›
Tulokset korostavat uuden ŠKODA Fabian korkeaa turvallisuustasoa
›
Pieni auto tarjoaa erinomaista matkustajasuojaa aikuisille ja lapsille
›
Innovatiiviset turvajärjestelmät: ESC ja monitörmäysjarrujärjestelmä, Front Assistant -hätäjarrutusjärjestelmä, väsymyksen tunnistus, nopeudenrajoitin
›
Erittäin korkea passiivisen turvallisuuden taso: kuusi turvatyynyä vakiona EU-maissa
Mladá Boleslav, marraskuu 2014
–
uudelle ŠKODA Fabialle on myönnetty suurin mahdollinen viiden tähden luokitus Euro NCAP -törmäystesteissä. Erinomaiset testitulokset korostavat Škodan uuden Fabian huipputason turvallisuutta. Euro NCAP -luokitus perustuu aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuuteen, jalankulkijoiden turvallisuuteen ja turvallisuusavustusjärjestelmiin.
"Yksi uuden ŠKODA Fabian kehityksen tavoitteista oli tuoda huipputason turvallisuus pienten autojen segmenttiin", kertoo teknisestä tuotekehityksestä vastaava Škodan hallituksen jäsen Frank Welsch. "Viiden tähden korkein luokitus oli asiantuntijoiden vahvistus siitä, että olemme täyttäneet tämän tavoitteen ja se osoittaa, että uusi ŠKODA Fabia on yksi markkinoiden turvallisimmista pienistä autoista", Welsch jatkaa. Uusi ŠKODA Fabia sai korkeimman viiden tähden luokituksen kaikilla neljällä alueella (aikuisten matkustajaturvallisuus, lasten turvallisuus, turvallisuusavustusjärjestelmät ja jalankulkijoiden turvallisuus). Testaajat korostivat erityisesti matkustamon vakautta. 1,5-vuotiaiden lasten turvallisuudessa uusi ŠKODA Fabia saavutti täydet pisteet ja 3-vuotiaiden lasten turvallisuuspisteet olivat myös korkeat. Uuden ŠKODA Fabian hyvät pisteet olivat innovatiivisten, aiemmin vain suuremmissa autokokoluokissa käytettyjen turvaominaisuuksien ansiota. Front Assistant -hätäjarrutusjärjestelmä on nyt ensikertaa saatavilla uuteen ŠKODA Fabiaan. Tämä järjestelmä mittaa jatkuvasti auton etäisyyttä edellä ajavaan liikenteeseen tutkatunnistimella. Kun etäisyys on liian pieni, järjestelmä aktivoituu – varoituksista automaattiseen hätäjarrutukseen saakka. Toinen uuden ŠKODA Fabian hieno ominaisuus on monitörmäysjarrutusjärjestelmä, mikä on osa sähköistä ESC-ajovakaudenhallintaa, joka kuuluu malliin vakiovarusteena. Monitörmäysjarrutusjärjestelmä pienentää ajoneuvon vaaraa joutua lisäonnettomuuteen törmäyksen tapahduttua. Uudessa ŠKODA Fabiassa on myös ensimmäistä kertaa saatavilla kuljettajan vireystason tunnistin (väsymyksen tunnistus). Muita turvallisuusjärjestelmiä ovat nopeusrajoitin, mäkilähtöavustin ja elektroninen rengaspaineen valvonta. Uuden ŠKODA Fabian kattava ja täydellisesti sovitettu turvallisuuspaketti tarjoaa parasta mahdollista suojaa onnettomuuden varalle. Jopa kuusi turvatyynyä – etu-, sivu- ja pääturvatyynyt – yhdessä viiden kolmipisteturvavyön kanssa suojaavat matkustajia törmäyksessä. Korin suuri jäykkyys ja erityisesti korin optimoidut törmäystä vaimentavat alueet muodostavat erinomaisen passiivisen turvallisuuden perustan. Euro NCAP (New Car Assessment Programme) on eurooppalaisten liikenneministeriöiden, autoilujärjestöjen, vakuutusyhtiöiden ja kuluttajaryhmien tukema itsenäinen ohjelma. Järjestö suorittaa törmäystestejä uusille automalleille ja arvioi niiden turvallisuutta.
Kari Aalo
Viestintäpäällikkö
+358 10 436 2112
Helkama-Auto Oy on osa Helkama-yhtiöitä. Helkama-Auto on Škoda-autojen, -varaosien ja -lisävarusteiden maahantuoja Suomessa.
Communications Manager