16.1.2024
Uusi Škoda Enyaq 85 ‒ tutustu nyt! Ajankohtaista & Uutta

Sitä ei ehkä huomaa heti ensi vilkaisulla, mutta kuvassa oleva Škoda Enyaq eroaa tekniikaltaan huomattavasti vanhemmista sisaruksistaan. Päällepäin erilaisuuden huomaa lähinnä takaluukun 85-mallimerkinnästä. Vuosimallin 2024 myötä 85- ja 85x-malleihin toteutuneet suurimmat muutokset löytyvät auton sisältä. Katsotaanpa tarkemmin.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Selvimmin havaittava muutos on Infotainment-järjestelmän ulkoasu ‒ tarkemmin sanottuna sen HMI (Human Machine Interface) eli käyttöliittymä. "Itse asiassa siinä on lähes kaikki uutta: kuvakkeet, värit ja taustat," uuden käyttöliittymän kehittämisessä mukana ollut Ján Rehák kertoo.

"Tälle käyttöliittymän uudelle tyylille annoimme nimeksi Flow HMI. Uusiin Kodiaq- ja Superb-malleihin tulee tyyliltään samanlainen käyttöliittymä, ja sen pohjana on Škoda Flow: Škodan mobiilisovelluksissa ja verkkosivuilla käyttämä digitaalinen designjärjestelmä."

Infotainment-järjestelmän uusi ulkoasu on näkyvin muutos vuosimallin 2024 Enyaq 85- ja 85x-malleissa

Järjestelmässä on muutakin uutta kuin vain ulkoasu. Näyttöalueen ylä- ja alareunassa on nyt kuvakerivit. Ylemmässä rivissä sijaitsevat auton toimintojen, kuten avustimien ja ajastusten kuvakkeet, ja alemmassa rivissä kuvakkeet, joilla pääsee esimerkiksi median ja puhelimen näkymiin. Kummankin rivin kuvakkeet ovat yksilöitävissä, ja näytön tausta mukailee tunnelmavalaistukseen valittua väriä. Myös navigoinnin karttanäkymää on parannettu, erityisesti värien ja kohteiden hahmotusten osalta.

Näytön fonttien ja värien muutos vaikuttaa nyt myös kuljettajan edessä olevaan digitaaliseen mittaristoon ja tarjolla olevaan tuulilasinäyttöön, joissa näytetään esimerkiksi ajoakun varaustaso ja navigoinnin nuoliopastus. Myös kuvakkeet ovat Škodan uuden brändi-ilmeen mukaiset.

Enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka

Vuosimallissa 2024 toteutuvista muutoksista merkittävin on taka-akselille asennetun sähkömoottorin suurempi teho. Enyaq 85 -mallissa on 60 kilowattia enemmän maksimitehoa (210 kW) kuin aiemmassa Enyaq 80 -mallissa (150 kW). Yhtä paljon maksimitehoa on nyt myös nelivetoisessa Enyaq 85x -mallissa (aiemmassa 80x-mallissa 195 kW). Vuosimallin 2024 myötä enemmän tehoa on myös Enyaq RS -mallissa, joka on edelleen Enyaq-malliston tehokkain versio. Maksimitehoa on nyt 250 kW eli 30 kW aiempaa enemmän.

Suurempaan tehoon ja parempaan taloudellisuuteen on päästy moottorin teknisillä muutoksilla. ”Muutokset koskevat koko sähkövoimalinjaa. Moottorin staattorin ja roottorin levyt ovat nyt ohuemmat ja kestomagneetit tehokkaammat. Vaihtosuuntaajassa on säädeltävä ohjaustaajuus, ja myös alennusvaihteen välityssuhdetta on muutettu", Škodan teknisen tuotekehityksen moottori- ja alustaosaston Jiří Šlechta kertoo.

Entistä tehokkaampi ja taloudellisempi moottori merkitsee aiempaa parempaa suorituskykyä: Enyaq 85 -mallilla kiihdytys 0–100 km/h taittuu 6,7 sekunnissa ja RS-mallilla 5,5 sekunnissa. 85-malli on siten lähes kaksi sekuntia entistä ripeämpi ja RS-malli noin sekunnin ripeämpi. Silti WLTP-toimintamatka on pidentynyt: takavetoisessa Enyaq 85 -mallissa jopa 560 kilometriä ja vastaavassa Coupé-mallissa lähes 570 km.

Uudistuksena ajoakun esilämmitystoiminto

Vuosimallin 2024 Enyaq 85- ja 85x-mallien uuden ohjelmiston ja laitteiston ansiosta Infotainment-järjestelmä toimii entistä sulavammin. Merkittäviin uudistuksiin lukeutuu myös ajoakun esilämmitystoiminto, joka lämmittää ajoakkua pika- ja suurteholatausta varten kylmissä olosuhteissa optimaaliseen lämpötilaan. Akun esilämmityksen ansiosta Enyaqin käytettävissä oleva latausteho on suurempi jo heti latausasemalle saavuttaessa. Esilämmitys voidaan kytkeä toimintaan manuaalisesti Infotainment-näytön painikkeella tai se kytkeytyy automaattisesti auton kohdetietojen perusteella reitin varrella sijaitsevalle pika- tai suurteholatausasemalle navigoitaessa.

Uusi toiminto autosta poistumiseen

Myös autosta poistumiseen liittyy vuosimallin 2024 myötä uusi toiminto. Avaimettoman keskuslukitus- ja käynnistysjärjestelmän (KESSY) uudistusten myötä 85- tai 85x-mallia ei erikseen tarvitse lukita autolta poistuttaessa. Toiminnon ollessa käytössä auto lukitsee itse itsenä, kun kuljettaja siirtyy avaimen kanssa yli 2,5 metrin päähän autosta.

Vuosimallin 2024 myötä Enyaq-mallistoa on laajentanut myös Laurin & Klement -malliversio.

”Enyaq näytti kykynsä ja kyntensä”

Ajankohtaista & Uutta

Enyaq 2024 – lisää tehoa ja pidempi toimintamatka

Ajankohtaista & Uutta

Enyaq L&K – täyssähköinen huippumalli

Ajankohtaista & Uutta