› ŠKODA SCALA on Škodan ensimmäinen Volkswagen-konsernin skaalautuvaan A0 MQB -perustekniikkaan pohjautuva automalli› Täysin uuden hatchbackin ulkonäkö jatkaa muotokielen kehitystä› Aitoon ŠKODA-tapaan uutuusmallissa reilusti monikäyttöistä tilaa kompakteissa ulkomitoissa› Tehokkaat ja taloudelliset TSI- ja TDI-moottorit sekä ekologinen maa/biokaasumoottori (CNG), kaikki moottorit pakokaasuahdettuja› Suuremman kokoluokan autoista tunnetut avustinjärjestelmät vievät turvallisuuden tässä kokoluokassa uudelle tasolle› Uudet ŠKODA Connect -mobiilipalvelut liittävät kuljettajan, auton ja ympäristön toisiinsa
Škodan pääjohtaja Bernhard Maier kiteyttää: “Uudella ŠKODA Scalalla aloitamme uuden luvun Škodan perheautokokoluokan tarinassa. Se on suunniteltu täysin uutena, ja tekniikallaan, turvallisuudellaan ja muotoilullaan se asettaa kokoluokkaansa uudet mittapuut. Olemme varmoja, että Scalalla on erinomaiset edellytykset määritellä pienten perheautojen kokoluokka uudelleen.”
Uuden Scalan myötä ŠKODA esittelee sarjatuotantoautomallissa uuden emotionaalisen korimuotoilunsa ja sisätilojen muotokielensä. Ne herättivät suurta huomiota VISION RS -konseptiautossa, joka esiteltiin tämän vuoden Pariisin autonäyttelyssä. Uudella automallillaan ŠKODA tekee merkittävän harppauksen myös tekniikassa. Latinan kielestä tuleva, portaita tai tikkaita tarkoittava SCALA-nimi sopii uutuusmallille mainiosti. Scalan myötä ŠKODA nousee kehityksen portailla useamman askelman samalla kertaa.
Dynaamiset muotoiluelementit ja tarkat linjat luovat tälle autolle tunteisiin vetoavan ulkonäön, jolla on vahva identiteetti. Uuden ŠKODA Scalan piirteissä on toteutettu ŠKODA-muotokielen seuraava kehitysvaihe, joka tulee näkymään myös kaikissa tulevissa ŠKODA-automalleissa. Uusi SCALA on myös ensimmäinen Euroopassa myytävä ŠKODA-automalli, jonka takaluukun pinnassa on ŠKODA-tekstilogo merkkilogon sijasta.
Kompakteista ulkomitoistaan huolimatta ŠKODA SCALA tarjoaa reilun väljät sisätilat. Tämä perheautokokoluokan uutuusmalli on 4 362 mm pitkä, 1 793 mm leveä ja 1 471 mm korkea. Pitkän 2 649 mm:n akselivälin ansiosta ŠKODA Scalan ajo-ominaisuudet ovat mainion vakaat.
Sisätiloillaan ŠKODA SCALA yltää varsin lähelle ŠKODA Octaviaa. Polvitilamitta on 73 mm (ŠKODA Octaviassa 73 mm), kyynärpääleveys takana 1 425 mm (ŠKODA Octaviassa 1 449 mm) ja pääntila takana 982 mm (ŠKODA Octaviassa 980 mm). Aitoon ŠKODA-tapaan ŠKODA Scalassa on yksi autokokoluokkansa suurimmista tavaratiloista: 467 litraa. Takaistuimien kääntäminen alas suurentaa tavaratilan 1 410 litraan.
Varustus sisältää innovatiiviset LED-ajovalot ja LED-takavalot. Tämä uusi perheautokokoluokan malli on ensimmäinen ŠKODA, jossa on dynaamiset eli "juoksevat" takavilkut. Takapuskurin alle saa lisävarusteena Simply Clever -ratkaisun: vetokoukun, joka tavaratilassa olevaa painiketta painamalla kääntyy esiin sähkötoimisesti. Muita aidon ŠKODA-tyylin varusteita uudessa Scalassa ovat sateenvarjolokero (ja sateenvarjo) kuljettajan ovessa, jääraappa polttoainesäiliön luukun sisäpinnassa sekä lisävarusteena tarjottava sähkötoiminen takaluukku.
