ŠKODA Magazine sai tällä kertaa Neste Rallin katsojaopasta tekemään parhaan mahdollisen rallireitin tuntijan, Toni Gardemeisterin. Mukana nyt myös Kalle Rovanperän ensiarviot rallin erikoiskokeista.
Gardemeister osallistui kisaan 12 kertaan ja sijoittui parhaimmillaan kisan kuudenneksi. ”Garden” ralli-innostus ei loppunut kuitenkaan oman uran katkeamiseen, vaan 2010-luvun mies on palvellut lähinnä Jari-Matti Latvalan apuna MM-ralleissa. Sen lisäksi, että Gardemeister on myös tuttu näky penkalla – paikoissa, joissa tapahtuu.
Tämänvuotisessa Neste Rallin reitissä Gardemeister pitää erityisesti siitä, että koko kilpailu ei ole enää isoilla teillä, jotka nykyisillä WRC-autoilla ja niiden vauhtivaroilla muuttuvat jo lähes täysillä ajettaviksi.
Toni Gardemeister on kilpaillut Jyväskylän MM-rallissa itsekin ja tietää miten rallia kannattaa lähteä seuraamaan. Nyt hän kertoo Škoda Magazinen lukijoille parhaat vinkit erikoiskokeiden varsille.
– Pientä tietä voisi olla enemmänkin, koska vauhdit kasvavat. Lähes kaikkiin paikkoihin saa nykyään mennä kaasu pohjassa. Mielellään sitä voisi siirtyä selkeästi hitaammille teille, mutta ne eivät saisi olla pehmeitä. Isolla tiellä kovaa ajaminen on vaikeampaa minulle kuin pienellä tiellä. Jos pitoa on, tykkään ajaa isoakin tietä, mutta torpparin asfaltti ja siinä pöly tai irtosora pinnassa, niin se ei tunnu hyvältä. Silloin se on niin tarkka ajolinjasta. Pehmeällä pinnalla saa mennä enemmän omaa linjaansa, Gardemeister tietää.
Neste Rallin erikoiskokeilta löytyy lukuisia huikeita katselupaikkoja.
Gardemeisterin tärpit katselupaikoiksi:
Shakedown, Vesala 4,26 km, torstaina 26.7. klo 8.00
Paikka: 2,7 – 3,6 km. Risteys vasemmalle, isolle tielle, ja oikea yli nypyn.
Ajo-ohje: VT9 suuntaan Tampere. Käänny tielle 18 suntaan Keuruu / Seinäjoki. Käänny 11 kilometrin ajon jälkeen vasemmalle suuntaan Saukkola 11. Seuraa opasteita. Parkkialue P3.
Gardemeister: Alku on joskus ajettua osuutta. Näyttäisi siltä, että lähdössä oleva nouseva vasen kiristyy lopussa. Se voi olla hyvä paikka katsoa. Myös ensimmäinen risteys on yllättävä, joskin välitie sen jälkeen on hieman tylsä. Toisen risteyksen jälkeisessä nyppyoikeassa voi päästä vähän ilmaan, joten kyllä testipätkällekin mahtuu katselupaikkoja.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Shakedown, Vesala: Tämä EK ei hirveän hyvin kuvaa rallia. Kyse on melko simppelistä pätkästä – vauhdikas EK, jossa mennään kaasu pohjassa, käännellään ja jatketaan taas kaasu pohjassa.
EK1 Harju 2,31 km, torstaina 26.7. klo 19.00 ja perjantaina 27.7. klo 20.00
Paikka: 1,0 – 1,2 km. Alamäki ja käännös puiden väliin. Soralla pitkä oikea, jossa puut lähellä.
Harjun EK:n alue aukeaa klo 17.00 ja oheistapahtumat alkavat klo 18.00.
