Suosittu KODIAQ uudistuu: nelisen vuotta sitten ŠKODA käynnisti Kodiaqin esittelyllä mallistonsa laajentamisen katumaastureihin, ja nyt KODIAQ päivittyy. ŠKODA on jalostanut myös seitsemänpaikkaisena saatavan Kodiaqin tunteisiin vetoavaa muotoilua ja parantanut aerodynamiikkaa.
ŠKODA AUTON pääjohtaja Thomas Schäfer: "KODIAQ on ollut meille todellinen pelinrakentaja. Se oli mallistomme katumaastureihin laajentamisen ensimmäinen malli, ja se avasi tien meille uuteen, nopeasti kasvavaan segmenttiin. Asiakkaamme ja kansainvälinen lehdistö on kiittänyt Kodiaqin Škodalle tyypillisiä vahvuuksia: hyvä vastine rahalle, reilut sisätilat ja kattava varustelu. Nyt olemme jalostaneet suuren katumaasturimallimme; uusilla saatavilla olevilla varusteilla kuten Matrix LED -ajovaloilla ja ergonomisilla istuimilla se on entistäkin turvallisempi ja mukavampi."
Näyttävämpi ja persoonallisempi
ŠKODA-muotokielen edelleen kehittämisen myötä uudistunut KODIAQ näyttäytyy nyt entistäkin vahvemmin tunteisiin vetoavalta ja itsevarmalta. Uudistettu keulailme, kohotettu konepelti ja entistä pystympi jäähdyttimen ŠKODA-säleikkö vahvistavat Kodiaqin ulkonäköä. Keulan ja perän uudet alumiinin väriset yksityiskohdat luovat selvemmin offroad-tyylin piirteitä. ŠKODA on uudistanut myös puskureiden muotoilun. Korin värinen etuhelma on saanut koristuksekseen kristallimaisen ja verkkotyylisen ilmanottosäleikön, jonka päissä oleva L-muoto näyttää Air Curtain -ilmanohjaimilta.
LED-ajovalot ja saatavissa olevat Matrix LED -ajovalot ovat aiempaa selvästi matalammat. Yhdessä uuteen paikkaan sijoitettujen sumuvalojen kanssa ne luovat autolle muista erottuvan valoilmeen.
Perän diffuusoriosa noudattelee samaa muotoilua kuten korin värinen takapuskurikin. Takaluukun alapuolella on musta vaakalista, joka päidensä kristallimaisten heijastimien kanssa korostaa auton leveyttä. Uusi kiiltävän musta takaspoileri saa Kodiaqin korin näyttämään pidemmältä. Takavalot on toteutettu ledeillä. Huippumallisissa takavaloissa on dynaamiset vilkut ja saattovaloanimaatiotoiminto. Takavaloyksiköt ovat kristallimaisuudellaan katseita keräävä yksityiskohta, ja palaessaan takavalot muodostavat ŠKODA-automalleille tyypilliseen tapaan C-kirjaimen muodon.
Lisää mukavuutta
Oliver Stefani, Škodan muotoilujohtaja: "Olemme onnistuneet parantamaan Kodiaqin tunnetusti suuria ja mukavia sisätiloja. Verhoiluosien uudet kontrastisaumat ja LED-tunnelmavalaistus ovat uusia visuaalisia kohokohtia, joihin yhdistyvä yksityiskohtien harmonia tekee suuren katumaasturimallimme sisätiloista kokonaisuutena tyylikkäät. Ensimmäistä kertaa Kodiaqiin saa nyt myös nahkaverhoillut ergonomiset etuistuimet. Niissä on sähkötoiminen säätö muistitoiminnolla, istuintuuletus ja hierontatoiminto".
ŠKODA Kodiaqin tunnetusti suuret sisätilat ovat ensiluokkaisen mukavat ja yksityiskohdiltaan huolella harkitut. Näitä yksityiskohtia ovat esimerkiksi uusi harmaa – KODIAQ RS -malliversiossa punainen – kontrastisauma, joka kulkee vaakasuunnassa koko kojelaudan leveydeltä. Myös oviverhouksissa on samanlaiset uudet kontrastisaumat. Kojelautaa ja oviverhouksia koristavat uudet alumiinin väriset harjatut koristelistat (Ambition-varusteluversiossa) tai Linear Diamonds -koristelistat (Style-varusteluversiossa).
Uudistuneessa Kodiaqissa on uuden ŠKODA-muotoilun mukainen kaksipuolainen nahkaverhoiltu ja lämmitettävä monitoimiohjauspyörä. Tarjolla on myös kolmipuolainen nahkaverhoiltu ja lämmitettävä Sport-ohjauspyörä, joka on vakiovaruste SPORTLINE- ja RS-malliversioissa.
Ensimmäistä kertaa ŠKODA Kodiaqiin ovat nyt saatavissa sähkötoimisesti säädettävät ergonomiset etuistuimet. Näissä istuimissa on istuintuuletus, hierontatoiminto ja verhoiluna rei'itetty nahka.
Bolero-audiojärjestelmän ja Amundsen-navigointijärjestelmän kosketusnäytön koko on kahdeksan tuumaa. Huipputason Columbus-navigointijärjestelmässä näyttö on 9,2-tuumainen.
Saatavissa olevan Virtual Cockpit -mittaristonäytön koko on 10,25 tuumaa. Näyttöön on valittavissa neljä yksilöitävää näkymää. Malliversioissa ŠKODA KODIAQ SPORTLINE ja KODIAQ RS on lisänä viides Sport-näkymävaihtoehto.
Moottorivalikoima
Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Johannes Neft: "Kodiaqin EVO-sukupolven moottorit yhdistävät ylivertaisen tehontuoton entistä parempaan taloudellisuuteen ja siten pienempiin CO2- ja NOx-päästöihin. Dieselmoottoreiden pakokaasun jälkikäsittelyssä käytettävän lisäaineen kaksoisannostelulla pystytään vähentämään typen oksidien päästöä noin 80 prosentilla. Bensiinimoottoreissa olemme onnistuneet pienentämään polttoaineen kulutusta esimerkiksi nostamalla ruiskutuspaineen jopa 350 baariin. KODIAQ RS -malliversiossa on nyt – ensimmäistä kertaa – bensiinimoottori, joka on dieseliä tehokkaampi ja kevyempi, joten KODIAQ-malliston sporttisin malli on nyt entistäkin dynaamisempi".
Uudistuneen ŠKODA Kodiaqin nykyaikaiset ja tehotaloudelliset moottorit ovat uusinta EVO-sukupolvea. Kahden dieselmoottorin ja kolmen bensiinimoottorin tehot ovat välillä 110 kW (150 hv) ja 180 kW (245 hv).
RS-malliversiossa käytettävä 2.0 TSI -bensiinimoottori on nyt ensimmäistä kertaa mukana KODIAQ-moottorivaihtoehdoissa. Alkaen-moottori 1.5 TSI on voimanlähdevaihtoehdoista ainoa, jonka yhteyteen on saatavilla kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Muiden moottorivaihtoehtojen yhteydessä autossa on aina seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto; neliveto on vakiona Kodiaq-malleissa moottoritehosta 140 kW (190 hv) alkaen.