10.1.2019
Täydellisyyden tavoittelua Škoda Sponsoroi

MM-rallivuosi 2018 oli ŠKODA Motorsportille lähes kaikilla mittareilla täydellinen. Tiimi osallistui 12 osakilpailuun, joista WRC2-luokkavoittoja tuli ilahduttavasti 11 kertaa.

TEKSTI: MIIKA WUORELA / KUVAT: ŠKODA Auto

Sattumaa tai ei, mutta välittömästi 18 vuotta täytettyään Kalle Rovanperä näytti, mistä on tehty.
Nuorukaisen vauhti oli heti alkukaudesta kohdillaan, mutta luokkavoittoon Rovanperä ennätti ensimmäistä kertaa lokakuun alun Walesin osakilpailussa.

Voittamisen punaisen langan löydettyään epäselvyyttä ei sitten enää ollutkaan. Walesissa kaatui WRC2-luokan hallitseva maailmanmestari Pontus Tidemand ja Kataloniassa saman koki uudeksi mestariksi samaisessa rallissa kruunattu Jan Kopecky . Oli siinä kokeneemmilla Škoda-sotureilla ihmettelemistä, kun nuori suomalainen varasti tahtipuikon tallikavereiltaan ennätysnopeasti.

Rovanperän nousua absoluuttiselle huipulle osattiin odottaa jo Monte Carlo -rallin kakkossijasta lähtien. Tuon saavutuksen nuorukainen ajoi vielä Toni Gardemeisterin pyörittämän TGS Worldwide -tiimin autolla, mutta muissa kisoissa alla oli tehtaan auto.

Siinä missä Kopecky oli viidellä osakilpailuvoitolla selvä mestari, Rovanperä pystyi minimoimaan kokemuksen merkityksen MM-tason ralleissa. Puhdas lahjakkuus ei voinut jäädä huomiotta.

Kalle Rovanperä ajoi hienon kauden 2018 ja jatkaa Škodan tiimissä tulevalla kaudella tallikaverinaan Jan Kopecky,

Mestarin uudet vaatteet

Škodan tiimille kausi oli kaiken kaikkiaan täysosuma. Tiimin kolme vakituista kuljettajaa ylsivät jokainen useammin kuin kerran osakilpailuvoittoon, mitä voi jo sinänsä pitää erinomaisena saavutuksena. Kun yhtälöön lisätään vielä murskamarginaalilla tullut valmistajien mestaruus, kausi oli tiimille yksi merkin historian parhaista.

Tulevalla kaudella Škodan tiimissä jatkavat Rovanperä ja Kopecky. Tämä tietää uusia haasteita tiimin jättävälle Pontus Tidemandille.

Fabia R5 tulee sekin kokemaan jotain uutta. Ulkoa katsottuna erot huomaa auton muuttuneessa värityksessä sekä hienoisessa kasvojen kohotuksessa. Konepellin alla tapahtuneista muutoksista tiimi ei ole tarkemmin tiedottanut, mutta varmaa on, että kiirettä pitää myös kaudella 2019.

Kalle Rovanperä nousi nopeasti WRC2-luokan terävimpään kärkeen.

KAKSI KILOMETRIÄ KARTTURINA

”Vasen helppo ahne 2, lyhyt vasen eri tilaa assu”. Muun muassa tällaisen nuotin Rovanperä tarvitsi sijaiskartturiltaan lyhyellä viuhahduksellaan Rosovicen erikoiskokeella.

Mediamatkan Tšekkiin kruunasi action-päivä ja pääsy lukemaan Rovanperälle nuotteja. Kirpeän aurinkoinen päivä valkeni valikoidulle toimittajajoukolle iloisissa tunnelmissa.

Noin 60 kilometriä lounaaseen Prahasta sijainnut Rosovice oli heti aamutuimaan kahden kilpa-auton ja ison huoltorekan saartama. Päivän juoni oli selkeä. Rovanperän kartanlukijan Jonne Halttusen opastuksella oli tarkoitus päästä selville kaksikon käyttämästä nuottikielestä – ja pystyä myös lukemaan nuotit Rovanperälle täydessä vauhdissa.

Mukavan kuuloinen haaste, kieltämättä

Aivan kylmiltään tehtävään ei lähdetty. Miehet olivat jo aamutuimaan käyneet nuotittamassa parikilometrisen erikoiskokeen, joten merkinnät olivat valmiina paikalle saavuttaessa.

Kun olin kirjannut vihkoon kaiken huolellisesti, oli aika hypätä Rovanperän kanssa siviilimalliseen Superbiin ja käydä ajamassa tie kertaalleen nuottien kanssa. Tässä vaiheessa kaikki tuntui vielä helpolta. Hetkeä myöhemmin, kilpa-autoon vyötettynä kypärä päässä, kaikki tuntui unohtuvan ja vähintäänkin jännittävän haastavalta. Pysynkö rytmissä? Saanko ylipäänsä sanan suustani?

Toimittajana mediamatkan Tsekkiin kruunasi action-päivä japääsy lukemaan Kalle Rovanperälle nuotteja.

Huoli osoittautui turhaksi. Ampaisimme lähtöviivalta matkaan ja heti ensimmäiseen jarrutukseen saavuttaessa suurimmaksi adrenaliinia nostattavaksi tekijäksi nousi liukas tienpinta. Rovanperä piti taidolla auton hallinnassaan.

Sitten olikin jo hypättävä jarrulle. Seuraava mutka taittui kunnialla enkä itsekään mennyt sekaisin lukurytmissäni. Kovalla keskittymisellä tehtävä oli ihan mahdollinen, mutta pitkä MM-ralli ja kisajännitys ovat luonnollisesti eri juttu. Kartturi istuu todella kuumalla jakkaralla.

Autosta noustuani hymy ulottui korvasta korvaan. Tällaista kokemusta on mukava muistella vielä pitkään. Aika epeli, tuo Rovanperä.