Gardemeister: Olin vuonna 1996 lähtöviivalla, kun onnettomuus sattui, enkä silloin päässyt ajamaan Harjua. Hidasteet ovat vähän inhottavia tällä pätkällä kun ei pääse ajamaan kunnolla. Ne tuovat vaikeutensa nykyisin, mutta ennen Harju oli hyvinkin nautittava pätkä. Toki, nyt vauhdit ovat niin kovat, että jotain on ollut tehtävä. Katsoisin erikoiskoetta ehkä kuitenkin vesitornin jälkeisessä, putoavassa vasemmassa.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Harju: On Harjulla menoa, mutta olisi varmasti monelle kivempaa aloittaa ralli oikealla metsäpätkällä. Kaupunkipätkä pitäisi aina ottaa varovasti, mutta toisaalta ajaa sekin kunnolla. Vähän ärsyttävä tilanne sinänsä.
EK2/7 Moksi 20,04 km, perjantaina 27.7. klo 8.18 ja klo 15.27
Paikka: 5,3 – 5,8 km. Tarkka jarrutus nyppylän takaa risteykseen, josta käännytään vasemmalle, pienemmälle tielle.
Ajo-ohje: Tietä 23/18 Porin/Seinäjoen suuntaan n. 2 km ja käänny vasemmalle Isolahti9/Mustankorkea 2. Aja tätä tietä 19,5 km Tikkalaan, seuraa opasteita. Parkkialue P3.
Gardemeister: Tämän erikoiskokeen alku taisi olla mukana rallissa ainakin vuonna 2010. Pikkutien vasuri on yllättävä, ja ensimmäinen iso tie tullaan aivan täyttä seuraavaan risteykseen asti. Mutta se risteys on hyvä katselupaikka, koska siihen pitää jarruttaa nypyn takaa, eikä sitä näe kunnolla. Seuraavalla pikkutiellä Jani Paasonen kaatoi aikanaan Focuksensa toiseen suuntaan ajettaessa. Ja on sillä osuudella tullut kaatoja muutoinkin. Siellä on mukavia mutkayhdistelmiä. Myös risteys, jossa (Sébastien) Ogier juttui ojaan ennen viimeistä pikkutien osuutta saattaa olla hyvä. Pikkutie on aiemmista vuosista jo kovettunut.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Moksi: Toivottavasti tällä pätkällä saa heti rytmistä kiinni ja homma toimii. Kyllä se siitä pitäisi lähteä. On mahdotonta tietää, mihin kuntoon pikkutiet menevät, sillä uutta osuutta on niin paljon, ettei kukaan oikein tiedä. Kunhan nyt ei olisi mitään tyhmiä maakiviä, ja minä se, joka löytää ne ekana.
ŠKODA Fabia R5:llä kilpailevat Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen ovat Neste Rallin seuratuimmat ensikertalaiset.
EK3/8 Urria 12,28 km, perjantaina 27.7. klo 9.21 ja klo 16.30
Paikka: 7,4 – 8,7 km. Hirvosen raju kaato vuonna 2010 oikeassa, josta auto lentää poikittain. Pitkä näkemäalue. Jouheita mutkia.
Ajo-ohje: Tietä 18/23 suuntaan Pori/Keuruu noin 33 km Petäjävesi. Jatka noin 8 km suuntaan Pori / Keuruu. Käänny vasemmalle Huttulansalo. Seuraa opasteita. Parkkialue P3.
Gardemeister: Täällä ajetaan alussa uutta ja tosi pientä tietä. Muutoin Urria on vähän mitään sanomaton, en tykkää tästä kauheasti, vaikka iso tie onkin hieno laskea. Tie ei ole hirveän tekninen, eikä vauhtia isossa hypyssä taida olla kuin 85 km/h, joten isoja lentoja siinä tuskin nähdään. Myös loppuosa on uutta, mutta menisin täällä ehkä siihen Mikon (Hirvonen) hyppyriin katsomaan. Se on hieno paikka nähdä autojen lentävän poikittain ilmassa.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Urria: Tälle pätkälle mahtuu muutama makea hyppy. Se isoin pitää vain selvitä, mutta se seuraava oikea yli hypyn on siistiä. Hienoja paikkoja täällä on. Jos vauhdin saa pidettyä yllä, niin hyvin tämäkin menee.
