11.10.2023
Suunnittelijat muistelevat: ensimmäisen sukupolven Superb oli läpimurto Ajankohtaista & Uutta

Nykyajan ensimmäisen sukupolven Škoda Superb tuli markkinoille vuonna 2001 avaten Škodalle uusia ulottuvuuksia. Suunnittelijat ja muotoilijat muistelevat nyt automallia, joka vankisti Škodan imagoa ja itseluottamusta.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Vuosituhannen vaihteen jälkeen automaailma on muuttunut valtavasti, mutta Škoda Superb on edelleen Škodan polttomoottorimalliston lippulaiva. Vuoden 2001 keväällä Superb paljastettiin Geneven autonäyttelyssä konseptiautona "Montreux Study". Tuotantoon Superb tuli saman vuoden syksyllä. Superbilla Škoda astui itselleen uuteen ja tuntemattomaan autoluokkaan, jossa se on mukana pian jo neljännellä sukupolvella.

Taitavasti suunnitellun auton vahvat ominaisuudet tekivät siitä nopeasti suositun. Nyt Škodan muotoiluosaston työntekijät muistelevat ensimmäisen sukupolven Superbia todellisena läpimurtona. "Minulle oli täysi yllätys, että Škoda meni ja teki sellaisen auton. Se sijoittui luokkaan, jossa Škoda ei ollut koskaan aiemmin mukana. Näin lopullisen mallin ensimmäisenä työpäivänäni, ja auto teki vahvan vaikutuksen. Sen suuri koko oli rohkea askel," muistelee Jiří Hadaščok, joka nykyään toimii muotoiluosastolla automallien korimuotoilun koordinaattorina. Hän työskenteli Škodan muotoiluosastolla harjoittelijana vuosina 1998 ja 1999, jolloin hiottiin tulevan Škoda Superbin muotoilua.

Hadaščokin mukaan tuohon aikaan autojen muotoilu oli täyteläistä ja verrattain yksinkertaista, mikä sai ensimmäisen Superbin näyttämään yllättävän massiiviselta. Uusi malli pohjautui Volkswagen Passatin kanssa samaan Volkswagen-konsernin perustekniikkaan, jota pidennettiin.

Jiří Hadaščok, korimuotoilun koordinaattori, Škodan muotoiluosasto

Škoda Superb vuodelta 2001.

Tiimityö

"Valmistelut aloitettiin vuonna 1995, ja sitä varten me matkasimme Saksaan. Teimme siellä korin kovamallin ja siirtelimme sen osia, kunnes saimme mittasuhteet haluamiksemme," mallia tuolloin työstänyt Zdeněk Cibulka kertoo. Nykyään hän työskentelee Škodan muotoiluosastolla.

Ensimmäisen sukupolven Superb oli elegantti, selkeä ja käytännöllinen.

Yhdessä kollegansa Raul Piresin kanssa Cibulka osallistui myös Škodan muiden uusien automallien ensimmäisten muotoilumallien tekemiseen. Cibulkan suunnittelemalle versiolle näytettiin vihreää valoa eli pääsyä jatkosuunnitteluun. Pires vastasi suunnitelman viimeistelystä Škodan tuolloisen päämuotoilijan Dirk van Braeckelin alaisuudessa. "Syntyneessä autossa toteutui minun ja Raul Piresin ideoita, sekä Dirk van Braeckelille tyypillisiä piirteitä," Cibulka summaa.

"Tuon ajan eurooppalaisten autojen muotoilussa käytettiin yksinkertaisen selkeitä linjoja ja mittasuhteita: korimuodot olivat tasapainoisia ja tyylikkäitä – se oli sen ajan trendi," Cibulka toteaa, selittäen syyn, miksi saman kokoluokan autot siihen aikaan tietyllä tavalla muistuttivat toisiaan. Superb oli kuitenkin riittävän selvästi muista erottuva.

Zdeněk Cibulka, Škodan muotoiluosasto

Luonnos ensimmäisen sukupolven jäähdyttimen säleiköstä.

"Minulle ensimmäisen sukupolven Superb näyttäytyy järkevänä siirtymisenä uuteen autokokoluokkaan. Asiakkaat pystyivät ostamaan suuremman auton kuin mihin olivat tottuneet, ja silti kaikki oli kuten he osasivat odottaa ja kuten he tiesivät. Ensimmäisen sukupolven Superb täytti asiakkaiden odotukset ja tarjosi heille samalla jotakin hieman erilaista," muotoilija Petr Nevřela sanoo. Hän on nykyään erikoistunut Škodalla automallien valoihin. Nevřelan mielestä ensimmäinen sukupolvi oli ensisijaisesti selkeä ja käytännöllinen; tuon ajan tekniikka ei vielä suonut suuria mahdollisuuksia leikitellä muotoilussa. Tästä todistavat esimerkiksi ajovalojen ja vilkkujen jakaminen kahdeksi yksiköksi.

