Uuden täyssähkökatumaasturi Škoda Elroqin maailmanensi-iltaa vietettiin lokakuussa Prahassa, mikä sai autotoimittajat liikkeelle. Tositoimiin eli koeajoon päästiin joulukuussa aurinkoisen Mallorcan maisemissa.
Škoda karkaa Elroqillaan kilpailijoilta
"Elroq on yksi vuoden tärkeimpiä autouutuuksia, monella tapaa erittäin onnistunut", Kaupalehden autotoimittaja Jari Kainulainen kirjoittaa.
Mladá Boleslavissa on Kainulaisen mukaan paneuduttu "tosissaan auton käytettävyyteen – jälleen kerran. Siitä esimerkkinä tavaratilan hattuhyllyn alla oleva säilytytila latauskaapelille.
"Hinta on luokassaan kilpailukykyinen." "Elroqia on tilattu ennakkoon jo 20 000 kappaletta."
Škoda tekin niin hyvän sähköauton, että...
Näin aloittaa Iltalehden autotoimittaja Arttu Toivonen koeajettuaan päivän verrran uutta Elroqia Mallorcan erilaisilla reiteillä: moottoritiellä, kylien läpi mutkittelevilla kujilla, vuoristoteiden tiukoissa mutkissa ja taajama-ajossa.
"Škodan keskikokoluokan täyssähköinen katumaasturi Elroq onnistuu olemaan vakuuttava". "Elroqin ajettavuutta leimaa kaikenlainen helppous." "Takakonttiosastolla Škoda pesee kaikki muut valmistajat mennen tullen, erityisesti käytettävyyden ja varustelun suhteen."
Ensitestin perusteella Elroqin mahdollisuudet nousta ensi vuoden myydyimmäksi automalliksi Suomessa ovat Toivosen mukaan erittäin suuret.
"Todella, todella onnistunut, eheä kokonaisuus"
Näin arvioi Arttu Toivonen Iltalehden Autoradio-podcastissä
Elroq antaa rahalle hyvin vastinetta
"Škodan uutuus kisaa tasavahvalla esityksellä ensi vuoden myydyimmän sähköauton tittelistä", autotoimittaja Jarmo Palokallio kirjoittaa.
"Täyssähköinen Elroq on Škodan ensimmäinen tarjokas Euroopan nopeimmin kasvavaan kompaktien katumaasturien luokkaan. Se on varsin tilava ja lähtöhinnaltaan houkutteleva vaihtoehto pieneksi perheautoksi."
"Koeajon perusteella Elroq saa lähinnä kehuja. Se on mukava ajettava, ja auto istuu heti käteen ratin ja istuimen säätövarojen puolesta."
"Kaikin puolin järkevä ja jopa erinomainen"
"Uutuuden nimi on Elroq, ja sen ideana on tarjota ihanteellinen kompromissi tilojen, hinnan ja riittävän toimintamatkan välillä", Tekniikan Maailman autotoimittaja Jan Enqvist kirjoittaa.
"Elroq on terve konsepti akkukokoon ja varustetasoon katsomatta. Edullisimman 125-kilowattisen Elroq 50:nkin suorituskyky on täysin riittävä, ja niin ohjaus kuin jousituskin suoriutuvat tehtävistään mainiosti."
Erityiskiitokset tulevat ajettavuudesta ja tilankäytöstä. "Elroq vaikuttaa kaikin puolin Škodan periaatteiden mukaiselta järkevältä ja osin jopa erinomaiselta sähköautolta."
Onko tässä kansan uusi suosikkisähkis?
"Mallorcalaisella vuoristotiellä Škoda Elroq on lähes kotonaan. Auto on sopivan kokoinen ja sen alusta toimii rikkonaisellakin pinnalla hienosti, jopa ilman DCC-alustaa", Moottori-lehden autotoimittaja Aake Kinnunen kirjoittaa.
"Lisäksi auto on väärällään Škodan Simply Clever -ratkaisuja sateenvarjosta alkaen."
"Škoda Elroq kamppailee varmasti ensi vuoden Vuoden Auto Suomessa -tittelistä vakavasti, ja vajaaksi jäävästä myyntivuodesta huolimatta auto voi hyvinkin kohota ensi vuoden myydyimmäksi sähköautoksi."
