Toni Gardemeister ihastelee Octavia RS:n muotoilua. ”Ulkonäöstä pelkkää plussaa.”

ŠKODA Octavia RS 230 -erikoismalli on vahva auto kuljettajalle, joka arvostaa suorituskykyä ja ajonautintoa. Pitkän linjan ammattikilpa-autoilija Toni Gardemeisterille määritelmät taatusti sopivat. Siispä tuumasta toimeen ja nokka kohti Kouvolaa.

Ikää 40. Takana 113 MM-starttia. Kuusi kertaa MM-rallin palkintokorokkeella, SM-kultaa, yhteensä peräti 212 rallikilpailua.

Toni Gardemeister kuuluu siihen kultaiseen sukupolveen, joka raivasi tiensä huipulle 1990-luvulla ja piti Suomen sinivalkoisia värejä vahvasti esillä ralliautoilun huipulla yli vuosikymmenen ajan.

Useilla automerkeillä kilpaillut Gardemeister ajoi suuren osan MM-ralleista Škodan WRC-autoilla. Ajaja keräsi tukun MM-pisteitä niin Octavian kuin Fabian WRC-autoilla.

Tässä on koeajajamme. Taatusti oikea mies urheilullisen Škoda Octavia RS 230 Combin ohjaimiin.

Sporttista särmää

Kouvola Circuit -nimeä kantava MM-tason rallicross-pyhättö Kouvolan Tykkimäessä kylpee loppukesän auringossa. Toni Gardemeister varjostaa kädellä silmiään, kun kaarran uudella Octavia RS 230:lla moottoriradan varikolle.

”No onpas auto todella hyvän näköinen”, Gardemeister toteaa kiertäessään auton ympäri.

”Octavia on aina ollut tyylikäs, mutta nyt tässä on jotain aivan erityistä särmää. Kun autoon tulee kulmikkuutta lisää, siitä tulee heti sporttisemman näköinen. Uudessa RS230:ssä on näyttävyyttä.”

Tyylikäs sisusta

Aktiivinen koiran omistaja avaa kiinnostuneena tavaratilan sähköisesti avautuvan kannen.

”Tavaratila on ollut jo edellisessä Octaviassa valtava, mutta tässä se on vieläkin suurempi. Monessa isommassa autossa on aivan naurettava paksi tähän verrattuna”, Gardemeister pohtii.

Seuraavaksi on sisätilojen vuoro. ”Sisustan materiaalit ovat laadukkaita. Kojelautakin on erittäin hyvän tuntuista, pehmeää ja kivaa materiaalia”, Gardemeister tunnustelee.

”Mustaa pintaa ja joukossa vähän punaista ompeletta, erittäin tyylikäs värimaailma. Sopii auton henkeen hyvin. Eikä mitään turhaa krumeluuria.”

Tumman ohjaamon pintoja ihasteleva koeajaja tuntuu nauttivan myös Octavia RS:n urheilullisista istuimista.

”Istuin on tosiaan hyvä ja hienosti muotoiltu. Se antaa hyvän sivutuen ja on sopivan pehmeä. Itse asiassa harvassa autossa olen nähnyt etuistuimia, joissa on näin hyvä sivutuki. Siitä täydet pisteet”, Gardemeister hymyilee.

Vakaa alusta

Pitkänhuiskea Gardemeister istahtaa takaistuimelle.

”Oho, onpa täällä tilaa. Auton kasvu näkyy ja tuntuu. Hyvin mahtuu eteen ja taakse pitkäkin mies.”

Gardemeister palaa etuistuimelle ja painaa Octavia RS:n starttinappia. Koeajon maantielenkillä kokenut ralliautoilija löytää heti kovaan ajoon viritetyn jousituksen hyvät ominaispiirteet.

”Alusta on jämäkkä. Se tukee ajamista ja antaa hyvän tuntuman”, Gardemaisten tunnustelee.

Reippaammassa ajossa myös jarrut joutuvat koetukselle. Octavia RS:ssä jarrulevyjä on suurennettu, jotta ne vastaavat auton kasvaneita vaatimuksia. ”Hyvin purevat. Jarruihin voi luottaa”, Gardemeister vakuuttuu.

Octavia RS230:n pieni kääntösäde yllättää Toni Gardemeisterin.

Octavia RS230:n pieni kääntösäde yllättää Toni Gardemeisterin.

Ratatestin vuoro

Maantiekoeajon jälkeen palaamme Kouvola Circuitin varikolle. On pienen ratatestin vuoro.

”Kas, täältähän löytyy jopa kierrosaikamittari”, Gardemeister huomaa RS 230-mallin ajotietokonetta selatessaan. Kierrosaikoja ei tällä kerralla kuitenkaan oteta.

Radan kiperiä mutkia sisältävä asfalttiosuus haastaa Octavia RS 230:n. Gardemeister kiihdyttää vuosien kilpakokemuksella auton huikeaan lentoon.

”Moottori on tehokas ja vääntävä. Alusta toimii radallakin hyvin varsinkin, kun ottaa huomioon, että tämä on jo iso auto.”

Kiitosta saa myös auton ohjaus. ”Tämä kääntyy ihan paikallaan. Onpa yllättävän pieni kääntösäde. Tämän saa varmasti ihan mihin vaan parkkiin.”

”Ratti sopii käteen ja materiaali on hyvä”, Gardemeister arvioi.

Moottorin vahva vääntö sopii kovempaankin ajoon.

Moottorin vahva vääntö sopii kovempaankin ajoon.

Oma kilpatalli

Lopuksi on vielä hetki aikaa kerrata Gardemeisterin ammatilliset kuulumiset. Kokonaan mies ei ole eläkkeelle vieläkään vetäytynyt, vaikka pari vuotta sitten aavikkorallissa sattunut selkävamma ajamista hieman rajoittaakin.

”Meillä on oma rallitiimi TGS. Sen puolesta on ollut aika paljon kisoja viime aikoina”, Gardemeister kertoo.

”Rallitallissamme on tällä hetkellä kaksi Škoda Fabia S2000 -autoa ja joulukuussa pitäisi tulla Fabia R5 kolmanneksi”, Gardemeister paljastaa.

Lisäksi arvostettu kuljettaja on usein mukana WRC-ralleissa suomalaiskuljettajien neuvonantajana. Gardemeister harjoittaa myös pienessä mittakaavassa ajovarustekauppaa.

”Se on ihan harrastus tällä hetkellä, mutta eteenpäin mennään hyvillä mielin tälläkin rintamalla.”

Teksti: Jari Kohonen
Kuvat: Esko Tuomisto