Kuinka kauan kuljettajalta kestää laittaa suosikkimusiikkinsa soimaan? Onko ilmastointia kätevämpi käyttää fyysisillä säätimillä vai kosketusnäytöltä? Škoda testaa kaikkea tätä ja paljon muuta simulaattoreilla, mutta myös autoilla ja ihmisillä. Lue lisää testeistä.
Auton käyttäjien toimintaa analysoidaan UX-tutkimuksella eli käyttäjäkokemustutkimuksella. Se pyrkii ymmärtämään auton käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä, mikä otetaan huomioon autojen ja teknisten ratkaisujen kehittämisessä. Käyttäjäkokemuksen tutkimusosaston asiantuntijatiimi kerää ja arvioi tietoja eri lähteistä: olemassa olevista tutkimustuloksista järjestettyihin määrällisiin ja laadullisiin tutkimuksiin. UX-tutkimuksessa on kyse enemmästä kuin vain tavoitteesta selvittää, miten jokin osa tai toiminto ihmisille sopii, ymmärtävätkö he sen käytön ja onko se jotain heidän odottamaansa. Tavallisimmin mitataan, kuinka kauan ihmiseltä kestää jonkin tietyn tehtävän suorittaminen.
Testaamisella pyritään selvittämään, miten ihmiset käyttävät auton eri toimintoja, säätimiä ja katkaisimia kuten sähkötoimisen takaluukun avauspainiketta.
"Esimerkiksi ensin mittasimme, miten kauan kuljettajalta kestää löytää suosikkiradioasemansa tai tietty soittolista omasta kirjastostaan, kun hän haluaa kuunnella musiikkia autossaan. Sitten lisäsimme vaiheittain testaamiseen muita subjektiivisen kokemisen mittauksia, kuten miltä käyttö tuntuu, kuinka tyytyväisiä käyttäjät ovat ja ovatko he vaikuttuneita jostakin tai pitävätkö he jotakin uutena tai upeana. Tai oliko jotakin, mikä koettiin epämiellyttävänä yllätyksenä tai mistä ei pidetty. Nykyään me myös arvioimme määrällisesti tällaiset käyttäjien subjektiiviset ja montaa osa-aluetta koskevat mielipiteet", UX-asiantuntijakoordinaattori Jan Rudinský kertoo.
Data-analyytikkojen tiimi kehittää autojen tekemää tietojen keräämistä ja analysointia. Autot pystyvät havainnoimaan ja tallentamaan, mitä toimenpiteitä auton käyttäjä tekee, ja tätä tietoa voidaan käyttää parantamaan sekä auton toimintoja että käyttökokemusta. Tästä on hyötyä esimerkiksi tutkittaessa pitäisikö auton tiettyjä toimintoja ohjata fyysisillä säätämillä, kuten vivuilla, painikkeilla, katkaisimilla tai kierrettävillä säätimillä vai digitaalisilla säätimillä kosketusnäytössä.
Kerääkö auto käyttäjätietoja?
Olet ehkä pohtinut, keräävätkö uudet autot käyttäjätietoja. Tietoja kerätään käyttäjän yksityisyyttä tarkoin suojaten, ja niitä käytetään vain tiettyjen palvelujen sekä toimintojen optimoimiseen ja parantamiseen. Data-analyytikot keräävät tarvittavat tiedot kohdennetusti erityisten pyyntöjen perusteella. Tiedot saadaan testiautoista ja käyttäjiltä, jotka ovat vapaaehtoisesti suostuneet tietojensa rajoitettuun keräämiseen.
"Yksi tosielämän esimerkki käyttäjäkokemustutkimuksen perusteella syntyneistä innovaatioista on uusien Kodiaq- ja Superb-mallien ilmastoinnin käyttötapa. Ergonomia-asiantuntijoidemme tekemät testit osoittivat, että ilmastoinnin lämpötilan laskeminen kosketusnäytöltä vie kauemman aikaa ja huomiota enemmän pois liikenteestä kuin säätäminen Smart Dials -säätimillä. Siksi päätimme poiketa nykyisestä trendistä ja laitoimme autoihimme kierrettävät ja painettavat säätimet", Rudinský kertoo.
Testaaja on kuvan tilanteessa pyytänyt koehenkilöä vaihtamaan Smart Dial -säätimeen kohdistettua toimintoa.
