Rallin MM-ralli toinen osakilpailu ajetaan 9.-12.2.2023 Ruotsissa. Mukana on myös vuoden 2022 WRC2-luokan mestaripari Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen. Lue kisoja odotellessa Škoda Motorsportin haastattelu, jossa Emil kertoo taustastaan, urastaan ja tavoitteistaan.
Olet kotoisin ralliperheestä. Miten se on vaikuttanut uraasi?
Olin ehkä parin päivän ikäinen, kun olin äidin mukana ensimmäistä kertaa perheemme liikkeessä, joka rakensi kilpa-autoja ja myi niihin osia. Isä on entinen WRC-kuljettaja Sebastian Lindholm ja äiti kartanlukija.
Milloin ajoit ensimmäisen kerran autoa?
Olin kuusivuotias. Katselin isoveljeni ajoa jääradalla koko päivän ja halusin itsekin kokeilla. Isä antoi luvan, joten sinne mentiin.
Milloin kävi selväksi, että moottoriurheilusta tulee urasi?
Aluksi se oli lähinnä harrastus. Kun tulokset sitten paranivat, sponsorit alkoivat kiinnostua. Erityisesti isä oli hyvin kannustava ja innosti osallistumaan mahdollisimman moniin ralleihin. Osallistuin myös joihinkin rata-ajoihin Saksassa, ennen kuin keskityin ralliin. Kun voitin vuonna 2017 nuorten Tulevaisuuden tähti -kilpailun Suomessa, oli selvää, että ralli veisi täyden huomioni.
Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen ajoivat viime vuonna komeasti rallin FIA WRC2-mestareiksi Škoda Fabia Rally2 Evolla. Tänä vuonna ralliparin kausi starttaa Ruotisista 9.-12.2.2023.
Kummasta nautin enemmän: rata-ajosta vai rallista?
Ralli on ehdottomasti haastavampaa ja hauskempaa.
Miten yhteistyö starttasi Škoda Motorsportin kanssa?
Škoda on ollut aina lähellä perhettämme. Isä oli aikanaan yksi Fabia S2000 -auton kehityskuljettajista. Vuonna 2019 tein itse testauksia Skoda Motorsportille ensimmäistä kertaa. Kun aloitimme uuden Škoda Fabia RS Rally2:n testaukset, yhteistyö syveni entisestään.
Oliko siitä apua Toksport WRT -tiimiin pääsemiseksi 2021?
Kyllä, meitä suositeltiin. Pidin siitä, että kyseessä on todella ammattimainen tiimi, jolla on paljon kokemusta ja läheiset yhteydet ŠKODA Motorsportiin.
Mikä oli tavoitteenne vuodelle 2022?
Realistinen tavoite oli voittaa WRC2 Junior -mestaruus.
Saavutitte sen. Sitten tuli kauden viimeinen ralli Japanissa, jossa teillä oli mahdollisuus voittaa WRC2-luokan kokonaiskilpailun mestaruus. Tunsitko paineita?
Olin yllättävän rauhallinen. Ajattelin, että jos ajamme samaa vauhtia kuin Espanjassa ja vältymme ongelmilta, meillä on hyvät mahdollisuudet voittaa mestaruus. Mutta olihan se hurjaa. Kun kaksi erikoiskoetta peruttiin, olin huolissani siitä, että jos tulee lisää peruutuksia, pisteistä annettaisiin vain puolet. Tässä tapauksessa meidän olisi ollut pakko saavuttaa luokkavoitto, mikä olisi ollut hyvin riskialtista.
Lopulta tulitte kolmanneksi Japanissa ja varmistitte WRC2-luokan mestaruuden. Kaksi viimeistä erikoiskoetta olivat varmaan hermoja raastavia?
Sade alkoi odotettua aikaisemmin ja meillä oli väärät renkaat. Se oli kirjaimellisesti selviytymistaistelua.
Onko vuosi 2023 helpompi WRC2-mestarina?
Kyllä ja ei. Viime vuonna kukaan ei oikeastaan laskenut meidän olevan mestaruusehdokkaita. Tällä kaudella odotukset ovat luonnollisesti korkeammat. Haluan jatkaa parantamista, mikä tarkoittaisi ainakin WRC2-mestaruuden uusimista.
Emil Lindholm
- Syntynyt 1996, asuu Helsingissä
- 2012 ensimmäinen ralli
- 2014 Porsche Carrera Cup Skandinavia
- 2015 Audi Sport TT Cup/Saksa, ADAC Opel Rallye Cup/Saksa
- 2016 ADAC GT Masters/Saksa
- 2017 ADAC GT Masters/Saksa
- 2021 rallin Suomen mestaruus SM1-luokassa (Škoda)
- 2022 rallin Suomen mestari WRC2-luokassa (Škoda)
- 2022 WRC2 Junior -mestaruus (Škoda)
- 2022 FIA WRC2-mestaruus (Škoda)