EK4/9 Ässämäki 12,33 km perjantaina 27.7 klo 10.13 ja 17.22
Paikka: 7,1 – 8,7 km. Pitkä oikea alamäkeen. Risteys oikealle ja heti perään vasemmalle.
Ajo-ohje: Aja Jyväskylästä tietä 18/23 Pori / Seinäjoki suuntaan 22,5 km. Käänny oikealle tielle 6250 suuntaan Uurainen 28. Parkkialue P5.
Gardemeister: Mukava EK, joka sisältää korkeuseroja ja joitain yllättäviä paikkoja. Kinkkisiä paikkoja mahtuu aika montakin tälle matkalle, ja luonteeltaankin tämä on sellainen tie, josta pidän.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Ässämäki: Hankalia paikkoja on täälläkin. Jotain kinkkistä on jokaisella pätkällä ja kaikilla pitää onnistua, jotta saa hyvän ajan.
EK5/10 Äänekoski 7,71 km, perjantaina 27.7. klo 11.36 ja 18.45
Paikka: 5,1 – 6,5 km. Kiristyvä oikea ja vasen yli nypyn. Risteys oikealle.
Ajo-ohje: Oulun suuntaan tietä E75. Poistu tieltä 4 (E75) Hirvenkankaalla suuntaan Suonenjoki / Suolahti ja seuraa opasteita. Parkkialue P2.
Gardemeister: Tykkään paljon tämän erikoiskokeen luonteesta. Toinen ajosuunta oli varsinkin nautinnollinen, ja uskoisin, että tämä EK onnistuisi minultakin hyvin kilpurilla. Äänekoskella on paljon sellaisia kääntyviä ja sumputtavia paikkoja. Eiköhän ne samat mutkat ole, jotka ovat tiukkoja tähänkin suuntaan.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Äänekoski: Kai ne pahat paikat nuotteihin tuli. Ei ainakaan jäänyt mikään mietityttämään, ettei olisi tullut. Saa nähdä, kuinka auton säätöjen laita sitten on. Niiden pitäisi olla niin hyvät kuin ne vain voivat olla.
EK6 Oittila 19,34 km, perjantaina 27.7. klo 14.24
Paikka: 6,4 – 7,7 km. Hieno oikea ja risteys vasemmalle. Pomppuja. Alamäki alkaa.
Ajo-ohje: Aja Jyväskylästä Nelostietä n. 31 km ja käänny oikealle tielle 6134 suuntaan Rutalahti 10. Rutalahdessa käänny oikealle suuntaan Tammiharju 21 / Selänpohja 8. Aja noin yksi kilometri ja käänny oikealle suuntaan Oittila 17. Seuraa opasteita. Parkkialue P1.
Gardemeister: Olin joskus F-Cupissa katsomassa täällä alun uudella osuudella. Siellä on tosi yllättävä paikka, jossa ainakin 30 autoa meni ulos, mikä on siinä sarjassa harvinaista. Heti kärkikuskeille se nyppyoikea toimi silloin. Nyt tie menee tosi huonokuntoiseksi ja rengasrikon mahdollisuus on suuri. Vielä lopun Raidanlahden-lenkillä on paikka, jossa esimerkiksi Pontus Tidemand ajoi ulos toiseen suuntaan mentäessä. Nyt tämän osuuden lopussa on tiukkoja mutkia, erityisesti viimeisen 2,5 kilometrin matkalla.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Oittila: Alku on täällä sitten todella kapeaa. Näyttää jo nyt siltä, että irtotavaraa on paljon ja maakiviä myös. Toivottavasti tämä ei menisi kovin pehmeäksi. Kerran tämä vain ajetaan, joten ei pitäisi olla niin paha.
Neste Ralli on suomalaisen rallikesän ehdoton huipennus.
