Suomen ostetuimmasta automallista ŠKODA Octaviasta on kasvanut yhä haluttavampi. Uudistunut Octavia hurmaa muodoillaan, tyylillään, turvallisuudellaan ja ominaisuuksillaan.

Vuonna 1996 markkinoille tullut Octavia on vuosien mittaan uusiutunut kahdesti. Nykyinen kolmas sukupolvi on sekä muotoilultaan että teknisesti ajan hengen mukainen. Uudistuksen myötä Octavia vahvistaa jo entuudestaan vahvaa suosikkiasemaansa perheautoluokan kärjessä.

Octavian muotoilu erottuu edukseen

ŠKODA Octavia ja ŠKODA Octavia Combi saivat malliuudistuksessa uudet muodot. Muodonmuutoksen havaitsee etenkin uudistetusta keulailmeestä, jota hallitsee aiempaa leveämpi jäähdyttimen säleikkö. Yleisilme on dynaaminen ja tunteisiin vetoava.

Neliajovalojen uloimmilla valoyksiköillä tuotetaan lähivalot ja sisemmillä kaukovalot. Ajovaloyksiköt taittuvat kauniisti kohti jäähdyttimen säleikköä. Kylkien muotoilussa korostuvat keulan ja auton takaosan yhdistävät tarkat ja terävät linjat. Takapuskuri kuvastaa voimakkuutta ja selkeyttä.

Myös auton ulkomitat ovat hieman muuttuneet. Octavian pituus kasvoi 11 millimetrillä mittaan 4670 mm ja Octavia Combin 8 millimetrillä mittaan 4667 mm. Taka-akselin raideleveys on suurentunut malliversiosta riippuen 20–30 millimetrillä. Akseliväli on edelleen 2 686 mm, mikä on poikkeuksellisen pitkä perheautokokoluokan autoissa.

ŠKODA Octavia oli viime vuonna 2016 Suomen myydyin automalli, jota rekisteröitiin 5531 kappaletta.

Tehokkaimman dieselmoottorin myötä uudistunut Octavia on aina nelivetoinen. Octavia Combissa tavaratilaa on 610 litraa, joka takaistuimen selkänojat kääntämällä kasvaa 1740 litraan.

Sisäkuvat: ŠKODA AUTO

Sisätilat ihastuttavat koolla ja laadulla

Uusiin ulkomittoihin on luotu sisätilat, joissa kuljettajalle, matkustajille ja matkatavaroille on tarjolla harvinaisen ruhtinaalliset tilat. Matkustajat saavat nauttia reilusta jalkatilasta, kyynärpääleveydestä ja pääntilasta niin etumatkustajan istuimella kuin takaistuimella.

Octavian takaluukku avautuu takalasin yläreunasta saakka. Tavaratilan tilavuus on 590 litraa tai 1580 litraa takaistuimen selkänojat käännettyinä. Octavia Combissa tavaratilaa on 610 litraa, joka takaistuimen selkänojat kääntämällä kasvaa 1740 litraan.

Sisätilat eivät ihastuta ainoastaan koolla ja selkeydellä, vaan myös korkealaatuisilla materiaaleilla ja uusilla varusteilla. Uudistuneet monitoiminäytöt ovat selkeät ja helpot lukea. Myös lämmityksen, tuuletuksen ja ilmastoinnin säätimet saivat uuden ilmeen.

Oviverhouksiin on nyt saatavilla tunnelmavalaistus. Koristelistojen alareunoissa sijaitsevat kapeat valonauhat luovat matkustamoon miellyttävän valon, jonka sävyn voi valita kymmenestä eri vaihtoehdosta.

Uudistusten myötä Octavia vahvistaa jo entuudestaan vahvaa suosikkiasemaansa perheautoluokan kärjessä.