Hänen tiiminsä on myös osallistunut ohjauspyörän suunnittelussa näppäimien järjestämiseen ja sijoittamiseen. Myös tässä heidän keräämänsä data on auttanut: mitä näppäimiä ihmiset useimmin käyttävät ja mihin kohtaan näppäimet pitäisi sijoittaa ohjauspyörässä. Jotakin toimintoa käytetään kymmeniä kertoja yhdellä ajokerralla, jotakin toista vain muutaman kerran sadalla ajokerralla. "Koska tiesimme, miten tärkeä mikäkin näppäin on, pystyimme suunnittelemaan ohjauspyörän sen mukaisesti", Rudinský lisää.
Apuna tekoäly
Tekoälyn hyödyntäminen kuuluu tänä päivänä myös käyttäjäkokemustutkimuksen data-analytiikkaan. Ihmiseltä tarvittaisiin kuukausien työ jo pelkästään kerätyn massiivisen datamäärän lajitteluun, kun tekoäly suoriutuu siitä muutamassa sekunnissa. Lisäksi data voidaan syöttää kielimalliin luonnollisella kielellä, joten tarvetta koodaamiseen tai ohjelmoimiseen ei ole.
Koehenkilö säätää radion äänenvoimakkuutta Smart Dial -säätimellä.
"Järjestelmä osaa vastata tavallisella kielellä. Parhaillaan kokeilemme, miten näillä järjestelmillä voidaan tehokkaasti käsitellä niitä suuria datamääriä, jotka meillä asiakkailta lähinnä eri tutkimusten tuloksina saatuina on jo käytettävissä. Tekoäly on loistava, sillä se pystyy tunnistamaan asiaankuuluvat lähteet, seulomaan niitä ja ymmärtämään miten kuljettaja käyttää jotakin tiettyä toimintoa”, data-analyytikko Ivana Bohuslavová sanoo.
Kaiken lisäksi tekoäly voi laittaa tietoa kontekstiin. Oletetaan esimerkiksi, että olet kiinnostunut tietämään, miten ihmiset käyttävät vakionopeuden säädintä. Järjestelmä käy läpi valtavan määrän operatiivista tietoa. Se voi määrittää, miten kauan kukin matka kesti sekä miten monta kertaa ja millä ajonopeudella kuljettaja matkan aikana käytti vakionopeuden säädintä. Tekoäly ei anna vastausta numeroiden sekamelskana, vaan selkeänä ja jäsenneltynä tietona.
"Olemme vasta alussa, mutta jo nyt voimme nähdä, että tulevaisuuden mahdollisuudet tällä alalla ovat erittäin laajat", data-analyytikko Štěpán Pícha lisää.
Tässä koehenkilö vaihtaa Smart Dial -säätimeen kohdistettua toimintoa
Ihmisten silmin
Käyttäjäkokemustutkimuksen toisen osa-alueen muodostavat käyttäjillä ja asiakkailla suoritettavat testit, joilla tutkitaan käyttäjän ja auton välistä vuorovaikutusta ja auton eri toimintojen käyttämistä.
"Meidän maailmamme on auton sisätila ja siellä tapahtuva. Edellä mainitsemassani ilmastoinnin tai muiden säätimien kehittämisvaiheessa syntyy yksi tai useampi uusi ratkaisu, jota tai joita on sitten vertailtava ja tutkittava tarkemmin. Ellei vaaraa eturistiriidalle ole, voimme usein käyttää testeissä yrityksemme omia työntekijöitä”, tutkija David Rejzl sanoo.
Yksinkertaistettuna: jos tarkoituksena on tutkia ilmastoinnin säätimien toiminnallisuutta, esimerkiksi yrityksen kirjanpitäjä voi osallistua testeihin. Muutoin käyttäjäkokemustutkimuksen tiimi hankkii testeihin yrityksen ulkopuolelta ihmisiä, joille he asettavat omat kriteerinsä kuten asenne kestävään kehitykseen ja ympäristövastuullisuuteen, perhekeskeisyys tai tietyt sosiodemografiset tekijät.
"Kutsumme heidät haastatteluun, ja jos meillä on prototyyppiauto, keskustelemme sen äärellä. Kutsuun myöntävästi vastanneet kokeilevat testattavia ratkaisuja ja kertovat mielipiteensä niiden hyvistä ja huonoista puolista sekä siitä, mistä he pitivät ja mistä eivät. Samalla tarkkailemme, miten koehenkilöt käyttävät testattavaa ratkaisua ja suoriutuvat annetuista tehtävistä", koordinaattori Petr Filip täydentää.
Ajon aikana testataan erilaisten tehtävien suorittamista kuten radioaseman valintaa.
