25.2.2020
Toinen kahdesta Škoda 125 vuotta

ŠKODA 1100 OHC Spider saavuttaa noin 200 km/h:n huippunopeuden. Suurin moottoriteho on 92 hevosvoimaa, mikä on pienestä iskutilavuudesta puristettuna paljon.

Näitä punaisia kaunottaria on maailmassa vain kaksi. Tässä hän on: kevyt ja nopea karismaattinen kuusikymppinen ŠKODA 1100 OHC Spider.

TEKSTI: Sari Okko / KUVAT: ŠKODA Auto

Škoda 1100 OHC Spider edustaa merkittävää merkkipaalua tehtaan jo 116-vuotta kestäneessä moottoriurheilusaagassa. Toinen Spidereistä on nähtävillä Mladá Boleslavissa tehtaan ŠKODA-museossa, toinen englantilaisen ŠKODA-maahantuojan kokoelmissa. Tehtaan autoyksilö ei kuitenkaan vain pölyty museossa, vaan sillä osallistutaan edelleen aktiivisesti merkittäviin kansallisiin ja kansainvälisiin klassikkoautotapahtumiin.

Moottorin iskutilavuus on 1100 cc. Vapaasti hengittävät vaakaimu-Weberit huolehtivat polttoaineen syötöstä.

Ensimmäisen kilpailuvoiton autolla ajoi kokenut tehdaskuljettaja Miroslav Fousek kesäkuussa 1958 paikallisessa ratakilpailussa. Putkirunkoinen kilpuri on hyvä esimerkki Škodan insinöörien ennakkoluulottomasta suunnittelusta ja teknisestä osaamisesta jo kuuden vuosikymmenen takaa. Sama intohimo uuden luomiseen ajaa tehdasta edelleen menestyksekkäästi eteenpäin niin mutkaisilla rallipoluilla kuin siviililiikenteessä.

Kori on hyvin sulavalinjainen. Valot on katettu pleksillä ilmanvastuksen minimoimiseksi.

Ohjaamo on kilpa-automaisesti askeettinen. Kuppi-istuimet antavat hyvän tuen kamppailussa moottoriradan G-voimia vastaan.

Varapyörä löytyy takaluukusta. Kaikest näkee, että suunnittelijoiden ykkösprioriteettina on ollut auton keveys.

ŠKODA aloitti kaksipaikkaisen punaisen kaunottaren kehittämisen keväällä 1956.