ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV ja sen sporttinen RS-malliversio ensiesiteltiin 31.1.2022 Prahassa. Näin etäyhteydellä tilaisuudessa mukana olleet autotoimittajat heti tuoreeltaan kirjoittivat.
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV ja ENYAQ COUPÉ RS iV tarjoilevat tilaa, tunteita, tyyliä, tehoa ja taloudellisuutta. Autotoimittajat luonnehtivat uutuutta muun muassa lifestyle-versioksi, tehomalliksi, kautta aikain ärjyimmäksi RS:ksi ja tehokkaaksi RS-herkuksi.
”Täyssähköinen syömähammas”
”Viime vuonna esitelty Enyaq iV on jo ehtinyt nousta yhdeksi Škodan menestysmalleista. Se myi heti kättelyssä tuplasti maahantuojan odotuksia.” ”Kyse on siis Škodan täyssähköisestä syömähampaasta”, Maaseudun Tulevaisuuden toimittaja Jarmo Palokallio kirjoittaa.
”Auton virtaviivainen muotoilu edustaa autoilun tulevaisuutta. Mikäli sähköautolle haluaa pitkän toimintamatkan, ilmanvastuskerroin on saatava alas.” ”Uutuuden ilmanvastuskerroin on vain 0,234, mikä on varsin kova suoritus.”
Tehomalli uhkuu voimaa
Iltalehden toimittaja Pentti J. Rönkkö kertoo, että ENYAQ COUPÉ iV:n kaupankäynti aloitetaan Euroopan laajuisesti malliston huipulta eli ”ensimmäisinä tien päälle pääsevät tehokkaat nelivetoiset RS-mallit.”
”Teho-Coupén kaksi sähkömoottoria tuottavat yhteensä 220 kilowatin tehot ja 460 newtonmetrin väännön. Tämä on enemmän kuin missään Škodan RS-mallissa aiemmin.” ”Tärkeä tieto monille on se, että Coupé-Enyaqilla voi vetää kärryä. Vetopaino on maksimissaan 1200 kiloa.”
Tyylikäs kevään tulokas
”Škoda tuo Enyaqin sähäkän Coupé RS -version hämmentämään sähköautomarkkinoita”, otsikoi Keskisuomalainen.
”Tämän kevään tulokas on tyylikäs sisarmalli Enyaq Coupé iV.ENYAQ COUPÉ iV:ssä on reilusti tilaa viidelle matkustajalle tavaroineen. Tavaratilan koko on 570 litraa. Vakiovarusteena oleva panoraamakatto tuo avaruutta ja pääntilaa.”
Sähköinen lifestyle-versio
Kauppalehden toimittaja Paula Nikula pitää uutuutta isona loikkana Škodan tutuista, tilavista ja käytännöllisistä perheautoista kohti linjakkaita täyssähköautoja.
”Škoda räväytti markkinoille sähköisen lifestyle-version.” ”Tulokas kurottelee kohti premium-luokkaa.”
”Isommalla 82/77 kilowattitunnin akulla takavetoisen mallin toimintamatka on WLTP:n mukaan jopa 545 kilometriä.” ”Suomessa kuluttajia kiinnostanee eniten neliveto”, Nikula tuumii.
Startti tehomallilla
”Vuonna 2019 Geneven autonäyttelyssä esitelty Vision iV -konseptiauto paukautti räväkkää ja näyttävää coupé-tyyliä katumaasturimaisessa täyssähköpaketissa. Nyt siitä tulee vihdoin todellisuutta”, Moottori-lehden toimittaja Henri Posa kirjoittaa.
”Uutuus on kieltämättä varsin lähellä alkuperäistä konseptiautoa ja tämähän on aina kehu.”
”Malliston ensimmäinen vaihtoehto on suoraan huipulle ampuva Enyaq Coupé RS iV. Kyseessä on aina nelivetoinen ja 220 kilowattia tehoa tarjoileva sporttiversio.”
Kaikkien aikojen RS
Tekniikan Maailman toimittaja Toni Jalovaara kutsuu uutuutta Enyaqin tyylikkäämmäksi Coupé-sisareksi.
”Virtaviivaisempi muotoilu tarkoittaa samalla pienempää ilmanvastusta (cd-arvo 0,234). Kun aerodynamiikka on parempi, riittää energia pidempään toimintamatkaan, pisimmillään 545 kilometriin.”
”Enyaq Coupé RS on Škodan kaikkien aikojen tehokkain RS-versio, sillä kaksi sähkömoottoria kehittää yhteensä 220 kilowattia. Niiden avulla auto kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa.”
”Kautta aikain ärjyin”
Ilta-Sanomat kertoo, että ”ŠKODA avaa tilauskirjan sivut tehokkaan COUPÉ RS iV -mallin kohdalta”. Nopeimmille tilaajille on tarjolla ”kautta aikain ärjyin RS”.
”Prahassa etäyhteydellä autoa esitelleet tehtaan edustajat kuvailivat COUPÉ-epiteetin saanutta uutuutta funktionaalista Enyaqia jännittävämmäksi autoksi, joka ei kuitenkaan ole kadottanut suuria sisätilojaan”, toimittaja Kari Ylänne kirjoittaa.
”Coupén myötä Enyaqin latausnopeus kasvaa. Suurempi 82 kWh:n akku täyttyy pikalatauksella 10 prosentista 80 prosenttiin 29 minuutissa optimaalisissa olosuhteissa.”
”Kieltämättä tyylikäs”
”Škodalta kaikkien aikojen tehokkain RS-herkku – täyssähköinen ENYAQ COUPÉ iV Suomeen kesällä”, Autotalli.com otsikoi.
”ŠKODA ennakoi myyvänsä alkaneen vuoden aikana Suomessa noin 3000 ENYAQ-sähköautoa, joista noin tuhat uutta Coupé-mallia”, toimittaja Teemu Granström kirjoittaa.
”ENYAQ COUPÉ iV on ensiesittelyn perusteella kieltämättä tyylikkäästi muotoiltu, eikä käytännöllisyydestä ole jouduttu liiaksi tinkimään.”