Škodan ison karhun ladattava hybridimalli jättää jälkensä. Odotettu uusi perheenjäsen valloittaa sydämet.
Kun tieto täysin uuden Kodiaqin rantautumisesta Suomeen kantautui korviin, odotukset olivat korkealla. Olihan jo ensimmäisen sukupolven Kodiaq osoittautunut suosionsa paitsi autoilijoiden keskuudessa myös lukuisilla kansainvälisillä palkinnoilla mitattuna.
Kodiaq iV:n WLTP-toimintamatka on sähköllä jopa yli 120 km.
Kodiaqin suosio perustuu sen tunnettuihin vahvuuksiin: kokoon, muotoiluun, monipuolisuuteen ja edistykselliseen tekniikkaan. Toinen sukupolvi toi tulessaan vieläkin lisää ja seuraavan tason, mitä tulee tiloihin, varusteisiin, taloudellisuuteen, arjen innovaatioihin ja uusiin sisustusmateriaaleihin sekä päivitettyihin avustinjärjestelmiin.
Odotuksia kasvatti myös Škodan lippulaiva-katumaasturin upouusi ladattava hybridimalli. Vastaanotto kertoo siitä, että odotus on palkittu myös tästä näkökulmasta.
Luotettavasti moneen menoon
Pyörähdys auton ympäri kertoo kuuden sentin kasvupyrähdyksestä. Katse kiinnittyy heti alkajaisiksi kahdeksankulmaiseen jäähdyttimen säleikköön, kulmikkaisiin pyöränkoteloaukkoihin sekä Škodan uuden brändi-ilmeen mukaiseen tekstilogoon takaluukun pinnassa.
Perästä löytyvät kirjaimet iV osoittavat, että nyt mennään ladattavalla hybridillä, joka yhdistää polttomoottorin ja sähkömoottorin vahvuudet. Ladattavan hybridin ulkonäöllinen ominaispiirre on myös vasemmasta etulokasuojasta löytyvä latauspistokerasian luukku.
Uuden Kodiaqin ilmanvastuskerroin on onnistuttu pienentämään arvoon 0,28.
Kodiaqin vakiovarusteisen DSG-automaattivaihteiston valitsin sijaitsee nyt ohjauspyörän tuntumassa.
Autoon noustessa huomaa, miltä ajaminen näyttää korkealla istuessa – uusi näkökulma sekin. Liikkeelle lähtiessä tulee huomata vähintäänkin kaksi asiaa. Vaihteenvalitsin löytyy nyt uudelta paikalta ohjauspyörän tuntumasta, ei keskikonsolista. Ja toiseksi, Infotainment-näytöltä voi valita kahden käyttötilan väliltä: E-modea painamalla liikutaan sähköllä, Hybridillä sähkön ja bensiinin yhteispelillä tarpeen mukaan.
Akun 25,7 kWh bruttokapasiteetin (19,7 kWh netto) ansiosta autolla yltää pelkästään sähköllä jopa yli 120 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Lataus riittää näppärästi päivittäiseen arkiajoon ja pidemmällekin. Viikonloppuna perheen kanssa voi ajella paikallisia päästöjä tuottamatta vaikka maalle mummolaan, ladata kahvittelun aikana akkua ja kurvailla kotiin sähköllä.
Uuden Kodiaqin korissa on käytetty runsaasti lämpömuovattua suurlujuusterästä muun muassa A- ja B-pilareissa, rintapellissä ja keskitunnelissa. Törmäyksessä matkustajia suojaa jopa yhdeksän turvatyynyä.
DC-pikalatausasemalla akku täyttyy 50 kW:n maksimiteholla 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin varaustasoon jopa alle puolessa tunnissa.
Kahdella voimalla
Ladattavaa hybridiä on helppo ruokkia. Lataaminen vaikkapa siellä mummolan kotipihalla onnistuu tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai sitä tehokkaammasta ja nopeammasta kotilatauslaitteesta enintään 11 kW:n teholla vaihtovirralla (AC). Tarvittavat latauskaapelit säilyvät kätevästi tavaratilan säilytyslokerossa.
Pidemmillä matkoilla voi pyörähtää DC-pikalatausasemalle ostosreissun aikana, jolloin akku täyttyy 50 kW:n maksimiteholla 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin varaustasoon jopa alle puolessa tunnissa.
Vaikka olisi ensimmäistä kertaa ladattavalla hybridillä liikenteessä, lataamista ei tarvitse missään vaiheessa jännittää. Jos ajoakusta loppuu virta, homman ottaa haltuun 1.5-litrainen TSI-bensiinimoottori 45-litraisella polttoainesäiliöllä. Se jatkaa saumattomasti siitä, mihin virta loppuu.
Molemmat voimalinjat yhdistämällä autolla pääsee pitkälle ja takaisin. Lisäeväitä kertyy, kun matkan varrella hyödyntää rekuperaatiota eli jarrutusenergian talteenottoa.
Kodiaqiin on saatavilla sähköisesti säädettävät ErgoSeat-etuistuimet, jotka ilahduttavat etenkin pitkillä matkoilla. Sisustuksessa on panostettu myös vastuullisuuteen, mikä näkyy esimerkiksi sisätilojen istuinverhoiluissa, lattiamatoissa ja tavaratilan matossa.
Matkalla kuin kotisohvalla
Škodan iso karhu mielletään mukavaksi ja turvalliseksi perheautoksi. Sitä se onkin, mistä kertovat muun muassa reilut sisätilat ja ladattavan hybridin suuri 745-litrainen tavaratila, joka on käytännöllisen helppo kuormata. Pikkutavaroita varten autossa on paljon fiksua säilytyslokerotilaa.
Puolueettomissa Euro NCAP -törmäysturvallisuustesteissä uusi Kodiaq saavutti täydet viisi tähteä. Kodiaq sai 84 prosenttia testin maksimiyhteispisteistä sekä 89 prosenttia aikuismatkustajien suojauksen, 83 prosenttia lapsimatkustajien suojauksen, 82 prosenttia jalankulkijoiden ja muiden tielläliikkujien suojauksen sekä 78 prosenttia turvallisuus- ja avustinjärjestelmien maksimipisteistä. Turvallisuus on taattu jopa yhdeksällä turvatyynyllä.
Kodiaqiin on saatavilla sähköisesti säädettävät ErgoSeat-etuistuimet. Ne tulevat oikeuksiinsa etenkin pitkillä matkoilla. Mukavuuden takaavat säädettävä reisituki, säätömuisti ja hierontatoiminto. Talvella lisämukavuutta tuo istuinlämmitys, kesäkuumalla puolestaan istuintuuletus.
Mitäpä sitä autolta voisi enää enempää toivoa. Kodiaqissa on mukavampaa kuin kotisohvalla.
Kodiaq iV:n lataus riittää näppärästi päivittäiseen arkiajoon ja pidemmällekin.
Kodiaq iV
• Voimalinjan suurin yhteisteho: 150 kW (204 hv)
• WLTP-toimintamatka sähköllä jopa yli 120 km
• Ajoakun latausaika 10-80 % SoC* (max. 11 kW AC) 2 h 30 min
• Ajoakun latausaika 10-80 % SoC* (max. 50 kW DC) 26 min
• CO2-päästöt alkaen 9 g/km
• Ajoakun kapasiteetti 25,7 kWh (19,7 kWh netto)
• Vetopaino jarruin: 1 800 kg
*SoC = State of Charge (varaustaso)