ŠKODA OCTAVIA COMBI iV nappasi voiton Tekniikan Maailma 4/2021 -lehden laajassa talvivertailussa. Tänä vuonna testiajoon lähdettiin ladattavien hybridien ja kahdeksan automerkin voimin. Voittaja valikoitui vahvuuksiensa perusteella.
Tekniikan Maailman talvitesteissä on tänä vuonna kaksi erillistä autokategoriaa, lataushydridit ja täyssähköautot. Octavia iV kilvoitteli testin ensimmäisessä osassa ladattavien hydridien kuninkuudesta. Testiarmadan kanssa suunnattiin kohti Lappia. Talvisissa testeissä vertailtiin ajoa maantiellä, hallittavuutta, etenemiskykyä, jarruja, hybridijärjestelmän toimintaa kylmässä, lämmityslaitteita, sähkölämmittimiä, valoja sekä talvivarusteiden käytettävyyttä.
Octavia iV:n tunnokas ohjaus sai kiitosta.
Ainoa kahden kympin valloittaja
Ladattavien hybridien vertailutestissä Škoda kiri kärkikaksikkoon parhaasta suoriutumisesta talvisella tiellä. Raati vakuuttui Octavia Combi iV:n vahvuuksista talviajoissa, joten maantieajosta Škodalle napsahtikin täysi kymppi.
Autojen hallittavuutta testattiin kahdella erikoiskokeella: lumiradalla ja väistökokeessa. Ajossa tehtiin havaintoja tasapainoisuudesta, ajonvakautuksesta, ohjaustunnosta ja jousituksen toimivuudesta. Tässäkin testilajissa Škoda ylsi korkeimpaan mahdolliseen arvosanaan. Erityiskiitosta Octavia iV keräsi tunnokkaasta ohjauksesta ja pitävästä etupäästä. Luokan priimus oli yhtä nopea sekä täydellä että tyhjällä akulla.
Octavia iV oli testaajien mielestä hyvä ajettava kaikissa talviolosuhteissa.
Vakaa, lämpenevä ja näkyvä
Etenemistä testattiin sekä TM:n autolaboratoriossa että todellisissa olosuhteissa lumi- ja jääpinnalla, ylämäessä ja tasamaalla. Ns. mutkamäkikokeessa Octavia iV:n ajonvakautuksen todettiin toimivan ”todella mahtavasti” ja ”edeten kuin kiskoilla”. Jarrutestissä Škoda kiri kärkikahinoihin jarrupoljintuntumassa.
Octavia iV todettiin myös mukavan lämpimäksi talviautoksi, jonka istuimen lämpö jakautuu tasaisesti. Myös sivupeilit lämpenevät tehokkaasti, ja automallista löytyy vakiona niin tuulilasin, ohjauspyörän kuin peruutuskameran lämmittimet.
Kun vertailtiin ladattavien hybiridien valoja ja näkemistä, Octavia iV sai ainoana automallina kiitettävän arvosanan kokonaisuutena. Erityisihailua herättivät kaukovalot lumikelillä.
Octavia iV:n valot olivat vertailuryhmän parhaat. Erityisesti kaukovaloja kiiteltiin.
Summa summarum
Mittavan ja monivaiheisen vertailun voiton vei Octavia iV, joka ylsi kokonaispisteissä kärkeen ansaiten täydet viisi tähteä. Näin Tekniikan Maailma summaa voittajan vahvuudet:
”Vuoden auto Suomessa -palkinnon pokannut Škoda Octavia jatkaa voittokulkuaan myös talvessa. Menestys perustuu pitkälti siihen, että sillä ei ole heikkoa osa-aluetta, ja vahvojakin on enemmän kuin muilla. Vertailussa jaettiin neljä kymppiä, joista puolet meni Škodalle.”
Testitulokset TM 4/2021
- ŠKODA OCTAVIA COMBI 1.4 TSI PHEV Style iV DSG (***** 8,9 pistettä)
- BMW X1 xDrive25 Charged Edition Sport (***** 8,8 p.)
- Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 2,5 AWD-I Premium (**** 8,4 p.)
- Opel Grandland X Executive 300 PHEV AWD A8 (*** 8,2 p.)
- Jeep Compass 4xe 240 hv Trailhawk (*** 8,0 p.)
- Mercedez-Benz GLA 250 e A EQ Power Prog. Line (*** 7,9 p.)
- Citroen C5 Aircross Hybrid Shine L.Ed. 225 e-EAT8 (** 7,7 p.)
- Renault Captur E-Tech Plug-in hybrid Intens (** 7,3 p.)
Tekniikan Maailman ammattitaidolla tehty laaja talvivertailu löytyy kokonaisuudessaan TM:n sivuilta tai printtilehdestä. Linkki Tekniikan Maailman sivustolle.