EK12/18 Päijälä 23,92 km, lauantaina 28.7. klo 8.13 ja 17.36
Paikka: 8,4 – 9,2 km. Notkomutkat ja risteys vasemmalle isommalle tielle. Yllättävä oikea, jossa viime vuonna tuli romua
Ajo-ohje: Aja tietä 9 (E63) Jämsään ja Jämsän liikenneympyrästä (9-24-56) tietä Lahden suuntaan noin 41 km ja käänny oikealle tielle 325 suuntaan Tampere 80. Seuraa opasteita. Parkkialue P3.
Gardemeister: Ison tien yllättävä oikea toimi viime vuonna erittäin hyvin. Siellä ryvettiin oikein porukalla, ja tänäkin vuonna se kohta on varmasti hyvin kansoitettu. Alun vähän pientä tietä kun on tultu kovaa, niin tämä ison tien paikka on yllättävä. Silmän hämäykseen sen vaikeus perustuu. Alkuosallakin on hyvä hyppy, ja toisaalta, täälläkin pienen tien osuudet menevät huonoon kuntoon.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Päijälä: Kyllä Skodallakin pitäisi pystyä hyppäämään. Tarkoitus on se, että saisi pidettyä vauhdin yllä. Täällä on monenmoista erilaista osuutta, ja vauhtia sen mukaan paljon. Kova herätys lauantaihin.
EK13/19 Pihlajakoski 14,90 km, lauantaina 28.7. klo 9.29 ja 18.54
Paikka: 12,9 – 14,9 km. Petollinen vasen-oikea –yhdistelmä yli nypyn.
Ajo-ohje: Aja Ysitietä Jämsään ja käänny liikenneympyrästä tielle 24 Lahden suuntaan. Aja noin 20 km ja käänny suuntaan Pihlajakoski ja seuraa opasteita. Parkkialue P1.
Gardemeister: Suosikkipätkäni kumpaankin suuntaan. Maalin vasen-oikea –yhdistelmä on vaikea ja ylitykset heittävät täällä useimmissa paikoissa. Niille on vain vaikea päästä. Pikkutielläkin on mutka, jossa (Thierry) Neuville ajoi ulos toiseen suuntaan mentäessä.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Pihlakoski: Pätkä alkaa pienempää tietä ennen kuin tullaan risteys isommalle, ja siellä sitä vauhtia sitten riittääkin. Isolla tiellä on paljon tarkan ajolinjan paikkoja. Mukava pätkä tämäkin.
EK 14/17 Kakaristo 23,66 km, lauantaina 28.7. klo 10.38 ja 16.08
Paikka: 6,0 – 7,4 km. Oikea yli nypyn ja vauhdikas vasen, Lapin leveäksi ajo. Nopeita mutkat ja hyppy vasemmalle, ns. Amazonin paikka.
Ajo-ohje: Aja Jyväskylästä Ysitietä Tampereen suuntaan Jämsän liikenneympyrään. Jatka noin 7 km ja käänny vasemmalle Rapsulantie. Seuraa opasteita. Parkkialue P3.
Gardemeister: Tältä erikoiskokeelta löytyy kaikkea – on uutta ja vanhaa paikkaa. Ison tien linjapaikka aivan lopussa on haastava. Ja heti ison tien alusta löytyvä paikka, jossa Esapekka Lappi ulkoili Skodallaan on myös vaikea. Vanha tuttu paikka, jossa Volvo Amazon hyppää ojaan, on hieno paikka katsoa, jos haluaa fiilikseen päästä. Kakariston risteys itsessään on näyttävä, ja se kokemus ainakin kerran elämässä täytyisi kokea.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Kakaristo: En tiedä, onko tämäkään pätkä yksi yli muiden, sillä upeita erikoiskokeita nämä ovat kaikki. Täälläkin joutuu syöttämään huolella. Pikkutie loppupäässä on huima; siellä pääsee törkeää kyytiä ja ahtaita paikkoja on paljon.
Neste Ralli on kuuluisa huimista hyppyreistään. Ilmavaa menoa on luvassa tänäkin vuonna.
