Uusi Octavia julkistettiin näyttävästi 11. marraskuuta Prahassa.

Octavia on nyt tilavampi, turvallisempi ja tunteita herättävämpi kuin koskaan. Erittäin suositun automallinsa neljännellä sukupolvella ŠKODA astuu uusiin mittoihin. ŠKODA-automerkin sydän ja sielu on nyt pitempi ja leveämpi. Uusi Octavia saapuu Suomeen alkukesästä 2020.

Uuden ŠKODA-muotokielen mukaisella ulkonäöllään Octavia herättää entistäkin vahvempia tunteita. Uusissa sisätiloissa yhdistyvät erinomainen väljyys ja toimivuus korkealaatuisiin materiaaleihin ja nerokkaisiin yksityiskohtiin. Innovatiiviset liitettävyysmahdollisuudet ja uudet avustinjärjestelmät vievät mukavuuden ja turvallisuuden uudelle tasolle.

ŠKODA AUTON pääjohtaja Bernhard Maier: ”OCTAVIA on Škodalle äärimmäisen tärkeä. Siksi olemme tehneet tästä autosta kokonaan uuden. Tuloksena on kautta aikain paras Octavia – se on tilavampi, käytännöllisempi ja turvallisempi kuin koskaan. Octavia-mallin 60-vuotisjuhlan kunniaksi me otamme nyt uuden sukupolven mallilla pitkän askeleen kohti tulevaisuutta. Octavia on ratkaisevasti vaikuttanut yrityksemme ja automerkkimme kehitykseen jo kuuden vuosikymmenen ajan. Olen täysin vakuuttunut, että uusi sukupolvi lunastaa paikkansa positiivisen kehityksen jatkamisessa.”

Ensimmäiset OCTAVIA-mallit valmistettiin vuonna 1959. Nyt ŠKODA esittelee suosikkimallinsa uusimman sukupolven. Neljännen sukupolven Octavia jatkaa Škodan sieluna, sydämenä ja moottorina. Vuosien mittaan Octavioita on valmistettu jo yli 6,5 miljoonaa kappaletta. Octavia on saavuttanut aseman Škodan tunnetuimpana mallina sekä Škodan kotimaassa Tšekissä että monissa maissa eri puolilla maailmaa. Siihen on ollut selvät syyt: Octavia on muotoilultaan ja tekniikaltaan nykyaikainen, taloudellisen tehokas, äärimmäisen käytännöllinen ja korkealaatuinen. Se on sisältä erittäin tilava, ja se tarjoaa hyvän vastineen rahalle.

Suurempi ja näyttävämpi

Octavia on kasvanut kokoa ja uusien mittasuhteiden sekä ŠKODA-muotokielen uusimpien piirteiden ansiosta se on kauniimpi ja dynaamisempi. Octavia on nyt 4 689 millimetriä pitkä. Se on 19 mm edeltäjämallia enemmän (Combi 22mm). Leveyttä on tullut 15 millimetriä lisää. Tämän kokoluokan autojen suurin tavaratila on suurentunut Combi-mallissa 30 litralla 640 litraan. Liftback-mallin tavaratilan koko on nyt 600 litraa, mikä on 10 litraa edeltäjämallia enemmän.

Uusi etuhelma ja teräväpiirteiset, matalammat ajovalot ovat keulan visuaalinen kohokohta. Ajovaloissa lähi-ja kaukovalot sekä päivävalot tuotetaan ledeillä. Myös takavalot, jarruvalot ja sumuvalot on toteutettu ledeillä. Uudet matalammat kattokaiteet korostavat Octavia Combi -mallin pitkäksi vedettyä siluettia. Liftback-mallin ulkonäössä on selvästi coupémaisia piirteitä. Jopa 19-tuumaiset kevytmetallivanteet tuovat ulkonäköön jyhkeyttä.

Uusi sisätilakonsepti

Octaviassa on nyt uusi kaksipuolainen ohjauspyörä, joka on lämmitettävä. Monitoimiohjauspyörässä on nyt uudenlaiset näppäimet ja rullattavat säätimet, joilla voi käyttää 14 eri toimintoa irrottamatta käsiä ohjauspyörästä.

Uudenlainen kojelauta on modulaarinen ja monitasoinen ja sitä hallitsee keskellä vapaasti seisova keskusnäyttö. Keskikonsoli on tyylikäs, selkeä ja kromikoristeinen. Uudet pehmeäpintaiset materiaalit synnyttävät sisätiloihin korkeatasoisen ilmeen.

