Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Christian Strube: "Olemme erittäin tyytyväisiä uuden Octavian Euro NCAP -törmäystesteissä saamaan viiden tähden tulokseen. Teemme kovasti töitä sen eteen, että autojemme aktiivinen ja passiivinen turvallisuus paranevat entisestään ja että tielläliikkujat voivat nauttia maksimaalisesta turvallisuudesta. Viime vuosina kaikki uudet automallimme ovat yltäneet maksimipisteisiin törmäysturvallisuuden arvostetussa vertailutestikokonaisuudessa. Scalan ja Kamiqin jalanjäljissä OCTAVIA on kolmas ŠKODA-automalli, joka on yltänyt vuonna 2019 tähän huipputulokseen. Uuden sukupolven kattavaa turvavarustusta täydentävät totutusti lukuisat avustinjärjestelmät, joita on aiemmin ollut tarjolla vain kalliimman hintaluokan autoihin."
Uuden ŠKODA OCTAVIA Combin vaativista Euro NCAP:n törmäys- ja turvallisuustesteistä saama täyden viiden tähden tulos koskee myös Octavian liftback-mallia. Myydyimmän ŠKODA-automallin neljäs sukupolvi suoriutui erityisen hyvin lapsimatkustajien suojauksessa. Octavian saavuttama tulos 88 prosenttia enimmäispisteistä on yksi parhaista tuloksista koskaan ja sama pätee auton avustinjärjestelmien tulokseen 79 prosenttia maksimipisteistä. Aikuismatkustajien suojauksesta OCTAVIA sai 92 prosenttia kaikista mahdollisista pisteistä.
Uuden Octavian lukuisiin avustinjärjestelmiin lukeutuvat törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist, risteysalueen kääntymisavustin Turn Assist ja oven avausvaroitin Exit Warning, jotka ovat nyt tarjolla ensimmäistä kertaa ŠKODA-automalliin. Ennakoivan jalankulkija- ja pyöräilijäsuojan sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist varoittaa kaupunkiliikenteessä uhkaavasta törmäyksestä kuljettajaa optisesti, akustisesti ja tarvittaessa kevyesti jarruja käyttämällä. Hätätilanteessa järjestelmä jarruttaa auton automaattisesti pysähdyksiin. Side Assist -kaistanvaihtovaroitin pystyy havaitsemaan jopa 70 metrin päästä takaa lähestyvät tai sokeassa kulmassa ajavat ajoneuvot. Järjestelmä pystyy siten tehokkaasti varoittamaan kuljettajaa vaaratilanteista moottoriteillä ja monikaistateillä.
Jos törmäystä ei lukuisista avustinjärjestelmistä huolimatta voida välttää, ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist valmistelee auton ja matkustajien olosuhteet lähestyvän nokkakolarin, perätörmäyksen tai ympäripyörähdyksen varalle. Jopa yhdeksän turvatyynyä, mukaan lukien kuljettajan polviturvatyyny ja takasivuturvatyynyt, suojaavat auton kaikkia matkustajia. Törmäyksen tapahduttua Multi-Collision Brake -monitörmäysjarrutusjärjestelmä pyrkii jarruttaen estämään auton hallitsemattoman liikkumisen ja siten myös mahdolliset jatkotörmäykset.
Törmäystestit suorittava European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) perustettiin vuonna 1997. Nykyisin sen jäseninä on liikenne- ja kuljetusministeriötä, autoilujärjestöjä, vakuutusyhdistyksiä ja tutkimuslaitoksia kahdeksasta Euroopan maasta. Tutkimuslaitoksen kotipaikka on Belgian Leuven. Tutkimuslaitos suorittaa uusien automallien törmäystestit ja arvostelee niiden perusteella autojen aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden. Viime vuosien mittaan törmäystestit ovat tiukentuneet, ja nykyään turvallisuutta testataan useissa erityyppisissä törmäyksissä. Alun perin arvostelu perustui vain kolaritestien tuloksiin, mutta nykyisin arvostelussa otetaan huomioon myös aktiivisen turvallisuuden järjestelmät ja saatavissa olevat avustinjärjestelmät.