ŠKODA Karoq on täysin uusi kompaktin kokoluokan katumaasturi. Dynaaminen muotoilu sisältää useita kristallimaisia elementtejä, jotka ovat luonteenomaisia Škodan uudelle katumaasturimuotokielelle. Aitoon ŠKODA-tapaan uudessa KAROQ-mallissa on väljät sisätilat, suuri tavaratila ja kattava varustelu.

Jo auton muotoilusta, korin linjoista ja mitoista huomaa selvästi, että kyseessä on täysin uusi automalli. ŠKODA Karoq on katumaasturi, jolla on vahva luonne. Karoqin dynaaminen muotoilu sisältää useita kristallimaisia elementtejä, jotka ovat tyypillisiä Škodan uudelle katumaasturimuotokielelle.

Uuden katumaasturimallin pituus on 4,382 metriä, leveys 1,841 metriä ja korkeus 1,605 metriä. Pitkän 2,638 metrin akselivälin (nelivetoisessa mallissa 2,630 m) ansiosta ŠKODA Karoq näyttää jykevältä. Reilut ulkomitat koituvat matkustajien eduksi.

Väljät sisätilat

Uuden Karoq-mallin tavaratila vetää 521 litraa, kun takaistuimet ovat normaaliasennossa. Takaistuimien kääntäminen alas suurentaa tavaratilan 1 630 litraan. Jos autossa on VarioFlex-takaistuinjärjestelmä, tavaratilan koko takaistuimia kääntämättä on muunnettavissa välille 479 ja 588 litraa. Takaistuimet voi myös irrottaa autosta kokonaan. Silloin tässä katumaasturissa on tavaratilaa peräti 1 810 litraa.

Luokkansa kärjessä liitettävyys- ja turvallisuusratkaisuilla

ŠKODA Karoqiin on saatavilla monipuoliset avustinjärjestelmät. Mukavuutta lisääviä järjestelmiä ovat pysäköintiavustin, kaista-avustin ja liikenneruuhka-avustin. Kaistanvaihtovaroitin, ennakoivan jalankulkijasuojan sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist ja hätätila-avustin parantavat turvallisuutta. ŠKODA Karoqin suurin sallittu perävaunumassa on 2 000 kiloa. Uusi perävaunun peruutusavustin auttaa ohjaamisessa, kun autolla peruutetaan hitaasti.

Tietoviihdejärjestelmissä on edistykselliset toiminnot, käyttöliittymät ja kapasitiiviset kosketusnäytöt. Columbus- ja Amundsen-navigointijärjestelmillä autoon voidaan toteuttaa langaton WiFi Hotspot-lähiverkko. Columbus-järjestelmään on saatavilla 4G SIM-korttipaikka. Internetyhteys perustuu tämän hetken nopeimpaan matkapuhelinstandardiin, joten matkustajat pystyvät ajon aikana puhelimillaan ja tableteillaan surffaamaan netissä ja kirjoittamaan sähköposteja yhteyksien takkuamatta.  Karoq on lisäksi ensimmäinen ŠKODA, johon saa vapaasti muokattavan digitaalisen mittariston. ŠKODA Karoqin kuljettaja voi itse valita mitä tietoja mittaristo näyttää.

Moottorit

ŠKODA Karoqiin on tarjolla viisi modernia moottorivaihtoehtoa: kaksi bensiini- ja kolme dieselmoottoria. Niistä kaksi bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria ovat täysin uusia. Moottoreiden iskutilavuudet ovat 1.0, 1.5, 1.6 ja 2.0 litraa ja tehot välillä 85 kW (115 hv) ja 140 kW (190 hv). Kaikissa moottoreissa on pakokaasuahdin, polttoaineen suoraruiskutus, start-stop-automatiikka ja jarrutusenergian talteenotto. Moottorit täyttävät pakokaasun päästöstandardin EU 6 vaatimukset. Tehokkainta dieselmoottoria lukuun ottamatta moottoreiden yhteyteen saa 6-vaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkin-automaattivaihteiston. Moottorin 2.0 TDI 140 kW (190 hv) yhteydessä autossa on aina neliveto ja 7-vaihteinen DSG-vaihteisto. Uudessa 1.5 TSI -moottorissa käytetään erityistä aktiivista sylinterilepuutustekniikkaa.

Uusi ŠKODA Karoq saa maailman ensiesittelynsä Tukholmassa 18. toukokuuta. Myyntiin uutuusmalli tulee loppuvuodesta 2017.