Octaviaan saatavissa olevat, selälle erityisen hyvät Ergo-istuimet sisältävät hierontatoiminnon. Tällaiset istuimet ovat nyt ensimmäistä kertaa tarjolla ŠKODA-automalliin. Näihin istuimiin on saatavissa myös istuintuuletus. Ergo-istuimet ovat saksalaisen Terve selkä -yhdistyksen hyväksymät.

Head Up -tuulilasinäyttö on toinen uutuus. Se heijastaa ajamisen kannalta tärkeät tiedot kuten ajonopeuden, navigoinnin opastuksen, tunnistetut liikennemerkit ja aktivoitujen avustinjärjestelmien tiedot suoraan tuulilasille, joka on saatavissa myös lämmitettynä.

Perusvarustus sisältää mittariston 4,2-tuumaisen ja 16-värisen Maxi DOT -monitoiminäytön. Ensimmäistä kertaa Octaviaan on nyt saatavissa kolmialuesäätöinen Climatronic-ilmastointiautomatiikka. Jos autoon valitaan varusteeksi KESSY (avaimeton keskuslukitus ja käynnistys), keskuslukituksen avaaminen ja sulkeminen toimii kaikista ovenkahvoista.

Elektroniikkaa vaihdevipuun

Uusi Octavia on ensimmäinen ŠKODA, jossa DSG-vaihteiston valitsinvipu toimii Shift by Wire -tekniikalla. Valitsinvivun käskyt välittyvät vaihteistolle elektronisesti. DSG-vaihteiston perinteisen valitsinvivun paikalla keskikonsolissa on kytkentämoduuli. Siinä on pieni keinukatkaisin, jolla valitaan ajoalue. Pysäköintiasento valitaan painikkeella.

Innovatiiviset Matrix LED -ajovalot ovat tarjolla lisävarusteena. Näissä ajovaloissa kaukovalot voidaan pitää jatkuvasti päällä häikäisemättä muita tienkäyttäjiä. Uusia turvallisuusjärjestelmiä ovat törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist, kääntymisavustin Turn Assist, oven avausvaroitin Exit Warning ja liikennetilannevaroitin Traffic Warning.

Muita uuden Octavian turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä ovat esimerkiksi ympäristönäkymä Area View, Side Assist -kaistanvaihtovaroitin ja ennakoiva vakionopeuden säädin.

Uudet voimanlähteet

Octavia ei koskaan aiemmin ole ollut yhtä tehotaloudellinen ja ympäristövastuullinen kuin nyt neljännen sukupolven mallin voimanlähteiden myötä. Ensimmäistä kertaa tarjolla on ladattava hybridimalli Octavia iV. Osassa edelleen kehittyjä bensiinimoottoreitakäytetään nyt kevythybriditekniikkaa. Dieselmoottorit ovat uusinta EVO-sukupolvea, ja niiden typpioksidipäästöt ovat jopa 80 prosenttia aiempaa pienemmät.

Laajan moottorivalikoiman tehot ovat välillä 81kW (110hv) ja 150kW (204hv). Tarjolla on myös bio-/maakaasukäyttöinen malli Octavia G-TEC. Sen kaasusäiliöiden 17,7 kilon kaasumäärä riittää 523 kilometrin ajamiseen ympäristövastuullisesti ja taloudellisesti.

Ladattavassa hybridimallissa Octavia iV on 1.4TSI -bensiinimoottori ja sähkömoottori, joiden yhteisteho on 150kW (204hv). Korkeajännite-litiumioniakkuun (37Ah / 13 kWh) varastoidulla sähköenergialla tällä autolla voidaan ajaa pelkästään sähköllä jopa 55 kilometriä (WLTP).

Tarjolla olevassa mukautuvassa alustan säätöjärjestelmässä (Dynamic Chassis Control) ajoasetusvalinnat tehdään nyt liukusäätimillä, joilla kuljettaja voi vaikuttaa auton iskunvaimennuksen ja ohjauksen ominaisuuksiin sekä DGS-vaihteiston toimintaan.

Octavian tietoviihdejärjestelmävaihtoehtoja on neljä. Näiden uusimman sukupolven järjestelmien näyttöjen koot ovat välillä 8,25 ja 10 tuumaa. Osaa näistä järjestelmistä voi käyttää myös eleohjauksella tai puheohjausjärjestelmällä eli Škodan uudella digitaalisella Laura-avustajalla.

Akustisesti optimoitu sisätila ja uusi lisävarusteinen CANTON Sound System -äänentoistojärjestelmä takaavat hyvän äänentoiston.