Yleistä on myös testaaminen simulaattorissa, jossa on ohjauspyörä, polkimet ja kojelauta. Ajamista simuloidaan niin ikään simulaattorin näytöillä. Kuljettaja ohjaa, kiihdyttää, kääntyy, hidastaa ja suorittaa annettavia tehtäviä. Näin kaikki tehdään turvallisessa ympäristössä ilman onnettomuusriskiä.
"Tarkkailemme koehenkilöä ja mittaamme useita muuttujia, kuten poikkeamista ihanneajolinjalta. Näin saamme selville koehenkilön stressitason ja havaitsemme, aiheutuiko tehtävän suorittamisesta tavallista enemmän huomion herpaantumista ajamisesta. Pystymme myös havaitsemaan, mikäli uusi ratkaisu ei ole ihanteellinen – tai jos ratkaisu voisi todellisessa ajotilanteessa käytettynä aiheuttaa riskin", käyttäjäkokemustutkimuksen asiantuntijakoordinaattori Maxim Savelov kuvailee.
Sekuntia nopeampi
Edistyksellisin testaaminen tehdään autossa ja yleensä suljetulla testiradalla ajaen, jolla varmistetaan maksimaalinen turvallisuus. Tällaisessa testaamisessa kuljettaja tuntee aidosti auton, nopeuden, kiihtyvyyden, hidastuvuuden ja sivuttaisvoimat. Testeissä kuljettajat kokeilevat ratkaisuja suorittamalla erilaisia tehtäviä ja asiantuntijat tarkkailevat, miten kuljettajat suoriutuvat ja pääsevät perille.
"Taas kerran tarkkailemme kuljettajia. Testiajamisen jälkeen keskustelemme heidän kanssaan siitä, miten helppoa tai vaikeaa tehtävien tekeminen oli, mikä heistä oli mukavaa ja kätevää ja mikä hidasti tekemistä. Keräämme tulokset kaikilta testin koehenkilöiltä, analysoimme ne ja välitämme tulokset kunkin ratkaisun parissa työskentelevälle tiimille. Tiimit käsittelevät palautetta ja valitsevat, mikä ratkaisu on muita parempi ja kehittämiskelpoisin”, Savelov sanoo.
Kuvassa testataan lämpötilan säätämistä ajon aikana. Koehenkilöltä kysytään, miten helppoa säätäminen on ja tietääkö hän tarkasti, minkä lämpötilan asetti.
Näin testattiin kehitteillä ollut ilmastoinnin käyttökonsepti, joka sittemmin tuli uusiin Kodiaq- ja Superb-malleihin Smart Dials -säätiminä.
"Kun pyysimme koehenkilöitä laskemaan lämpötilaa yhdellä asteella ajon aikana, huomasimme, että kosketusnäytön kautta siihen kului sekunti enemmän aikaa kuin kierrettävillä säätimillä – sekunti, jonka aikana heidän katseensa ei ollut tiessä. Tämä mittaus suoritettiin käyttäen erikoissilmälaseja, joissa on kamerat koehenkilön silmien seuraamiseen ja jotka pystyvät määrittämään, mihin kohtaan katse on suunnattuna ja miten kauan se kyseisessä kohdassa viipyy. Sekunti ei ehkä vaikuta pitkältä ajalta, mutta moottoritienopeutta ajettaessa auto liikkuu siinä ajassa 36 metriä kuljettajan katsomatta tietä. Se oli yksi argumenteistamme, kun halusimme saada autoon fyysiset säätimet”, Savelov kertoo.
Mikä käyttäjäkokemuksen tutkimusosasto?
- Käyttäjäkokemuksen tutkimusosasto on jaettu kahteen tiimiin: data-analyytikoihin ja tutkijoihin.
- Data-analyytikoiden tiimi käsittelee laajaa dataa olemassa olevista tutkimuksista, mutta myös käytössä olevista autoista. Näin tiimi pystyy määrittämään tarkasti, miten autoissa käytetään tiettyjä elementtejä, kuten painikkeita, katkaisimia, monitoiminäppäimiä ja näyttöjä.
- Tutkijoiden tiimi keskittyy tutkimaan autojen käyttäjiä tai koehenkilöitä. Koehenkilöiden todellisia kokemuksia tutkitaan käyttäen kyselylomakkeita tai haastatteluja, tai tarkkailemalla koehenkilöiden toimintaa simulaattorissa tai ajon aikana.
Lue lisää Elroqista tästä linkistä
Lue lisää Kodiaqista tästä linkistä
Lue lisää Sperbista tästä linkistä