Škoda Kodiaq kasvaa siirtyessään toiseen sukupolveen, mikä tarkoittaa entistäkin suurempia tiloja. Tärkeä uudistus on ladattava hybridimalli, jolla voi ajella pelkällä sähköllä jopa yli sata kilometriä.
Vuonna 2016 Kodiaq aloitti Škodan rynnistyksen katumaasturimarkkinoille. Etukäteen yhtiössä oltiin vähän epävarmoja, miten Škoda otetaan vastaan kookkaiden katumaasturien markkinoilla. Nyt asiasta ei ole epäilystä, sillä Kodiaq on ollut menestys, jonka kokonaisrekisteröinnit nousevat ennen uuden sukupolven myyntiin tuloa yli 800 000 kappaleeseen.
Kodiaqin uusi sukupolvi on ensiesitelty näyttävässä naamiointiasussaan. Suosittu suuri katumaasturi tulee tarjolle nyt entistäkin erottuvampana, tilavampana ja voimalinjoiltaan monipuolisempana.
Selkeämmät linjat ja enemmän kokoa
Menestystuotetta ei kannata muuttaa radikaalisti, mikä tiedetään Škodalla mainiosti. Niinpä Kodiaqin tyyli on ennallaan, mutta kori on linjoiltaan aiempaa seesteisemmän näköinen. Kuvissa uusi Kodiaq on vielä naamioituna, sillä teipit otetaan pois vasta lokakuussa, kun uutuus esitellään virallisesti.
Nykyinen Kodiaq on saanut kiitosta tiloistaan, joita on runsaasti niin matkustajille kuin tavaroille. Jatkossa kori on 4,758 metriä pitkä eli pituutta tulee reilut kuusi senttiä lisää. Siitä pääsevät nauttimaan etenkin takamatkustajat, joiden jalkatilat kasvavat.
Samalla tavaratila laajenee hurjiin mittoihin. Vaikka uusi Kodiaq olisi kolmerivinen eli 7-paikkainen ja kaikki istuimet olisivat käytössä, tavaratilaa on edelleen 340 litraa. Se on enemmän kuin monessa pienemmän kokoluokan autossa. Jos taaimmaiset istuimet taitetaan pois käytöstä, mukaan mahtuu tavaraa 845 litran verran. Viisipaikkaisessa Kodiaqissa tavaratila on hulppeat 910 litraa eli 75 litraa enemmän kuin nykyisessä.
Ulkonäköön vaikuttaa keulan uusi ilme, jossa ovat merkittävässä osassa huippumalliset Matrix LED -ajovalot. Ne parantavat näkyvyyttä pimeällä ja lisäävät siten turvallisuutta. Niissä on myös värillinen kristallimainen elementti, Crystallinium, joka kohentaa tyyliä ja näyttää ylelliseltä.
Uusi ohjaamo asiakkaita kuunnellen
Sisätiloja kehittäneet muotoilijat kuuntelivat tarkkaan asiakkaiden mielipiteitä autostaan. Sen takia kaikkia katkaisimia ei siirretty jopa 12,9-tuumaiseksi kasvaneeseen kosketusnäyttöön, vaan esimerkiksi ilmastoinnin säätimet ovat edelleen perinteisiä. Toisen sukupolven Kodiaqissa onkin viisas perinteisten ja digitaalisten säätöjen yhdistelmä.
Ohjaamossa lähes kaikki on suunniteltu uudelleen, mikä tarkoittaa muun muassa vaihteenvalitsimen siirtoa keskikonsolista ohjauspylvääseen. Sen ansiosta edessä istujien välissä on paljon enemmän säilytystilaa kuin ennen.
Kehitystä on tapahtunut niin liitettävyydessä kuin varustelussa. Jatkossa langattomalla latausalustalla on tilaa kahdelle puhelimelle, minkä lisäksi siinä on jäähdytys. Ympäristö on otettu huomioon niin istuinverhoiluissa kuin vaikkapa Simply Clever -varusteisiin kuuluvassa sateenvarjossa, joka on tehty täysin kierrätysmateriaaleista.
Uuden ladattavan Kodiaq iV -hybridimallin WLTP-toimintamatka sähköllä on jopa yli 100 kilometriä.
Lisää sähköä voimalinjaan
Toisen sukupolven Kodiaqin voimalinjavalikoima on entistä monipuolisempi ja samalla selkeämpi. Täysin uusina vaihtoehtoina ovat kevythybridi ja ladattava hybridi.
Suomalaisia varmasti kiinnostava vaihtoehto on ladattava hybridi Kodiaq iV, jossa on uusi 110 kilowattia (150 hv) kehittävä 1,5-litrainen TSI-bensiinimoottori ja sähkömoottori. Yhdessä niiden maksimiteho on 150 kilowattia (204 hv).
Voima siirtyy etupyörille kuusivaihteisen DSG-
automaatin avulla. Ajoakun bruttoenergiasisältö on peräti 25,7 kilowattituntia, jolla toimintamatka sähköllä on WLTP-normin mukaan jopa yli sata kilometriä.* Škoda on panostanut lataukseen, sillä 11 kilowatin vaihtovirtalatauksen lisäksi ajoakkua voi ladata pikalaturissa jopa 50 kilowatin teholla.
Perusmalli on nyt kevythybridi uudella 1,5-litraisella EA211 evo2-moottorilla. Polttoaineenkulutusta on pienennetty monella tavalla, sillä siinä käytetään Miller-työnkiertoa, ahtimessa on muuttuva geometria ja moottorissa ACT-sylinterinlepuutustoiminto. Tehoa moottorissa on 110 kilowattia (150 hv). Tehokkaampana bensiinimoottorina on kaksilitrainen TSI, joka kehittää tehoa 150 kilowattia (204 hv).
Kaksilitraisen turbodieselin voi valita 110 kilowatin (150 hv) tai 142 kilowatin tehoisena (193 hv). Jatkossa kaikissa Kodiaqeissa on DSG-automaattivaihteisto, joka on bensiini- ja dieselmoottorisissa 7-vaihteinen, ja ladattavassa hybridimallissa 6-vaihteinen. Tehokkaampi bensiini- ja dieselmoottori tulevat aina nelivedon kanssa.
Toisen sukupolven Škoda Kodiaq paljastetaan jo lokakuussa. Ennakkomyynti alkaa alkuoden 2024 aikana, minkä jälkeen ensimmäiset autot ovat odotettavissa Suomeen ensi keväänä.