Auto, joka keksi turhalle tilalle käyttöä
Helsingin Sanomat nostaa jutussaan esiin Elroqin nerokkaista Simply Clever -ratkaisuista tavaratilan kätevät säilytyslokerot eli hyllyt ja hattuhyllyn alapuolelta löytyvän verkkopussin, joka on tarkoitettu latauskaapelin säilytykseen.
"Katumaasturin myyntitavoite on kaksituhatta autoa. Se voisi nostaa sen vuoden myydyimmäksi sähköpeliksi", autotoimittaja Esa Juntunen kirjoittaa. "Noin 4,5-metrisen auton tilat ovat äkki-istumalta hyvät."
Ensimmäiset jutut Elroqista julkaistiin jo lokakuussa heti maailmanensi-illan jälkeen. Lue myös nämä tuoreet arviot suoraan Prahasta >>>
Ensi vuoden myydyin sähköauto Suomessa?
"Onko tässä ensi vuoden myydyin sähköauto Suomessa?", kysyy autotoimittaja Vesa Eskola Apu-lehden autouutisissa ja vastaa "Hyvin paljon mahdollista".
"Johan onkin odotettu, että tarjolle tulee sähköauto, josta on riittävästi vaihtoehtoja erilaisten asiakkaiden tarpeisiin."
"Näillä eväin on hyvä lähteä metsästämään perheellisiä, jotka tarvitsevat järkevän hintaisen ja -kokoisen sähköauton. Myyntiä vauhdittanee myös Elroqin muotoilu, joka esittelee monia uusia piirteitä."
"Vauhtiin päästessään melkoinen myyntitykki"
"Elroq edustaa nopeimmin kasvavaa sähkökatumaastureiden luokkaa, ja koska hintakin näyttää olevan kohdillaan ja mielenkiintoisesti suhteutettu, myyntipotentiaalia riittää", Moottorilehden autotoimittaja Benjamin Helander kirjoittaa.
"Jos Škodan uutuussähkökatumaasturia verrataan muutamiin erilaisiin kuviteltavissa oleviin kilpailijoihin, kuten vaikkapa upouuteen Kia EV3:een, Hyundai Kona Electriciin, Opel Mokka Electriciin, Peugeot E-2008:aan tai Volvo EX30:een, Elroq on kaikkia näitä suurikokoisempi, mutta saatavilla jokaista niistä halvemmalla."
"Elroq saattaakin vauhtiin päästessään olla melkoinen myyntitykki."
”Euroopan edullisin kokoluokassaan”
Škodan uusi sähköauto on ”Euroopan edullisin kokoluokassaan” ‒ se haastaa polttomoottoriautot hinnallaan. Näin otsikoi Keskisuomalainen.
"Škodan uusi Elroq katumaasturi pudotti perinteisen logon keulaltaan. Auton tavaratilasta paljastuu nerokas yksityiskohta", toimittaja Jarmo Palokallio arvioi.
"Škoda harppaa valtavirtaan"
"Škoda Elroq avaa tšekkimerkin tien kompaktien täyssähkömaasturien alati kasvavaan segmenttiin, Kauppalehden toimittaja Juha Salonen kirjoittaa Pariisin autonäyttelystä.
"Reviirille mielivä Elroq on Škodan ensimmäisenä kompaktin kokoluokan nimenomaan täyssähköinen maasturimalli. Suomessa auton hinnat lähtevät 36 500 eurosta ylöspäin ominaisuuksista riippuen."
Oletko ihmetellyt flamingo-etsintäkuulutuksia?
Iltalehden toimittaja Jaakko Isoniemi kirjoittaa Elroqin huomiota herättäneestä markkinoinnista, jossa on etsitty kadonnutta flamingoa muun muassa Helsingin keskustasta bongatuin julistein. Flamingoja on näkynyt myös teiden ja lenkkipolkujen varsilla, metallisina puutarhaflamingoversioina.
Flamingojen tarkoituksena on ollut herättää huomiota. "Flamingo on kummallinen lintu, näyttävä otus meillä päin", Škodan brändijohtaja Jukka-Pekka Kevätsalo kertoo.
