ŠKODA iV -malliperheen ensimmäisiin tulokkaisiin kuuluvat toukokuussa 2019 Bratislavassa esitellyt uutuudet: ladattava SUPERB iV -hybridi sekä täyssähköauto CITIGOe iV. Molemmat lupaavat nopeita latausmahdollisuuksia ja pitkiä toimintamatkoja.

Kesällä Kouvolan Asuntomessuillakin nähty ja nyt Suomessa ennakkomyyntiin tullut SUPERB iV on Škodan ensimmäinen ladattava hybridimalli. Autossa on 115 kW:n (156 hv) tehon tuottava 1.4 TSI -bensiinimoottori ja sähkömoottori, jonka teho on 85 kW. Järjestelmän yhteisteho on 160 kW (218 hv), mikä mahdollistaa vastuullisen autoilun dynaamisuudesta tippaakaan tinkimättä.

SUPERB iV on Škodan ensimmäinen ladattava hybridimalli. Suomessa myynti aloitetaan syksyllä 2019.

SUPERB iV täyttää Euro 6d TEMP -päästöstandardin vaatimukset auton CO2-päästöjen ollessa noin 40 g/km. Kapasiteetiltaan 13 kWh:n akuston ansiosta WLTP-testisyklin mukainen maksimitoimintamatka on peräti 55 kilometriä pelkästään sähköllä ajettaessa.

SUPERB iV -hybridin toimintamatka on akustoa ja bensiiniä hyödyntämällä yhteensä 850 kilometriä.

Akuston voi ladata esimerkiksi tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai seinälatauspisteestä sekä hyödyntämällä ajon aikana jarrutusenergian talteenottoa. Sekä bensiinimoottoria että akkua käytettäessä toimintamatka on 850 kilometriä. Lisäksi SUPERB iV -mallissa on uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmä.

CITIGOe iV on Škodan ensimmäinen täyssähköauto. Tämä nollapäästöinen ja 3 597 mm pitkä pikkujätti soveltuu täydellisesti kaupunkiajoon.

CITIGOe iV:n sähkömoottori tuottaa 61 kW:n tehon, ja litiumioniakustolla saavutetaan WLTP-testisyklin mukaisesti jopa 265 kilometrin toimintamatka. Sähköisen Citigon akusto voidaan ladata 80-prosenttisesti tunnissa 40 kW:n DC-pikalatauspisteessä CCS-latausjohdolla (Combined Charging System -latauspistokejärjestelmä).

CITIGOe iV on Škodan ensimmäinen täyssähköauto. Sähköisen Citigon toimintamatka on jopa 265 kilometriä.