Uudistunut Octavia sai heti tuoreeltaan täydet viisi tähteä riippumattomassa ja arvostetussa Euro NCAP -törmäystestissä.

Uusi Octavia on törmäystestin tulosten perusteella yksi markkinoiden turvallisimmista perhekokoluokan automalleista. Škodan myydyin automalli sai aikuismatkustajien turvallisuudesta 92 prosenttia maksimipisteistä. Lapsimatkustajien turvallisuudesta saaman 88 prosentin tuloksen myötä Octavia lunasti paikkansa kaikkien tähän asti testattujen automallien ehdottomassa kärkijoukossa.

Erinomainen kokonaistulos jatkaa Škodan nauttimaa maksimipisteperinnettä autojen törmäysturvallisuutta mittaavassa testikokonaisuudessa. Neljännen sukupolven Octavia seuraa näin aiempia viiden tähden saaneita Škoda-automalleja, joihin lukeutuvat muun muassa katumaasturit Kodiaq, Karoq ja Kamiq sekä perheautoluokan Scala.

Uusia avustinjärjestelmiä

Uuden Octavian lukuisiin avustinjärjestelmiin lukeutuvat törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist, risteysalueen kääntymisavustin Turn Assist ja oven avausvaroitin Exit Warning. Nämä avustimet ovat nyt tarjolla ensimmäistä kertaa ŠKODA-automalliin.

Ennakoivan jalankulkija- ja pyöräilijäsuojan sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist varoittaa kaupunkiliikenteessä uhkaavasta törmäyksestä kuljettajaa optisesti, akustisesti ja tarvittaessa kevyesti jarruja käyttämällä. Hätätilanteessa järjestelmä jarruttaa auton automaattisesti pysähdyksiin. Side Assist -kaistanvaihtovaroitin pystyy havaitsemaan jopa 70 metrin päästä takaa lähestyvät tai sokeassa kulmassa ajavat ajoneuvot ja näin varoittamaan kuljettajaa tehokkaasti vaaratilanteista moottoriteillä ja monikaistateillä.

Jos törmäystä ei lukuisista avustinjärjestelmistä huolimatta voida välttää, ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist valmistelee auton ja matkustajien olosuhteet lähestyvän nokkakolarin, perätörmäyksen tai ympäripyörähdyksen varalle. Jopa yhdeksän turvatyynyä, mukaan lukien kuljettajan polviturvatyyny ja takasivuturvatyynyt, suojaavat auton kaikkia matkustajia. Törmäyksen tapahduttua Multi-Collision Brake -monitörmäysjarrutusjärjestelmä pyrkii jarruttaen estämään auton hallitsemattoman liikkumisen ja siten myös mahdolliset jatkotörmäykset.

Komea testitulos otettiin luonnollisesti ilolla vastaan. ”Olemme erittäin tyytyväisiä uuden Octavian saamaan viiden tähden tulokseen. Teemme kovasti töitä sen eteen, että autojemme aktiivinen ja passiivinen turvallisuus paranevat entisestään ja että tielläliikkujat voivat nauttia maksimaalisesta turvallisuudesta”, teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA Auton hallituksen jäsen Christian Strube sanoo.

Mikä Euro NCAP?

Törmäystestit suorittava European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) perustettiin vuonna 1997. Sen jäseninä on nykyisin liikenne- ja kuljetusministeriötä, autoilujärjestöjä, vakuutusyhdistyksiä ja tutkimuslaitoksia kahdeksasta Euroopan maasta. Belgiassa sijaitseva tutkimuslaitos suorittaa uusien automallien törmäystestit ja arvostelee niiden perusteella autojen aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden. Viime vuosien mittaan törmäystestit ovat tiukentuneet, ja nykyään turvallisuutta testataan useissa erityyppisissä törmäyksissä. Alun perin arvostelu perustui kolaritestien tuloksiin, mutta nykyisin arvostelussa otetaan huomioon myös aktiivisen turvallisuuden järjestelmät ja saatavissa olevat avustinjärjestelmät.