Luokkansa paras online-palvelujen ja tietoviihdejärjestelmien sukupolvi ŠKODA Scalan modernia ulkonäköä vastaten tähän autoon on integroitu uusinta digitekniikkaa. Saatavilla oleva digitaalinen mittaristo Virtual Cockpit on monipuolisesti muunneltavissa. Sen 10,25-tuumainen näyttö on perheautokokoluokan autojen suurin. Tietoviihdejärjestelmän näyttö voi olla kooltaan jopa 9,2 tuumaa, mikä myös on tämän kokoluokan autojen suurimpia.
ŠKODA Connect -mobiilipalvelujen uuden sukupolven myötä auton keskuslukitus on mahdollista avata ja lukita älypuhelin-etäkäyttötoiminnolla. Tietoviihdejärjestelmän ohjelmiston tai navigoinnin kartan päivitykset sujuvat kuten päivitykset älypuhelimessa huoltokumppaniliikkeessä käymättä. Kaikki ŠKODA SCALA -mallit ovat autoon integroidulla eSIM-liittymällä aina verkossa: sillä toteutuu nopea LTE-internetyhteys, eikä muuta SIM-korttia tai älypuhelimella rakennettua yhteyttä tarvita. Tämä vakiovarusteinen eSIM-liittymä tukee myös hätäpuhelutoimintoa ja Proactive Service -palveluja.
Viisi taloudellista moottoria ja alustan säätöjärjestelmä saatavissa ŠKODA Scalan moottorivaihtoehtoja on viisi. Kaikki moottorit täyttävät pakokaasun päästöstandardin Euro 6d-TEMP vaatimukset. Bensiinimoottoreita on kolme, dieselmoottoreita yksi ja myöhemmin vuonna 2019 mukaan tulee ekologinen, maa/biokaasua (CNG) käyttävä moottori. Kaikissa moottoreissa on polttoaineen suoraruiskutus, pakokaasuahdin, moottorin start-stop-toiminto ja jarrutusenergian talteenotto.
Yksilitraisen 70-kilowattisen (95 hv) 1.0 TSI -moottorin voima välittyy viisivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla. Yksilitraisen 85 kW:n (115 hv) 1.0 TSI -moottorin yhteydessä autossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, ja tarjolla on myös 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. ŠKODA SCALA -malliston tehokkain moottori on 1.5 TSI. Tämä nelisylinterinen moottori kehittää tehoa 110 kW (150 hv). Sen yhteydessä autossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, ja myös 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on saatavissa. Kaikissa bensiinimoottorimalleissa on pakokaasun hiukkassuodatin.
Nelisylinterisen 1.6 TDI -dieselmoottorin teho on 85 kW (115 hv) ja suurin vääntö 250 Nm. Pako-kaasun jälkikäsittelystä huolehtivat SCR-katalysaattori, AdBlue-lisäaineruiskutus ja dieselhiukkas-suodatin. Myös tämä moottori täyttää pakokaasun päästöstandardin Euro 6d-TEMP. Taloudellisen dieselmoottorin jatkona on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on myös saatavissa.
Moottori 1.0 G-TEC on taloudellisin vaihtoehto ajaa uudella ŠKODA Scalalla. Tämä kolmisylinterinen moottori on erityisesti suunniteltu maa/biokaasun (CNG) käyttämiseen. Sen CO2- ja NOx-päästöt ovat pienemmät kuin perinteisten polttoaineiden moottoreiden. Jos kaasu ajon aikana loppuu, matka jatkuu bensiinillä. CNG-moottorin uusimman version teho on 66 kW (90 hv), ja sen yhteydessä autossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.
