17.4.2024
Taas on sen aika – tarkista tuulilasin kevätkunto Ajankohtaista & Uutta

Tuulilasin kunto paljastuu keväisessä auringonpaisteessa. Koska tuulilasi on yksi auton tärkeimmistä turvallisuustekijöistä, sen kunto kannattaa tarkistaa. Kun korjaus tai vaihto on tarpeen, kurvaa Škoda Service -merkkihuoltoon.

Teksti Sari Okko, Kuvat Esko Tuomisto ja Autoliitto (Jari Saarentaus)

Tuulilasin vaihdolle on kaksi yleistä syytä: tuulilasiin tulee ulkoinen vaurio tai tuulilasi on niin kulunut, että se pitää vaihtaa turvallisuuden nimissä. Autovahinkotilastojen mukaan tuulilasit ovat alttiita vaurioille etenkin keväisin, kun tiet sulavat.

Yli 90 prosenttia tuulilasivahingoista saa alkunsa kiven tai nastan iskemistä. Tyypillisesti vaurion aiheuttaa karkea hiekoitussepeli, jota lennähtää renkaiden lamelleista takana-ajavan auton tuulilasiin.

Nykyauton tuulilasi ei ole pelkkää lasia

Vaurioitunut tai kulunut tuulilasi kannattaa korjata tai vaihdattaa, sillä se on turvallisuusriski. Autoilija tottuu helposti huonokuntoiseen tuulilasiin, kun se on kulunut ja naarmuuntunut hiljalleen. Totuus vanhasta tuulilasista selviää monesti vasta sitten, kun pääsee ajamaan uuden lasin takaa.

”Nykyautoissa tuulilasin merkitys korostuu, sillä se on osa auton kantavaa ja turvallista korirakennetta. Tuulilasin yhteydessä on myös monenlaista tekniikkaa, kuten kameroita, tunnistimia, lämmitysvastuksia ja tuulilasinäyttöjä”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo.

”Tuulilasin vaurioitumiseen kannattaa varautua vapaaehtoisella tuulilasivakuutuksella”, Teppo Vesalainen sanoo. Kuva: Autoliitto

Tuulilasin korjaus vai vaihto?

Jos kiveniskemä on pienempi kuin kahden euron kolikko, vaurio on todennäköisesti korjattavissa. Aivan lasin reunassa olevan kiveniskemän korjaus ei kuitenkaan välttämättä onnistu, vaan koko lasi pitää vaihtaa. Kuljettajan näkökentässä olevia kiveniskemiä ei mielellään korjata, koska korjaus saattaa aiheuttaa lasiin optisia taittovirheitä.

”Kiveniskemä tulee peittää välittömästi tuulilasilaastarilla tai teipinpalalla, jotta vauriokohtaan ei pääse likaa. Myös lämpötilamuutokset kannattaa pitää mahdollisimman vähäisinä ja korjauttaa lasi mahdollisimman nopeasti”, Vesalainen vinkkaa.

Tänä päivänä tuulilasi on paljon muutakin kuin lasia sisältäen monenlaista tekniikkaa, kameroita ja tunnistimia.

Tuulilasin vaihto vaatii tietoa ja taitoa

Uuden tuulilasin tulee olla aina alkuperäistä vastaava ja sen vaihtaminen teettää asiantuntevalla merkkikorjaamolla, josta löytyy osaamista sekä tarvittavat työvälineet ja testilaitteistot. Vaihdon yhteydessä avustinjärjestelmiä tukevat anturit ja kamerat kalibroidaan tehtaan määritysten mukaisesti.

Oma erikoisalueensa on uusien autojen elinkaaren kattava liimasaumojen laatustandardointi. Škoda Service -merkkihuolloissa laatu varmistetaan noudattamalla valmistajan edellyttämiä ohjeita, työmenetelmiä, käytettäviä tuotteita ja työskentelyolosuhteita.

”Škoda-liimamestarikoulutukset takaavat sen, että tarvittava osaaminen on kaikissa Škoda Service -merkkihuolloissa kunnossa”, koulutuspäällikkö Vili-Pekka Nyfors Helkama-Autosta korostaa.

Helkama-Autokauppa Oy:n Škoda Service -merkkihuollon asentaja Tomi Rämänen kytkee tuulilasin antureita juuri vaihtamaansa lasiin.

Pidä huolta autosi tuulilasista

Tuulilasin ikään ja kuntoon voi vaikuttaa omalla toiminnalla.

  • Hanki autoon roiskeläppäsarja. Eturoiskeläpät suojaavat kiveniskemiltä oman auton kylkiä ja takaroiskeläpät takana ajavia autoja.
  • Pese tai pesetä auto säännöllisesti, jolloin tuulilasissa on vähemmän kuraa ja hiekkaa. Kun käytät tuulilasinpyyhkimiä, älä säästele lasinpesunestettä.
  • Muista riittävä turvaväli, jolloin tuulilasi säästyy paremmin edellä ajavan auton renkaista sinkoutuvilta irtokiviltä.
  • Jos mahdollista, vältä talvella tuulilasin skrabaamista, mikä voi naarmuttaa tuulilasin pintaa. Ellei käytössäsi ole autotallia tai -katosta, hyödynnä auton esilämmitystä lasien sulattamiseksi. Olennaista on, että ennen ajoon lähtöä lasit ovat puhtaat lumesta ja jäästä.

VINKKI!

Roiskeläppäsarja suojaa kiveniskemiltä
Roiskeläppäsarjat löydät Škoda Shopista osoitteesta: shop.skoda.fi
Esimerkiksi Karoqin roiskeläppäsarja eteen (57A075111) 26,40 € ja taakse (57A075101) 20,00 €.

Ehjä ja kunnossa oleva sulka ei vaurioita lasia
Uudet merkki- ja mallikohtaiset pyyhkijänsulat voit hankkia Škoda Service -merkkihuollosta. Esimerkiksi Octavian Aero-sulkasarja (5E4998001) 39 €.

Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa

Jääkiekkohuuma kasvaa – U18 MM-kisat alkavat 25.4.

Ajankohtaista & Uutta

Enyaq 85 autotoimittajien koeajossa – lue arviot

Škoda mediassa

Autotoimittajien koeajossa uusi Škoda Superb Combi

Škoda mediassa