Škoda Scala nousi alkuvuodesta parrasvaloihin uudistuksen myötä. Ensimmäiset maistiaiskoeajot ajettiin alkuvuodesta helmikuisen harmaassa eteläsaksalaisessa talvessa, mutta nyt uudistettu Scala on päässyt myös kotimaisiin koeajomaisemiin. Näin autotoimittajat arvioivat.
"Skaalaus parempaan"
Moottori-lehti koeajoi Škoda Scala 1.0 TSI 116 Style DSG Autom. -mallin. Autotoimittaja Manu Tuppurainen kiittää erityisesti auton ajettavuutta ja tiloja.
"Scala tuntuu päällepäin pieneltä autolta, mutta se on yllättävän iso." "Ohjaamossa kuljettajalla on perusasiat erittäin hyvin. Hallintalaitteet ovat selkeät, ja infotainmentin käyttöliittymä on toimiva."
"Škoda Scalan vahvuudet ovat nimenomaan sen tiloissa ja siinä, että melko pienellä rahalla pääsee käsiksi hyvään perusautoon."
Parhaimmillaan monipuolisessa käytössä
Tekniikan Maailma koeajoi Suomessa Škoda Scala 1.0 TSI 116 Style DSG -mallin.
"Ohjaamossa on kaikki kohdallaan. Ajoasento on perushyvä, ja kaikki hallintalaitteet ovat perinteistä mallia ja sopivasti kuljettajan ulottuvilla", autotoimittaja Aimo Niemi kirjoittaa.
"Scala on mietitty lähtökohtaisesti käytännöllisyys ja tilat edellä, minkä huomaa viimeistään takatiloissa. Takaistuimella on hyvin tilaa, varsinkin kun muistetaan auton kokoluokka."
"Scala on perusarkiauto, joka on parhaimmillaan monipuolisessa käytössä. Tunnelmaltaan auto on kuin pikkuauto, mutta sisätilat ja tavaratila tarjoavat huomattavasti enemmän. Ajo-ominaisuudet ovat kunnossa."
Kelpo vastinetta rahalle
Uudistuneen Scalan ”keula näyttää nyt terävämmältä kuin ennen ja sisustusta on viety vastaavaan tapaan aavistuksen raikkaampaan suuntaan”, Ilta-Sanomien toimittaja Tommi Lampinen kirjoittaa. ”Keulauudistuksen parasta antia ovat lisävarusteeksi tulleet matriisivalot.” ”Myös ajoavustimet ovat edellisistä versioista kehittyneet.”
”Hinnaston osalta ilahduttavaa on varsin kohtuullisena pysynyt lähtötaso. Sitä hiukan erikoisempaa päätä mallistossa edustaa sen sijaan tällä kertaa yläpää, jonka huipulta löytyy yksinomaan Suomen markkinoille (!!) räätälöity, jokseenkin kaikki mahdolliset varusteet sisältävä ´Suomi-Style´. Eli malli, jonka varustelu on vieläkin kattavampi kuin tehtaan tarjoaman kaikkein ylellisimmän varustemallin eli Scala Selectionin.”
”Scala tarjoaa hintaansa nähden kelpo vastinetta rahalle. Tilaa on suhteessa reilusti, ajo-ominaisuudet asialliset.”
Lue koko koeajojuttu Ilta-Sanomista
Paksummin varusteltu Style
”Scalan uudistuksia on niin sisällä kuin ulkonakin. Etu- ja takapuskurit on pistetty uusiksi ja auton maskia muutettu vastaamaan paremmin merkin tämän hetken ilmettä”, Iltalehden toimittaja Arttu Toivonen kirjoittaa.
”Merkittävin ulkopuolen uudistus löytyy etuvaloista. Tuikut on toteutettu kaikissa, myös hinnat-alkaen tasolla, LEDeillä. Uutta on, että Scalaan pystyy valitsemaan lisävarustelistalta nyt myös matriisivalot.”
”Verhoilumateriaaleja on uudistettu sieltä-täältä ja kierrätysmateriaaleista tehtyjen kankaiden ja materiaalien käyttöä on lisätty ympäri autoa.” ”Scalaan on tarjolla tätä nykyä myös melko kehittyneitä ajoavustinjärjestelmiä.”
”Kokonaan oma, erikoinen ilmiönsä on Škodan Suomen-maahantuojan oma malli eli vielä tehtaaltakin tulevia Selection-malleja paksummin varusteltu Style.”