Jo vakioalustalla uuden ŠKODA Scalan ajo-ominaisuudet ovat erittäin turvalliset. Alusta on täsmällisesti reagoiva. Lisäksi saatavissa on uusi Sport Chassis Preset -alustansäätöjärjestelmä. Siinä on kaksi asetusvaihtoehtoa, joiden myötä auton ominaisuudet ovat yksilöitävissä ja sporttisemmat. Sen yhteydessä alusta on 15 millimetriä matalampi. Jos normaaliasetuksen sijasta valitaan Sport-asetus, auton iskunvaimennus on jäykempi ja siten ajettavuus tukevampi. Näin tarjolla on sporttisempi ajotuntuma ja tiukempi ote tiehen. Kuljettaja valitsee haluamansa asetuksen ajoasetuksen valintavalikosta.
Uusia avustinjärjestelmiä suuremman kokoluokan automalleista Tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Christian Strube korostaa: “Uusi ŠKODA SCALA perustuu Volkswagen-konsernin skaalautuvaan MQB -perustekniikkaan. Sen myötä voimme käyttää voimansiirron ja alustan uusimpia komponentteja, mutta pystymme myös toteuttamaan useita uusia kuljettajan avustinjärjestelmiä, joita tähän mennessä on ollut vain suuremman kokoluokan autoissa. Passiivisen turvallisuuden lukuisten järjestelmien ja ratkaisujen kanssa avustinjärjestelmien toiminnot nostavat ŠKODA Scalan turvallisuuden erinomaiselle tasolle.”
Yksi ŠKODA Scalan kehittyneistä avustinjärjestelmistä on Side Assist -katvealueavustin. Tämä järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos takaa lähestyy ohittava auto tai jos takaviiston kuolleessa kulmassa on auto. Entuudestaan tutun kaistanvaihtovaroittimen toimintasäde on 20 metriä, mutta Side Assist pystyy havaitsemaan ajoneuvot jopa 70 metrin päästä. Siten järjestelmä pystyy tehokkaasti varoittamaan kuljettajaa vaaratilanteista myös moottoritieajossa tai monikaistatiellä ajettaessa. Peruutusvaroitin lukeutuu Side Assist -katvealueavustimen toimintoihin. Tarjolla oleva mukautuva vakionopeuden säädin (ACC) on myös sovitettu etenkin moottoritieajoon, ja sitä voi käyttää ajonopeuteen 210 km/h saakka. Kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assistant sisältyvät vakiovarustukseen. Kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen sisältävä, aluetta auton edessä valvova automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assistant auttaa välttämään onnettomuuksia kaupunkiajossa. Saatavilla oleva Park Assist -pysäköintiavustin tarjoaa kuljettajalle avun auton pysäköintiin – se osaa automaattisesti tehdä ŠKODA Scalan taskupysäköinnin tai pysäköinnin poikittaiseen pysäköintiruutuun ja myös ohjata lähtemään pois pysäköinnistä.
Erinomainen ja kompromissiton turvallisuus Ajamisen turvallisuuden sekä hyvän näkyvyyden ja havaittavuuden varmistamiseksi ŠKODA Scalassa on saatavissa LED-ajovalot ja LED-takavalot. Sisätilojen LED-tunnelmavalaistus luo miellyttävän valoilmapiirin.
Auton kokonaisturvallisuutta parantavat useat passiivisen turvallisuuden järjestelmät ja ratkaisut. Jos törmäysvaaran uhka on välitön, ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist sulkee sivulasit ja kiristää etuturvavyöt valmiiksi. Törmäysten varalle ŠKODA Scalassa voi kuljettajan ja matkustajien suojaksi olla peräti yhdeksän turvatyynyä. Kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyjen ohella tässä uudessa perheautokokoluokan automallissa on kuljettajan polviturvatyyny ohjauspyörän alapuolella, sivuturvatyynyt etuovissa ja ikkunaturvatyynyt. Takaoviin asennetut takasivuturvatyynyt ovat saatavissa lisävarusteena. Törmäyksen tapahduttua Multi-Collision Brake -monitörmäysjarrutusjärjestelmä estää auton hallitsemattoman liikkumisen. Hätäpuhelutoiminto soittaa hätäpuhelun automaattisesti turvatyynyjen tai etuistuimien turvavyönkiristimien laukeamisen myötä. Hätäpuhelun voi soittaa myös manuaalisesti milloin tahansa.
Videot ovat katsottavissa tästä linkistä.