”Nykyaikainen autonrengas on melkoinen high tech -tuote”, Teppo Vesalainen sanoo.

Ajokelit ja tiet vaihtuvat, mutta renkaiden tulee pitää kaikissa olosuhteissa. Tarkista renkaiden kunto ja pidä niistä hyvää huolta. Lue asiantuntijan vinkit.

Kun ajamisen turvallisuudesta puhutaan, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen korostaa syyssäillä renkaiden kunnon merkitystä.

”Kesärenkaan kulutuspintavaatimus on lain mukaan 1,6 mm ja talvirenkaan 3,0 mm. Nämä ovat mielestäni kuitenkin liian alhaisia lukemia. Esimerkiksi kesärenkailla alle 4 mm:n urasyvyydellä vesiliirron riski kasvaa huimasti. Suosittelen uusimaan renkaat, jos kulutuspintaa on kesärenkaissa jäljellä alle 4 mm ja talvirenkaissa 5 mm”, Vesalainen korostaa.

Urasyvyyttä tarkastellaan tyypillisesti renkaiden vaihdon yhteydessä, mutta sitä kannattaa tehdä säännöllisesti myös ajokauden aikana. Urasyvyyden voi helposti mitata itse. Joissakin renkaissa on myös kulutuspinnan ilmaiseva numerosymboli.

”Kulutuspintaa mitatessa on syytä kiinnittää huomiota siihen, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti. On normaalia, että vetävät renkaat kuluvat hieman enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät reunoilta. Mikäli rengas kuluu muuten epätasaisesti, kuten vain toiselta reunalta, auto on syytä viedä nelipyöräsuuntaukseen”, Vesalainen vinkkaa.

Renkaan valmistusajankohta löytyy renkaan kyljestä. Tämä rengas on valmistettu viikolla 22 vuonna 2016.

Renkaan iällä on väliä

Renkaan valmistusajankohta löytyy renkaan kyljestä, tehtaan DOT-merkinnän yhteydestä. Esimerkiksi merkintä 1216 tarkoittaa sitä, että rengas on valmistettu viikolla 12 vuonna 2016. Rengasliike voi myydä uutena enintään viisi vuotta vanhan renkaan. Hyvän kauppatavan mukaista on kuitenkin kertoa asiakkaalle, jos renkaan valmistusajankohdasta on kulunut yli kolme vuotta.

”Kumin ominaisuuksilla tehdään kitka tien ja renkaan välille. Renkaisiin lisätään kumiseoksen vanhenemisen estoon tarkoitettuja kemikaaleja, joiden ansiosta renkaiden ominaisuuksien ei pitäisi muuttua käyttämättöminä ja oikein varastoituina niiden elinkaaren ensimmäisinä vuosina. Ikääntymisen myötä eri ainesosat sen sijaan menettävät ominaisuuksiaan”, Vesalainen toteaa.

Renkaan järkevä käyttöikä on kuusi vuotta sen käyttöönotosta tai kymmenen vuotta valmistusajankohdasta riippuen siitä, kumpi tulee aiemmin vastaan. Paljon ajaville renkaiden uusimistarve tulee eteen nopeammin kulumisen myötä.

”Tyypillistä rengassarjalla ajettavaa kilometrimäärää on mahdoton määritellä, koska renkaan kulumiseen vaikuttaa niin monia asia auton tehosta, käyttöolosuhteista, rengasmallista ja kuljettajan ajotavasta lähtien.”

Aina tasainen rengassarja

Vesalainen suosittelee kuluttamaan renkaita tasaisesti. Tämä onnistuu vaihtamalla etu- ja takarenkaiden paikkaa säännöllisesti, pyörimissuuntaa muuttamatta. Siksi renkaiden paikat kannattaa merkitä rengasliidulla.

”Vähän ajaville riittää, että vaihto tehdään renkaiden kausivaihtojen yhteydessä eli tänä kesänä edessä olleet renkaat laitetaan ensi keväänä taakse. Paljon ajavien kannattaa tehdä vaihto jo kesken ajokauden noin 8000 kilometrin välein.”

”Paikkoja vaihtamalla rengassarja pysyy tasalaatuisena koko elinkaarensa ajan. Mikäli kuitenkin pääsee käymään niin, että etu- ja takarenkaiden kulumisero on yli 2 mm, parempien renkaiden paikka on vetotavasta riippumatta aina auton takapäässä. Tällä on olennainen vaikutus auton hallittavuuteen”, Vesalainen korostaa.

Mikäli autoasi ei ole varustettu vararenkaalla, voit tilata autoosi sopivan varapyöräsarjan ŠKODA Shopista: shop.skoda.fi.

Vältä rengasrikko

■ Tarkasta rengaspaineet kausivaihtojen välillä, vähintään kerran kuukaudessa sekä aina, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan. Oikeat paineet löytyvät auton ohjekirjasta sekä polttoainetankin luukun sisäpinnassa olevasta tarrasta.

■ Vältä osumia monttuihin, reunakiviin ja vieraisiin esineisiin. Tiellä tai pihalla lojuvassa laudanpätkässä on usein ruuvi tai naula, joten sen yli ei kannata ajaa.

■ Pysäköi auto siten, ettei rengas ole puristuksissa reunakiveä vasten tai osittain sen päällä.

■ Rengaspaineiden säädön jälkeen tulee myös kalibroida TPM-rengaspaineseurantajärjestelmä.

Säilytä renkaat oikein

■ Optimaalinen varastointilämpötila on plussan puolella, mutta mielellään alle +15 astetta. Varastotilan ilmankosteus ei saa olla niin suuri, että vesi tiivistyy renkaan pinnalle.

■ Renkaiden ei tulisi olla säilytyksessä alttiina suoralle auringonpaisteelle, sateelle tai roiskevedelle eikä kosketuksissa liuottimien, rasvojen tai öljyjen kanssa.

■ Renkaita ei tulisi säilyttää pinossa eikä niihin saisi kohdistua puristusta tai vääntöä. Säilytä renkaat mieluiten pystyssä, rengaskoukuissa tai rengashyllyissä.

Talvi tulee joka vuosi

■ Talvirenkaan kulutuspintavaatimus on lain mukaan 3 mm. Teppo Vesalainen suosittelee turvallisuussyistä talvirenkaan uusintaa, jos kulutuspintaa on jäljellä 5 mm tai vähemmän.

■ Kiinnitä huomiota urasyvyyden ohella nastojen kuntoon ja määrään.

■ Nastojen puuttuminen ja katkeilleet nastat heikentävät renkaan jääpitoa. Jos eri renkaiden nastamäärät poikkeavat toisistaan olennaisesti, auto saattaa käyttäytyä yllättävästi.

■ Tarkista, ovatko nastat kiinni kunnolla. Löystyneet nastat eivät pureudu jäähän suunnitellulla tavalla ja ne irtoavat helposti.