihtoehto, joka kiinnosti.
”Tykkäsin jo nuorena purkaa polkupyöriä, mopoja ja kaikenlaisia muita koneita ja laitteita, joita vain sain purkaa”, Suomen Autohuollossa työskentelevä Kimmo kertoo.
Kimmo tekee pääasiassa vaativia ja isoja projekteja sekä korkeajännitetöitä. Hän arvostaa työporukkaa ja jatkuvasti kehittyvää työtä, joka tarjoaa lähes päivittäin uusia haasteita. Secto-ralli osoittautui odotusten mukaan ainutkertaiseksi mahdollisuudeksi, joka ei ikinä unohdu.
Imatrankosken portit avattiin, kun tapahtuman Saimaa Cycle Tour -tapahtuman suurin ryhmä lähti polkemaan 300 kilometrin matkaa noin 1600 pyöräilijän voimin Sibeliuksen musiikin soidessa.
Pyörällä Saimaan ympäri
Ilmassa oli suurta urheilujuhlan tuntua, kun 2000 pyöräilijää kokoontui Imatralle Saimaa Cycle Tour -tapahtumaan heinäkuussa. Menoa siivitti pääyhteistyökumppanina ŠKODA.
Vaikka elämyksellisessä hyvän mielen tapahtumassa ei ajettu kilpaa, moni mukaan ilmoittautuneista pyöräilijöistä ja ryhmistä asetteli Imatran torilla sijainneessa tapahtumaytimessä omia tavoiteaikojaan matkoille 1,4 km, 6 km, 38 km, 85 km ja 300 km.
Heti Euroopan kärkeen
Vuonna 2021 ensimmäistä kertaa järjestetty pyöräilytapahtuma nousi heti Epic Road Rides pyöräilymatkailun erikoismedian julkaiseman listan myötä Euroopan arvostetuimpien pyöräilytapahtumien listalle.
“Tapahtuman hienous on siinä, että jokainen voi asettaa omat tavoitteensa ja haastaa itsensä. Osa osallistujista asettaa aikatavoitteen ja vastaavasti osa osallistujista haluaa vain nautiskella kesäyön tunnelmasta ja Saimaan maisemista”, tapahtumajohtaja Juho Suikkari sanoo.
”Viime vuoteen verrattuna kasvoimme jokaisella matkalla ja osallistujamäärä lähes tuplaantui. Ulkomaalaisia osallistujia oli noin 300, noin 20 maasta – jopa Thaimaasta ja Meksikosta asti.”
Saimaa Cycle Tour starttasi ŠKODA lasten pyöräily -tapahtumalla, johon osallistui kahdessa ikäluokassa reilut 140 pikkupolkijaa.
Lasten pyöräily veti puoleensa
Saimaa Cycle Tour 2022 starttasi ŠKODA lasten pyöräily -tapahtumalla, joka oli avoin ja ilmainen kaikille alle 13-vuotiaille osallistujille. Nuorimpien eli alle 6-vuotiaiden 1,4 kilometrin reitti ajettiin näytösluonteisesti Imatrankosken partaalla.
Pienimmät ottivat haasteen vastaan potkupyörillä. Maaliintuloa juhlittiin Saimaa Cycle Tour -mitalilla, pillimehulla ja pullalla. Toinen 6-13 -vuotiaiden ryhmä polkaisi pienten perässä kuuden kilometrin reitin.
”Mukana oli yhteensä reilut 140 lasta, mikä on ihan huikea määrä”, Suikkari iloitsee.
Kuninkuusmatkalla 1 600 pyöräilijää
Imatrankosken portit avattiin juhlavasti samaan aikaan, kun tapahtuman suurin ryhmä lähti polkemaan 300 kilometrin matkaa noin 1 600 pyöräilijän voimin. Pyöräilijät lähtivät matkaan maksimissaan 50 henkilön ryhmissä, ja mukana oli niin ammattilaistiimejä kuin retkipyöräilijöitä.
Kosken kuohuja säesti kesäkauden koskinäytöksistä tuttuun tapaan Sibeliuksen Karelia-sarjan musiikki. Nopeimmat selvittivät reitin vajaassa seitsemässä ja puolessa tunnissa keskinopeuden ollessa reilut 40 kilometriä tunnissa. Viimeiset pitkän matkan polkijat tulivat perille ajettuaan yli 19 tuntia.