Muotoilija Petr Nevřela, ulkopuolen valojen suunnittelupäällikkö, Škoda

Ensimmäisen sukupolven Superb oli käytännöllinen sisätiloiltaan, joissa oli tarpeen käyttää joitakin Volkswagen-konsernin osia ja viimeisteltyjä ratkaisuja. "Käytimme mahdollisimman paljon konsernitekniikkaa ja tiettyjä erityisratkaisuja. Pyrimme mahdollisimman pitkälti muotoilemaan ne omalla tavallamme, mutta esimerkiksi kojelaudan yläosa otettiin suoraan konsernilta. Pystyimme vaikuttamaan materiaaleihin, ja ehkä juuri siksi ensimmäisen sukupolven Superb näyttää edelleenkin yllättävän korkeatasoiselta autolta," tuolloin sisätilojen suunnittelutiimissä työskennellyt Miroslav Jaskmanicki kertoo. "Päädyimme käyttämään omia jalopuulistoja ja muita koriste-elementtejä. Hioimme myö smonia oviverhousten ja kojelaudan alaosan yksityiskohtia tyylikkäämmiksi," Jaskmanicki muistelee.

Ensimmäisen sukupolven Superbin tilavat sisätilat herättivät huomiota.

Valtavan tilava ja nautinnollinen ajettava

Yksi Superbin tärkeä ja sittemmin lähes ikoniseksi muodostunut varuste oli kuuluisa sateenvarjo. Ensimmäisen sukupolven autossa se oli takaoviverhouksessa, ja muotoilijoiden oli otettava tämä sijoitus huomioon. "Takaovet olivat pitkät, ja me suunnittelimme sekä ovien sisäosat että sateenvarjon. Ovien suuren koon ansiosta niiden sisään mahtui pitkäkin sateenvarjo. Se oli kuin kirsikka kakun päällä ja todiste siitä, että Superb on yllättävän ylellinen auto," Jaskmanicki kiteyttää.

Jo Superbin ensimmäinen sukupolvi toi takaoviverhoukseen sateenvarjon.

Kaikki suunnitteluun osallistuneet ovat yhtä mieltä siitä, että auton koko, mitat, vankka kokonaisvaikutelma ja valtaisat sisätilat (erityisesti takana) ovat ensimmäisen sukupolven Superbin vahvuuksia, jotka ovat siirtyneet myös seuraavien sukupolvien Superbeihin. "Ehdottomasti halusimme suuret sisätilat. Nykyään monet pitävät autoista, jotka eivät ulkoapäin näytä niin suurilta kuin sisältä ovat, mutta aikanaan Superb oli limusiini sanan varsinaisessa merkityksessä," Jiří Hadaščok kuvailee ensimmäisen sukupolven Superbia.

"Minulle se oli aina ns. pienen ongelman auto, koska minun oli vaikea päättää, halusinko ajaa sitä vai matkustaa sen takaistuimella. Yksin ajaessani minusta oli suorastaan ikävää, ettei takana ollut ketään, ja sitten aloin ajatella, että minun pitäisi saada istua siellä takana," Škodan nykyinen sisätilasuunnittelun johtaja Peter Olah kertoo hymyillen. Hän oli mukana harjoittelijana ensimmäisen sukupolven Superbin suunnittelussa.

Peter Olah, sisätilasuunnittelun johtaja, Škoda

Limusiinimainen ja yllättävän ylellinen ensimmäisen sukupolven Superb oli myös erinomainen ajettava. "Minulla oli se työsuhdeautona. Se oli kaikkea muuta kuin mikä tahansa auto: se oli suuri, mukava ja kuusylinterisellä moottorilla voimakas – todella nautinnollinen ajaa," Zdeněk Cibulka muistelee. Seuraavien sukupolvien Superbit rakentuivat näiden vahvuuksien pohjalta, vaikka niistä jokainen onkin ollut erilainen, omanlainen ja samalla kehitystä eteenpäin vievä.

Škoda Superb vuodelta 2001.

Superb mallinimenä

Nykyajan ensimmäisen sukupolven Škoda Superb esiteltiin vuonna 2001, mutta mallinimenä Superb on Škodalle perinteinen. Sitä kantoi ensimmäisen kerran kookas luksusmalli jo vuonna 1934. Kyseistä automallia valmistettiin vuoteen 1943 saakka. Vuonna 1946 syntyi versio, joka oli myynnissä vuoteen 1949 saakka. Näissä historian Superbeissa oli yleensä kuusisylinterinen moottori, mutta myös kahdeksansylinterinen oli tarjolla.

Uusi Škoda Kodiaq on esitelty – katso video ja lue lisää!

Ajankohtaista & Uutta

Uusi Superb ja uusi Kodiaq pärjäävät sekä kuumassa että kylmässä – katso testivideo

Ajankohtaista & Uutta

Lifestyle – hetkiä, joista syntyi tarinoita

Lifestyle