Laaja valikoima moottoreita

Otaviaan on tarjolla seitsemän moottorivaihtoehtoa: kolme TSI-bensiinimoottoria, kolme TDI-dieselmoottoria ja yksi CNG-bio/maakaasumoottori. Moottoreiden iskutilavuudet ovat välillä 1.0 ja 2.0 litraa, tehot välillä 81 kW (110 hv) ja 135 kW (184 hv).

Nykyaikaisten voimanlähteiden ansiosta kaikille uudistuneen Octavian malleille on yhteistä erinomainen suorituskyvyn, polttoaineen kulutuksen ja pakokaasupäästöjen suhde. Vaihteistovaihtoehdot ovat 5- tai 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto ja 6- tai 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.

Mielenkiintoinen vaihtoehto on kaksipolttoainekäyttöinen 1.4 TSI G-TEC -moottori, joka käy sekä bio/maakaasulla (CNG) että bensiinillä. CNG-moottorilla ja 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla varustetun ŠKODA Octavian CO2-päästö on vain 98 g/km (Combi 99 g/km).

CNG-moottorilla ja 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla varustetun ŠKODA Octavian CO2-päästö on vain 98 g/km (Combi 99 g/km).

Lisää turvaa nelivedolla ja mukautuvalla alustalla

Tehokkaimman dieselmoottorin myötä uudistunut Octavia on aina nelivetoinen. Neliveto merkitsee selvästi parempaa vetopitoa ja ajamisen turvallisuutta. Nelivedon sydän on takavetopyörästön etupuolelle asennettu elektronisesti ohjattu monilevykytkin, jonka ohjainlaite laskee takapyörille tarvittavan voiman ihanteellisen määrän. Näin moottorin voima jakautuu kaikille neljälle vetävälle pyörälle aina juuri oikeassa suhteessa.

Octaviaan on tarjolla mukautuva alustan säätöjärjestelmä DCC eli Dynamic Chassis Control, jossa iskunvaimentimien toimintaa säädellään elektronisesti ohjatuilla venttiileillä. Kuljettajalla on valittavana kolme vaihtoehtoa: Comfort, Normal ja Sport. Vaarallisissa ajotilanteissa DCC kytkeytyy automaattisesti Sport-tilaan, mikä varmistaa paremman ajovakauden, pyörien pidon ja lyhyemmät jarrutusmatkat.

Ennakoi jalankulkijat, peruuta vaivattomasti

Octavia uudistuminen toi tullessaan viisi uutta avustinjärjestelmää, jotka lisäävät turvallisuutta entisestään sekä avustavat auton pysäköimisessä ja ahtaissa paikoissa liikuttaessa.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist sisältää kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen ja nyt myös ennakoivan jalankulkijasuojan. Tutkaan perustuva järjestelmä tekee tömäysvaaran uhatessa hätäjarrutuksen ja pystyy näin jopa estämään onnettomuuden.

Uusi kaistanvaihtovaroitin varmistaa kaistanvaihtojen turvallisuuden monikaistaisilla teillä. Rear Traffic Alert -peruutusvaroitin on uusi varuste, joka avustaa kuljettajaa peruuttamaan turvallisesti pois pysäköintiruudusta tai ulos porttikäytävästä. Järjestelmä havaitsee ohi kulkevan liikenteen hyvissä ajoin ja varoittaa kuljettajaa optisesti, varoitusäänellä tai jarruttaen.

Lisävarusteena saatava Trailer Assistant -perävaunuavustin on kätevä perävaunun peruuttamista helpottava varuste. Avustimen ansiosta mittariston näyttöön ilmestyy kuva, josta kuljettaja näkee perävaunun kääntymisen kulman. Tämän jälkeen kuljettajan tarvitsee vain painaa kevyesti kaasua sekä jarrua ja järjestelmä ohjaa sekä autoa että perävaunua kuljettajan asettamassa kulmassa.

Peruutusjarruavustin on niin ikään uusi toiminto, joka avustaa peruutettaessa ilman perävaunua. Järjestelmä jarruttaa automaattisesti, jos se pysäköintitutkan tunnistimilla tunnistaa auton lähestyvän estettä.