ŠKODA Team ja 85 kilometriä
Jaakon 85 kilometrin reitille polkaisi muiden mukana ŠKODA Team, jossa ajoivat vapaaottelijana tunnettu Teemu Packalén, fitness-urheilija Eevi Teittinen sekä ŠKODA Fabialla rallin SM-sarjaa ajava ralliautoilija Mikko Heikkilä.
ŠKODA Auton juuret juontavat vuoteen 1895, jolloin Václav Laurin ja Václav Klement perustivat polkupyöriä korjaavan ja vähän myöhemmin myös niitä valmistavan yrityksen. ŠKODA AUTO tunnetaan Ranskan ympäriajon, Tour de Francen, virallisena yhteistyökumppanina lähes parinkymmenen vuoden ajalta. ŠKODA on tukenut vuosia myös suomalaista huippu- ja harrastepyöräilyä.
Miesten jännittävän pesäpallon Itä-Länsi ottelun voitti tänä vuonna Itä.
Pesisfestarit vailla vertaa
Suomen suurin ja suosituin tähdistöottelutapahtuma, pesäpallon perinteikäs Itä-Länsi-viikonloppu, pelattiin heinäkuussa Tampereen Kaupin upouudella pesäpallostadionilla. Mukana oli myös ŠKODA.
Toista vuotta jatkuneen yhteistyön myötä ŠKODA sponsoroi naisten ja miesten Superpesistä sekä toimii lyöjätilaston virallisena kumppanina. Ensimmäinen Itä-Länsi-tapahtuma järjestettiin jo vuonna 1932. Sen jälkeen vuosittainen tapahtuma on peruttu vain neljä kertaa: kaksi kertaa sotien ja kaksi kertaa koronan takia. Viime hetkillä valmistunut stadion veti pesisfestariviikonlopun aikana paljon yleisöä puoleensa.
ŠKODA palkitsi parhaat
Lauantaina pelivuorossa olivat pojat ja miehet, sunnuntaina tytöt ja naiset. Itä-Länsi-viikonloppu päättyi urheilullisesti tasatulokseen: lauantaina voittivat Lännen pojat ja Idän miehet, sunnuntaina Idän tytöt ja Lännen naiset.
ŠKODA palkitsi kentän parhaat pelaajat. Miehissä voitto meni Itä-Länsi-pelin ensikertalaisena esiintyneelle Seinäjoen Maila-Jussien kasvatille ja voitokkaan Idän sankarille Juho Toivolalle (32 v). Naisten puolella parhaana pelaajana palkittiin Manse PP:ssä Superpesistä pelaava, Janakkalan Janan kasvatti Anna Ala‑Kauhaluoma (19 v).
Viime hetkillä valmistunut Kaupin pesäpallostadion veti katsomon lähes täyteen.
Team Škodan pelaajat tunnisti ŠKODA-peliasuistaan. Pelaajia kyydittiin leirin aikana turvallisesti paikasta toiseen ŠKODA ENYAQ iV -täyssähkökatumaasturin kyydissä.
Huippuhetkiä Tenavaleirillä
Pesäpalloliiton Tenavaleirille Sotkamossa osallistui heinäkuussa komeat 117 joukkuetta, jotka pelasivat kuudessa päivässä lähes 500 SM-ottelua. Mukana oli myös Team ŠKODA.
”Pesisleirejä on järjestetty 1980-luvulta lähtien, joten perinteet ovat pitkät. Tänäkin vuonna isoin ajatus oli tarjota mukaanpääsy mahdollisimman monille. Jokainen, joka leirillä on joskus ollut, muistaa sen aina”, Suomen Pesäpalloliiton myyntijohtaja Jonne Kemppainen sanoo.
Pesäpalloliiton yhteistyökumppanina toimiva
ŠKODA mahdollisti tänä kesänä joukkueelliselle E-ikäisiä pelaajia huikean leirikokemuksen. Team ŠKODA -joukkueen pelaajat tulivat Simosta, Hämeenlinnasta, Köyliöstä ja Säkylästä eli pienseuroista, joilla ei ole ikäluokassaan riittävästi harrastajia täyteen joukkueeseen.
”Eri paikkakunnilta tulleet pojat tutustuivat toisiinsa nopeasti ja joukkuehenki heräsi vauhdikkaasti. Koimme peleissä kaksi tappiota, kaksi tasapeliä ja yhdeksän voittoa, ja ylsimme lopulta hopealle, mikä on hieno saavutus”, pelinjohtajana toiminut Akseli Wiik Suomen Pesäpalloliitosta kertoo.