"Tietty huumori ja pilke silmäkulmassa on myös Škodaa, emme ota itseämme turhan vakavasti. Sellaista ei nykyään ole automainonnassa liikaa", Kevätsalo sanoo. Ennakkomarkkinoinnin myötä kiinnostuslukemat ovat Kevätsalon mukaan "katosta läpi".
Vuoden odotetuin sähköautouutuus
"Suomalaisten suosikkimerkkeihin lukeutuva Škoda täräyttää kovat panokset pöytään. Tämä noin 4,5 metrinen keskikokoluokan katumaasturi Elroq on riittävä sähköauto jopa pienen perheen ykkösautoksi", autotoimittaja Henri Posa kirjoittaa Iltalehdessä.
"Lisäksi hinta toimii kilpailuvalttina, eikä nelivetokaan jää uupumaan. Toimintamatka voi ulottua jopa 570 kilometrin yli." "Kokonaisuus vaikuttaa fiksulta ja ensikoeajo lupaavalta."
"Tuleeko tästä jopa maassamme ensi vuoden myydyin sähköauto?"
Kohti myyntitilastojen kärkeä
"Škodan kompakti alle 4,5 metriä pitkä ja pelkästään sähköllä kulkeva katumaasturi yhdistelee oivalla tavalla tyypillisiä Škodan vahvuuksia. Tarjolla on hyvin tilaa ja fiksuja yksityiskohtia", Moottori-lehti paljastaa.
Koeistunta kertoo muun muassa mukavuudesta, tyylikkyydestä ja tilavuudesta. Auton sisällä tulee heti tunne, että Elroqin kyydissä on mukava matkustaa pidempäänkin.
"Takapenkillä on normimittaiselle suomalaiselle autotoimittajalle sen verran hyvin polvitilaa, että väkisinkin vähän hymyilyttää. Eikä päätilakaan lopu ihan heti kesken."
Myynnin uudeksi veturiksi
Myös Keskisuomalaisen autotoimitus oli paikalla, kun Škoda Elroq paljastettiin maailmalle valmistajan kotikentällä Prahassa.
"Vltava-joen äärelle rakennettu näyttävä ensi-ilta kertoo omaa kieltään uutuusauton tärkeydestä. Kompakti katumaasturi on täsmätuote Škodan sähköautomallistoon, jonka menestys on ollut tähän asti isompikokoisen Enyaqin varassa. Edullisemmalla Elroqilla on erinomaiset eväät nousta myynnin uudeksi veturiksi", toimittaja Mervi Varonen kirjoittaa.
Edellytykset merkin suosituimmaksi malliksi
"Elroq on nimensä mukaisesti ikään kuin sähkömoottorinen Karoq", autotoimittaja Toni Jalovaara kirjoittaa Tekniikan Maailmassa.
"Muotoilu on sikäli onnistunut, että esimerkiksi taaksepäin laskevan katon avulla ilmanvastuskerroin on saatu lukemaan 0,26. Se on yksi tapa säästää energiaa ja pidentää toimintamatkaa."
"Elroqista tulee hyvin todennäköisesti Škodan eniten myyty sähköauto, ja sillä on hyvät mahdollisuudet nousta merkin suosituimmaksi malliksi."
Elroq iskee hinnalla ja tyylillä
"Ensiesittelyn saaneen vastaanoton perusteella voisi päätellä, että Elroq tulee olemaan Euroopan markkinoilla todella kiinnostava", autotoimittaja Pentti Rönkkö tuumii Prahan ensi-illassa.
Uutuus kompaktien katumaastureiden kokoluokkaan
"Škoda Elroq on mainiosti varusteltu sekä kaupunkiajoon että maantiematkoille. Siinä on kompaktit mitat, reilut sisätilat ja erinomaiset ajo-ominaisuudet", Auto Bild Suomi kertoo.
"Autossa on myös uusia Simply Clever -ratkaisuja: esimerkiksi tavaralokeroita on yhteensä 48 litran verran ja latauskaapelille on tarjolla säilytystila hattuhyllyn alle."
"Elroqin ulkonäköä leimaavat kiinnostavat muodot ja selkeät linjat. Elroq on ensimmäinen Škodan uutta Modern Solid -muotokieltä toteuttava automalli."