Kytkin, kampiakseli, airbag, jarrulevy. Kuulostaa tutulta, mutta tiedätkö oikeasti, miltä ne näyttävät ja miten ne toimivat?
Autossa on kokonainen maailma erilaisia laitteita ja osia, jotka on tehty teräksestä, alumiinista ja muista materiaaleista. Näitä kaikkia insinöörit ympäri maailman ovat hienosäätäneet yli vuosisadan ajan.
Vaikka autot kehittyvät koko ajan, niiden perustekniikka perustuu sydämeltään ja toiminnoiltaan tiettyihin lainalaisuuksiin. Tässä jutussa pääset tutustumaan lähemmin muutamaan valittuun osaan. Tältä ne näyttävät
ja näin ne toimivat.
Kytkin
Moottorin ja vaihdelaatikon välissä sijaitseva kytkin on osa auton voimansiirtolaitteistoa eli erittäin tärkeä osa. Se kytkee moottorin ja vaihteiston toisiinsa – ja myös irti toisistaan. Kytkimiä on erityyppisiä erilaisiin moottoreihin, mutta niiden toimintaperiaate ja tarkoitus ovat aina samat.
Kampiakseli
Kampiakselin jokainen kulma on laskettu millintarkasti. Syvällä moottorin sisällä sijaitseva kampiakseli muuttaa mäntien edestakaisen liikkeen akselin pyöriväksi liikkeeksi, joka puolestaan kulkee vaihteiston kautta vetäville pyörille. Tasapainottavat osat varmistavat moottorin tasaisen käynnin.
Kuljettajan turvatyyny
Äänitorven ja tyylikkään ŠKODA-logon lisäksi ohjauspyörän keskeltä löytyy tärkeä turvallisuusväline: ohjauspyörään integroitu kuljettajan turvatyyny eli airbag. Pienestä koostaan huolimatta turvatyyny pelastaa vuosittain tuhansia ihmishenkiä.
Jakopään hammashihna
Kampiakselin tuottaman liike-energian edellytys on, että myös moottorin imu- sekä pakoventtiilit avautuvat ja sulkeutuvat täsmälleen oikea-aikaisesti. Jakopään hammashihna välittää kampiakselin liike-energian moottorin yläpäässä sijaitsevalle yhdelle tai useammalle nokka-akselille, joka ohjaa tarkasti jokaisen venttiilin liikettä.
Vaihteet
Automaattisen DSG-vaihteiston sisällä sijaitsevat vaihteet ovat mekaanisia taideteoksia. Vaikka hammasjako ja hammaskulma vaihtelevat, ne kohdistuvat täydellisesti yhteen salamannopeiden vaihteenvaihtojen yhteydessä.
Jarrulevy ja -palat
Jarrut ovat auton tärkein turvallisuusvaruste. Jarrut toimivat vain millimetrien liikkeillä ja ne altistuvat toistuvasti muun muassa pölylle, tiesuolalle vedelle ja jäälle. Suomen vaativat keliolosuhteet asettavat jarrujen eri osille erittäin kovat vaatimukset ja siksi on tärkeää, että jarrujen kunto tarkastetaan ja ne huolletaan säännöllisesti valtuutetussa ŠKODA-huollossa.
Ruiskutussuuttimet
Ruiskutussuuttimet ruiskuttavat polttoaineen suoraan sylintereihin. Ne toimivat korkeapaineella ja niissä on yhteensä kuusi reikää, joiden läpi polttoaine jakautuu tasaisesti palotiloihin. Tämä on tärkeää polttoaineen kulutuksen ja pakokaasupäästöjen optimoinnin kannalta.
Valitse aina alkuperäinen ŠKODA-varaosa
Alkuperäiset ŠKODA-varaosat ovat täsmälleen samanlaisia kuin ne osat, joita autoosi on asennettu alun perin tehtaalla. Alkuperäisten varaosien valtteja ovat esimerkiksi:
– huippulaatu
– luotettavuus
– toimintavarmuus
– yhteensopivuus auton muiden osien kanssa
– turvallisuus
– pitkä käyttöikä
– jatkuvat innovaatiot
– kahden vuoden takuu muistilla