10.6.2024
Turvatyynyt pelastavat henkiä, mutta miten ne toimivat? Ajankohtaista & Uutta

Turvatyynyt ovat jotain sellaista, mitä kenenkään ei toivoisi joutuvan kokemaan käytännössä. Vakavissa onnettomuuksissa ne säästävät ihmishenkiä ja suojaavat loukkaantumisilta. Siksi niiden kehitystyöhön kohdistuu äärimmäisiä vaatimuksia.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Uusissa autoissa on paljon enemmän turvatyynyjä kuin vielä muutama vuosi sitten. Kuljettajan turvatyyny ohjauspyörässä ja matkustajan turvatyyny kojelaudassa ovat jo itsestäänselvyyksiä. Škoda-autoissa on myös sivuturvatyynyt, jotka sijaitsevat istuinten ulkosivuilla pääasiassa edessä, mutta varustelun mukaan myös takana, ja ikkunaturvatyynyt. Sivuturvatyynyt peittävät sivuikkunoiden alueen kummallakin puolella. Joistakin malleista löytyy myös polviturvatyyny kuljettajan puolelta. Keskiturvatyyny on yksi uusimmista lisäyksistä, täyttyen kuljettajan ja matkustajan väliin. Nykyisissä Škoda-autoissa voi olla varustelun mukaan jopa 10 turvatyynyä.

Sivuturvatyyny neljännen sukupolven Škoda Octaviassa

Nopeasti reagoiva

Jokainen turvatyyny suojaa erilaisilta riskeiltä. Etuturvatyynyt vaimentavat iskuja kuljettajan ja etumatkustajan päähän ja rintaan keulatörmäyksessä, kun sivu- ja ikkunaturvatyynyt suojaavat vartaloa ja päätä erityisesti sivutörmäyksessä. Keskiturvatyyny on puolestaan suunniteltu estämään kuljettajan ja matkustajan kehojen törmäykset toisiinsa erilaisissa iskuissa. Turvatyynyjen muotoilu on aina mukautettu toimintokohtaisesti.

"Kehittäjät ovat havainneet, että etuturvatyynyjen pitää tyhjentyä hallitusti, kun matkustajat osuvat niihin. Siksi niissä on erityinen aukollinen muotoilu. Toisaalta esimerkiksi ikkuna- tai polviturvatyynyt eivät saa tyhjentyä, joten niissä ei ole aukkoja. Turvatyynyjen sisäpinta ja tarvittaessa myös saumat on pinnoitettu silikonilla hallitsemattoman kaasuvuodon estämiseksi", turvatyynyjen kehittämisestä Škodan teknisessä tuotekehityksessä vastaava Michal Mrhálek kertoo.

Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt

Turvatyynyn laukeaminen määräytyy tyynyn muodon, pakkauksen ja laukaisumekanismin mukaan.

"Isot tyynyt, kuten kuljettajan tai matkustajan edessä olevat tyynyt, täytetään pyroteknisellä patruunalla ja kaasugeneraattorilla – ne siis palavat ja tuottavat nopeasti suuren kaasumäärän. Erityyppisissä turvatyynyissä, kuten ikkuna-, polvi- tai keskiturvatyynyissä käytetään painekaasulla varustettuja patruunoita ja adiabaattisen laajenemisen tai kaasulaajenemisen periaatetta", Škoda Auton teknisen tuotekehityksen asiantuntija Hana Cwierzová sanoo.

On myös tärkeää havaita tapahtuma, jonka oletetaan aiheuttavan turvatyynyn täyttymisen. "Havaitseminen tapahtuu erilaisilla autossa olevilla antureilla, ja ohjausyksikkö arvioi tilanteen. Se sitten päättää, mitkä turvatyynyt täytyy aktivoida", turvatyynyjen kehittäjä Klára Ševčíková kertoo.

Koko prosessi on salamannopea. Ensimmäisestä havainnosta ohjausyksikön päätökseen kuluu vain muutama millisekunti, jonka jälkeen turvatyynyjen täyttyminen kestää kymmeniä millisekunteja. Esimerkiksi ikkunaturvatyyny täyttyy 25–35 millisekunnissa ja kuljettajan turvatyyny 30–40 millisekunnissa. Törmäyksen mukaan autossa saattaa laueta useampia ​​turvatyynyjä tai niiden yhdistelmiä samanaikaisesti.

Keskiturvatyyny estää kuljettajaa ja etumatkustajaa törmäämästä toisiinsa onnettomuuden sattuessa.