EK 15/16 Tuohikotanen 8,95 km lauantaina 28.7. klo 12.13 ja 14.55
Paikka: 5,5 – 6,5 km. Pitkä ja kovavauhtinen ylämäki. Alamäki ja iso hyppy notkossa.
Ajo-ohje: Aja Ysitietä Tampereen suuntaan noin 33 km ja käänny oikealle suuntaan Hirvimäki 13. Seuraa opasteita. Parkkialue P3.
Gardemeister: Tämä on vieraampi erikoiskoe minulle, ei ihan suosikki missään nimessä. Leustun erikoiskokeelle minulla tuli usein hyvä aika, ja niissä maisemissa tälläkin EK:lla osittain mennään. Alun peltomutkat ovat heti hyvä paikka katsoa, sillä niihin ei tarvitse pitkästi kävellä. Ja loppupään hyppy notkossa on aina tarkasti otettava paikka.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Tuohikotanen: Siitä pikkutien notkon pohjalta saa vielä hyvän vauhdin pikkutien hyppyriin ja vielä sen jälkeisestä oikeastakin lentää. Toivottavasti mennään suoraan yli, mutta auto voi lentää vähän vinossa siitä.
EK 20/22 Laukaa 11,74 km, sunnuntaina 29.7. klo 8.38 ja klo 11.01
Paikka: 8,6 – 9,3 km. Peltomutkat ja nouseva, kiristyvä vasen.
Ajo-ohje: Tietä 637 suuntaan Laukaa noin 15 km. Käänny oikealle tielle 640 Lievestuore 25 / Vihtavuori. Aja noin 3 km ja käänny vasemmalle Kuhankoski 2 / Kantola 5. Seuraa opasteita. Parkkialue P4.
Gardemeister: Olen tällä pätkällä joskus kaatanutkin ladon nurkalla. Silloin ei ajettu näinpäin, mutta Astra humahti katolleen. Se paikka on nyt noin pari kilometriä maalista. Hyvä erikoiskoe Laukaa on, vaikka luonne tällä pätkällä on hieman muuttunut. Nyt mennään paljon asutusten keskellä. Lossimutka on vähän erikoinen, vaikka se ei kiristy, eikä mitään. Lopun peltomutkat ovat kireitä, joten niihin voisin mennä katsomaan.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Laukaa: Tämä on rallin peruspätkiä, joten tämänkin pitäisi mennä. Jos joudutaan kilpaa ajamaan vielä sunnuntaina, niin Laukaa luonnistuu siihen tarkoitukseen kyllä hyvin.
EK 21/23 Ruuhimäki 11,12 km, sunnuntaina 29.7. klo 9.38 ja klo 13.18 (Power Stage)
Paikka: 7,2 – 8,6 km. Risteys oikealle, isolle tielle. Hyppyjä ja vauhdikas osuus. Harri Rovanperän ulosajomutka 2004.
Ajo-ohje: VT9 Kuopion suuntaan. Käänny valtatielle 13 suuntaan Kangasniemi. Käänny oikealle Mikroradantielle. Seuraa opasteita. Parkkialue P2.
Gardemeister: Perinteinen tie ja mielenkiintoisia hyppyjä. Paljon on täällä tullut nähtyä kunnon loikkia, ja nytkin kun taistellaan vielä Power Stage –pisteistä, niin niitä varmasti nähdään. Aerodynamiikka painaa kuitenkin autoa aika paljon kiinni tiehen. Vaikka on kovempi vauhti, niin autot eivät enää ponkaise sillä tavalla ilmaan. Täällä parhaita katselupaikkoja ovat lopun hyppyrit ja mutka, jossa Harri Rovanperä kaatoi Peugeotinsa.
Kalle Rovanperän mietteitä erikoiskokeesta, Ruuhimäki: Tätä ovat pojat ajaneet useana vuonna, ja viime vuonnakin tästä oli mukana 3-4 kilometriä Shakedownissa. Ruuhimäki vaikuttaa hyvältä, ja pitäähän se legendaarinen hyppysuorakin päästä kokeilemaan eka kertaa.