Uuden Rapid Spacebackin takavalot ovat saaneet tummennetun ilmeen.

Škodan kompakti Rapid Spaceback on uudistunut. Ulkonäköön on tullut uutta pirteää ilmettä ja pellin alle lisää puhtia. Liitettävyysominaisuudet ovat entistäkin kattavammat.

Rapid on oiva esimerkki tehokkaasta tilan käytöstä. Automalli sijoittuu mielenkiintoisesti Škodan mallistossa Fabian ja Octavian väliin tarjoten hyvin kompakteista ulkomitoista huolimatta lähes luokkaa suuremmat sisätilat.

Nykyinen Rapid on ollut markkinoilla vuodesta 2012 ja tarjolla nyt koeajossa olevan Spacebackin lisäksi tuttuna Liftback-versiona. Rapid sai päivityksen yhteydessä uutta ilmettä sekä sisälle että ulos.

Ensimmäisenä huomio kiinnittyy modernin ilmeen antaviin LED-päiväajovaloihin. Viirumaiset LED-nauhat tuovat keulaan määrätietoisuutta. Samaiset LED-nauhat toimivat myös vilkkuina.

Sumuvalot toimivat nyt myös kääntymisvaloina.

Puskurin alalaidasta löytyvät uudet sumuvalot, jotka yhdistyvät Style-varustelussa tyylikkäällä vaakasuuntaisella kromilistalla. Koko auton leveydeltä vaikuttavat vaakalinjat luovat vaikutelmaa leveydestä. Uudistunut Rapid näyttääkin aiempaa jämäkämmin tiessä istuvalta.

Auton takaosa on niin ikään kokenut uudistuksia. Takavalojen tummanpuhuva ilme antaa peräosalla sporttisen vivahteen, jota korostaa koeajoauton rekisterikilven syvennykseen asti ulottuva takalasi. Parhaimmillaan tyylikäs lasipinta ulottuu lasikatolla varustetussa autossa tuulilasin alalaidasta takaluukun puoliväliin. Mustanpuhuvaa ilmettä jatkavat vanteet sekä peilikotelot, jotka antavat ulkonäölle sen viimeisen silauksen.

Iso lasikatto tuo valoa ja avaraa tunnelmaa matkustamoon.

Lasikatolla lisätunnelmaa

Kuljettajan paikalle istahtaessa huomio kiinnittyy ohjaamon uudistuksiin. Mittaristossa on merkille tyypillinen selkeä ilme. Ajotietokoneen kautta on nähtävissä kaikki olennainen informaatio.

Keskikonsolista löytyy 6,5-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta hallitaan radion ja multimedian lisäksi navigoinnin toimintoja. Multimedian liittämismahdollisuuksiin kuuluu esimerkiksi Apple CarPlay.

Näytölle on saatavissa myös auton tietoja, kuten kolme eri ajotietokoneen näkymää. Päänäytön alapuolelta löytyvä ilmastoinnin käyttöpaneeli on niin ikään saanut uudistuneen ilmeen.

Rapidissa takapenkkikin on huomionarvoinen alue, sillä ulkomittoihin nähden siellä on hämmästyttävän paljon tilaa joka suuntaan. Ilmavaa tunnelmaa vahvistaa laaja lasikatto, mikä miellyttää etenkin perheen pienimpiä. Monissa ympäristöissä kattoikkunan kautta avautuu ainutlaatuinen näkymä matkan seuraamiseen.

Takapenkkiläisten tarpeita on huomioitu kahden USB-pistokkeen muodossa. Entistä useammin älylaitteet ovat tärkeä osa matkustamista, ja nämä luonnollisesti kaipaavat myös latausmahdollisuuksia. Itse laitteiden käyttöön ja sijoitteluun Škoda tarjoaa etuistuinten niskatukiin kiinnitettäviä telineitä.

Muita Simply Clever -nimen omaavia käteviä yksityiskohtia autossa ovat muun muassa apukuljettajan penkin alla oleva sateenvarjo, älypuhelimen säilytyspaikka keskikonsolissa, ovitaskuun kiinnittyvä roskakori sekä jääraappa tankin luukun sisäpinnassa.

ŠKODA Connect -palvelut ovat ensimmäistä kertaa tarjolla nyt myös Rapidiin.

Uusi askel liitettävyydessä

Kokonaan oman lukunsa ansaitsee ensimmäistä kertaa Rapidiin tarjolla oleva ŠKODA Connect. Kyseessä on autoon integroitava palvelukokonaisuus, joka jakautuu Infotainment Online- ja CareConnect -palveluihin. Näistä ensimmäinen tarjoaa auton tietoviihdejärjestelmään monipuolista reaaliaikaista tietoa.

Esimerkiksi navigointijärjestelmän osana reittivalinta päivittyy Infotainment Onlinen kautta reaaliaikaisen liikennetiedon mukaan. Tämän ohella auton keskusnäytöltä voi tarkastella säätilannetta määränpäässä, lukea viimeisimpiä uutisia tai vaikka vertailla lähellä sijaitsevien polttoaineasemien hintatasoja. Tämän palvelun saa käyttöönsä yhdistämällä auton verkkoon esimerkiksi älypuhelimen jaetun verkon kautta.

Toinen osa ŠKODA Connect -palvelua on CareConnect. Tämän osana autosta löytyy erillinen SIM-kortti, jonka kautta tietoliikenneyhteys hoituu. Auton kattopaneelissa on kolme erillistä soittopainiketta, joilla voi tilanteen mukaan soittaa Škodan Asiakaspalveluun ja ŠKODA Ajoturvaan tai tarvittaessa ottaa hätäpuhelun Škoda-keskuksen kautta. Hätäpuhelun soitto aktivoituu myös automaattisesti auton järjestelmien tunnistaessa onnettomuuden.

Autosta sisältä käytettävien palvelujen lisäksi ŠKODA Connect tarjoaa käyttäjälle verkkopalvelun sekä älypuhelinsovelluksen. Näiden kautta kuljettaja pystyy tarkastelemaan auton olennaisia tietoja kuten polttoaineen määrää tai vaikkapa varmistamaan, tuliko ovet lukittua. Palvelun kautta auto myös ilmoittaa automaattisesti omistajan valitsemaan ŠKODA-huoltoon lähestyvästä huollontarpeesta.

Päiväajovalot on toteutettu tyylikkäästi LED-tekniikalla.

Puhdikas pikkuturbo

Uusi askel tekniikassa on otettu myös pellin alla. Škoda Rapidin perusvoimanlähteenä toimii päivityksen jälkeen moderni 1.0-litrainen kolmisylinterinen turbomoottori, joka on tarjolla kahtena tehoversiona.

Koeajetun seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä moottorista on tarjolla 95-hevosvoimainen versio. Saman tehoversion pariksi on tarjolla myös perinteinen viisivaihteinen manuaalivaihteisto. Tehokkaampi 110-hevosvoimainen versio on aina kuusivaihteisella manuaalilla varustettu.

Uudella pikkuturbolla varustettu Rapid todistaa jälleen kolmisylinteristen voimanlähteiden hienouden. Samantehoisiin vapaasti hengittäviin moottoreihin verrattuna, turboahdettu moottori tarjoaa huomattavan määrän enemmän vääntöä, mikä tekee ajamisesta paitsi vaivattomampaa myös mukavampaa. Kokonaisuuden kruunaa vääntävän moottorin parina hienosti toimiva DSG-vaihteisto.

Kahden 1.0 TSI -moottorin ohella uudistunut Rapid on saatavilla myös 1.4 TSI -moottorilla.