Katso mihin laitat puhelimesi – ja jalkasi

Normaalisti turvatyynyt eivät ole näkyvillä. Monet niistä on ommeltu sisäverhoilun ja sisätilan osien alle. Nämä osat on suunniteltu siten, että täytettävä tyyny voi rikkoa ne nopeasti. Turvatyynyn laukeamisen voimakkuus on huikea.

"On muistettava, että turvatyynyt ovat osa turvajärjestelmää ja toimivat kunnolla vain yhdessä turvavöiden kanssa. Turvatyynyt voivat olla vaarallisia turvavyöttömille matkustajille", Petro Korop Škodan teknisestä tuotekehityksestä huomauttaa.

Jotta turvatyynyt toimisivat moitteettomasti onnettomuudessa, matkustajien on oltava turvavöissä. Samoin on tärkeää tutustua auton käyttöohjeeseen ja selvittää, missä turvatyynyt sijaitsevat. Älä siis koskaan aseta mitään esineitä turvatyynyjen päälle, koska ne voivat muuttua vaarallisiksi ammuksiksi tyynyn lauetessa.

Kojelaudalle matkustajan eteen jätetty matkapuhelin ei ole hyvä idea, eikä myöskään etumatkustajien etenkin kesällä harrastama tapa pitää jalkoja kojelaudalla. Samasta syystä etumatkustajan turvatyyny on kytkettävä pois toiminnasta, jos etumatkustajan istuimeen kiinnitetään lastenistuin selkä menosuuntaan päin.

Turvatyynyllä varustettu Škoda Kodiaqin sport-ohjauspyörä

Tulevaisuuden haaste

Vaikka turvatyynyjen kehitystyö edistyy koko ajan, niiden toimintaperiaate on ollut melko samanlainen jo pitkään. Sähköautojen tulo ei ole olennaisesti muuttanut tätä, vaikka insinöörit ovat joutuneet mukauttamaan turvatyynyjä tiettyjen erityispiirteiden mukaan.

Neljännen sukupolven Škoda Octavia Combin kaikki turvatyynyt

"Ajoakun sijainnin takia lattian muodonmuutos vähenee sivutörmäyksessä, jolloin matkustajien liikkeet ovat nopeampia ja ikkuna-, sivu- tai keskiturvatyynyjen tukevampia. Yleisesti ottaen kuitenkin juuri näiden muodonmuutoksiin liittyvien yksityiskohtien vuoksi turvatyynyt ja niiden toimivuus sovitetaan kullekin mallille erikseen, joten sähköautot eivät tuo tässä suhteessa lisähaastetta," Ševčíková sanoo.

Tulevaisuuden haasteen synnyttävät Ševčíkován mukaan itseohjautuvat autot. Niissä matkustajat voivat istua eri paikoissa kuin nykyään, mikä taas asettaa uusia vaatimuksia turvajärjestelmille.

Turvatyynyjen historia

Turvatyynyjä pidetään nykyään itsestäänselvyytenä, mutta ne ovat alkaneet yleistymään vasta muutaman viime vuosikymmenen aikana. Škoda-autoihin turvatyynyt ilmestyivät ensimmäistä kertaa vuonna 1995, jolloin kuljettajan urvatyyny ja etumatkustajan turvatyyny tulivat lisävarusteiksi Škoda Feliciaan. Škoda-autoissa turvatyynyt täyttävätkin pian siis 30 vuotta.

Maailman ensimmäisen turvatyynyn patentoi John W. Hetrick vuonna 1953. Kolme kuukautta myöhemmin, samana vuonna 1953, vastaavan patentin sai saksalainen insinööri Walter Linderer. Molemmissa patenteissa käytettiin vielä paineilmaa, mikä osoittautui käytännössä riittämättömäksi ratkaisuksi.

Japanilainen insinööri Yasuzaburou Kobori alkoi vuonna 1964 kehittää ratkaisua, jossa käytettiin räjähdyspatruunaa. Allen K. Breedin vuonna 1967 esittelemän uuden sähkömekaanisen anturin keksiminen oli ratkaisevaa turvatyynyjen toiminnan kannalta. Turvatyynyt tulivat ensimmäisen kerran massatuotantoon Yhdysvalloissa vuonna 1973.

Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa

Lue myös

Kaikkien aikojen Kodiaq

Ajankohtaista & Uutta

Välähdyksiä tulevasta Škoda Elroqista – katso video

Ajankohtaista & Uutta

Mitä nyt Leijonakuningas?

Kuvassa