ŠKODA tuo uuden mallin Euroopassa myytävään katumaasturimallistoonsa: ŠKODA KAMIQ. Kasvavaan katumaasturiluokkaan sijoittuva ŠKODA KAMIQ yhdistää kätevänkokoisen auton ketteryyteen ja vaivattomaan käsiteltävyyteen katumaasturin tunnetut vahvuudet kuten suurempi maavara ja korkeampi istuma-asento.
Muotoilu: ŠKODA-katumaasturi tunteisiin vetoavassa ja kompaktissa muodossa
Uuden ŠKODA Kamiqin keulailmettä hallitsevat leveä jäähdyttimen säleikkö kaksoisripoineen ja konepellin vahvat linjat. Jykevä etuspoileri korostaa auton offroad-luonnetta. Kompaktit sivulinjat, 16- tai jopa 18-tuumaiset, kookkaat vanteet ja korkea konepelti saavat aikaan vankan ja dynaamisen ilmeen, jota kattolinja ja korkea maavara vielä vahvistavat. Sivuilme henkii tasapainoisia mittasuhteita ja ajatonta muotoilua, johon kokonaisuuden dynaaminen urheilullisuus yhdistyy. Perän ilmeessä huomiota kiinnittää takavalojen ŠKODA-tyylinen C-kirjaimen muoto. Takahelman diffuusoriosa korostaa auton suurta maavaraa ja vahvaa ilmettä.
Sisätilat: hyvä näkyvyys, reilusti mukavaa tilaa
KAMIQ on Škodan toinen automalli, jossa uusi sisätilakonsepti toteutuu. Sisätilojen ilmettä hallitsee vapaasti seisova, ihanteellisesti kuljettajan näkökenttään sijoitettu näyttö. Se voi olla jopa 9,2-tuumainen eli yksi autokokoluokan suurimmista. Näyttöä alhaalta rajaava muotoilulinja välittää konepellin muotoilua sisätilaan. Muotoilulinja toimii myös ergonomisena rannetukena kosketusnäytön käyttämistä varten. Muunneltavassa digitaalisessa Virtual Cockpit -mittaristossa on tämän autokokoluokan suurin 10,25-tuumainen näyttö. Kojelaudan uusi muotoilu jatkaa ulkonäön uutta, tunteisiin vetoavaa muotokieltä.
Kori: reilut tilat kompakteissa ulkomitoissa
Uusi ŠKODA KAMIQ on 4 241 mm pitkä, 1 793 mm leveä ja 1 531 mm korkea. Akseliväli on 2 651 mm. Pitkän akselivälin ansiosta takana matkustavilla on polvitilaa 73 millimetriä. Tavaratilan tilavuus on 400 litraa, jonka saa takaistuimen selkänojat kääntämällä suurennettua 1 395 litraan. Saatavissa on myös etumatkustajan istuin, jonka selkänojan voi kääntää alas eteen. Siten auton sisällä pystyy kuljettamaan jopa 2 447 millimetriä pitkän esineen.
Voimalinjat
Kaikissa ŠKODA Kamiqin moottoreissa on suoraruiskutus ja pakokaasuahdin. Moottoreissa on jarrutusenergian talteenotto ja start-stop-toiminto, ja ne täyttävät pakokaasujen tiukan Euro 6d‑TEMP -päästönormin vaatimukset. Alkaen-moottori on 1.0 TSI teholtaan 70 kW (95 hv).
Tehokkaampi 1.0 TSI -moottori on 85-kilowattinen (115 hv). Sen yhteydessä autoon on saatavana kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto tai 7-vaihteinen DSG-vaihteisto. Tämän moottorin suurin vääntö on 200 Nm. Suurin moottori 1.5 TSI kehittää tehoa 110 kW (150 hv) ja vääntöä 250 Nm. Sen aktiivinen sylinteritekniikka (ACT) säästää polttoainetta lepuuttamalla automaattisesti kaksi sylinteriä, jos moottorin kuormitus on kevyt. Tämänkin moottorin yhteyteen on saatavissa myös 7-vaihteinen DSG-vaihteisto kuusivaihteisen käsivaihteiston tilalle. Kaikissa bensiinimoottorimalleissa on pakokaasun hiukkassuodatin.
Moottorin 1.0 uusin versio G-TEC on ympäristötietoisin vaihtoehto ajaa uudella ŠKODA Kamiqilla. Tämän kolmisylinterisen moottorin suurin teho on 66 kW (90 hv) ja vääntö 160 Nm. Polttoaineena käytetään maakaasua (CNG). Siten CO2- ja NOx-päästöt ovat pienemmät kuin perinteisiä polttoaineita käyttävien moottoreiden. Vaihteisto on kuusivaihteinen ja käsivalintainen.
Turvallisuus: avustinjärjestelmiä suuremman kokoluokan automalleista
Uuteen ŠKODA Kamiqiin on tarjolla kuljettajan nykyaikaisia avustinjärjestelmiä. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist ja kaista-avustin ovat vakiovarusteena. Kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen ja ennakoivan jalankulkijasuojan sisältävä, aluetta auton edessä valvova automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist auttaa välttämään onnettomuuksia kaupunkiajossa. Kaista-avustin tunnistaa kaistamerkinnät kameralla ja auttaa kuljettajaa pitämään auton omalla kaistalla. Saatavissa olevaa mukautuvaa vakionopeuden säädin (ACC) säätää oman auton nopeuden edellä ajavan ajoneuvon mukaisesti. Tämä varuste vähentää kuljettajan rasitusta ja parantaa turvallisuutta.
Tietoviihde
Uuteen ŠKODA Kamiqiin on saatavissa kolme erilaista tietoviihdejärjestelmää. Tietoviihteen huippumallissa Amundsenissa on vapaasti seisova 9,2-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudassa korkealla, hyvin kuljettajan näkökentässä. Tämä näyttö on yksi tämän autokokoluokan suurimmista. Sama koskee myös Kamiqin 10,25-tuumaista Virtual Cockpit -mittaristonäyttöä, jossa on viisi valittavissa olevaa näkymävaihtoehtoa Classic, Basic, Modern, Sport ja Extended. Bolero-tietoviihdejärjestelmän näyttö on 8-tuumainen. Jo perustason Swing-tietoviihdejärjestelmässä on 6,5-tuumainen näyttö ja yhteensä kahdeksan kaiutinta. Lisävarusteena saatavassa 405-wattisessa ŠKODA Sound System -äänentoistojärjestelmässä on kymmenen kaiutinta.
Simply Clever: uusia ratkaisuja Škodan uudessa crossover-katumaasturissa
ŠKODA Kamiqissa
on kaikkiaan yli kaksikymmentä Simply Clever -ratkaisua. KAMIQ on autokokoluokkansa ensimmäinen auto, johon on saatavissa ovien näppärät reunasuojukset. Ne tulevat automaattisesti esiin, kun ovi avataan. Ne suojaavat Kamiqin ovia ja vieressä olevan auton kylkiä kolhuilta, joita ahtaissa paikoissa niin helposti syntyy.