2022 Jääkiekon MM-kisojen teemoja olivat vastuullisuus, yhteisöllisyys ja hauskuus.
Yhdessä jo 30 vuotta
Toukokuu huipentui 2022 Jääkiekon MM-kisoissa Tampereella ja Helsingissä. Ensimmäistä kertaa Suomessa nähtiin kisojen aikana myös ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV.
Kansainvälinen Jääkiekkoliitto IIHF ja ŠKODA aloittivat yhteistyön vuonna 1992. Jo seuraavana vuonna Škodasta tuli kisatapahtuman pääsponsori ja ŠKODA-logot ilmestyivät niin keskiympyrään kuin pelipaitoihin. Yhteisen matkan myötä Škodalla on hallussaan urheilulajien
maailmanmestaruuskisojen historian pisimpään jatkuneen virallisen pääsponsorin maailmanennätys.
Kolme vuosikymmentä Jääkiekon MM-kisojen virallisena pääsponsorina toiminut ŠKODA halusi tänä vuonna nostaa esiin jääkiekon pienten supertähtien takaa löytyviä taustahenkilöitä – heitä, jotka jaksavat tehdä pyyteetöntä työtä kulisseissa ja jäävät usein ilman huomiota.
Kiitä elämäsi lätkä-äitiä -kampanjan kärkeen nostettiin äidit ja kilpailuun pääsi mukaan tekemällä kiitosvideon omistautuneelle jääkiekkoäidille. Satojen kiitosvideoiden virta yllätti: ŠKODA arpoi yhteensä yli 300 lippua jokaiseen Suomen alkusarjan otteluun, puolivälieriin, välieriin ja finaaliin.
”Jääkiekko on Škodan DNA:ssa. Vuosien varrella olemme nähneet kaikkien pelaajien takana olevien sankareiden merkityksen – olivatpa he sitten äitejä, isiä, äitipuolia, tätejä, ystäviä, huoltajia, joukkueenjohtajia, valmentajia tai muita läheisiä. Vaikka kampanjan keskiössä olivat äidit, se oli suunnattu kiitokseksi kaikille taustajoukoille”, ŠKODA Suomen brändijohtaja Jukka-Pekka Kevätsalo korostaa.
Matka jatkuu: vuonna 2023 kisat järjestetään jälleen Tampereella yhdessä Latvian kanssa.
Jääkiekon MM-kisojen organisaation käytössä oli 45 auton ŠKODA-armada.
ŠKODA oli jälleen mukana Nordic Business Forumin pääyhteistyökumppanina. Helsingin Messukeskuksessa esillä olivat ENYAQ COUPÉ RS iV ja SUPERB SportLine iV.
Nordic Business Forum – täällä taas
Yksi maailman merkittävimmistä liike-elämän konferensseista, Nordic Business Forum, järjestettiin jälleen kahden vuoden tauon jälkeen Helsingin Messukeskuksessa 20.-21.9. Pääyhteistyökumppanina mukana oli tuttuun tapaan ŠKODA.
Tämän vuoden Nordic Business Forumin teemana oli Future-Focused Leadership, jonka mukaisesti myös puheenvuorot käsittelivät työn tulevaisuutta ja yrityskulttuurin muutosta. Nordic Business Forum on kuuluisa maailmanluokan puhujistaan ja korkeatasoisesta ohjelmastaan.
Tänä vuonna puhujina olivat mm. kirjailijat Yuval Noah Harari (Sapiens, Homo Deus) ja Rutger Bregman (Hyvän historia, Ilmaista rahaa kaikille), nobelisti ja entinen Maailmanpankin pääekonomisti Joseph Stiglitz, professorit Amy Edmondson (Harvard Business School), Erin Meyer (INSEAD) ja Zoe Chance (Yale School of Management), yrittäjä Petter Stordalen (Nordic Choice Hotels), innovaattori Duncan Wardle (ex-Disney), organisaatioantropologi Jitske Kramer sekä suomalainen yrittäjä Miki Kuusi (DoorDash & Wolt).
Škodalla oli Helsingin Messukeskuksessa näyttävä osasto, jossa olivat esillä täyssähkökatumaasturi ENYAQ COUPÉ RS iV ja ladattava hybridi SUPERB SportLine iV. Lisäksi liikenteessä oli huippuvarusteltuja ja tapahtuman teeman mukaisesti teipattuja autoja, jotka olivat puhujien ja First Class -asiakkaiden käytettävissä konferenssin aikana.
Tapahtumaan osallistui kahden päivän aikana yli 7500 liikealan vaikuttajaa yli 50 maasta. Lisäksi tapahtuman livelähetyksellä tavoitettiin yli 20 000 osallistujaa.